استان هابهداشت و درمانگزارش

مدیریت بهینه استفاده از خدمات تصویربرداری در حوزه سلامت و درمان

به گزارش خبرنگار همسو نیوز، طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در بیستمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی و در جمع خبرنگاران که صبح امروز در محل ساختمان این سازمان برگزار شد با ارائه گزارشی از پرداختی‌ بدهی‌های به بخش‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی گفت: «تراز مالی سال ۹۷ در شرایطی بسته شد که میزان بدهی ما به بخش دولتی حدود سه ماه و نیم، به بخش خصوصی بیمارستانی حدود چهار ماه و به داروخانه‌های بخش خصوصی دو ما و نیم است. پرداخت‌های سال ۹۸ نیز آغازشده و پرداختی فروردین‌ماه در بخش خصوصی و دولتی انجام‌شده و برای داروخانه‌ها برای به علت اینکه جزء بنگاه‌های اقتصادی کوچک حساب می‌شوند دستور پرداختی‌های اردیبهشت‌ماه نیز در هفته گذشته ابلاغ شد.»

موهبتی وضعیت پرداختی‌ها و پرداخت بدهی‌های بیمه سلامت را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: «در شرایط فعلی اقتصادی که طبیعتاً بر همه بخش‌ها تأثیر داشته است، تلاش دولت، مجلس، سازمان برنامه‌وبودجه و خزانه‌داری این است که این بخش سلامت کمترین تأثیر را دریافت کند و خوشبختانه بدون ایجاد خدشه و خلل در ارائه خدمات به نیازمندان، مدیریت هزینه، منابع و درآمد خوبی داشتیم و در وضعیت خوبی هستیم.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در بخش دیگر صحبت‌های خود به موضوع صدور دفترچه برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت و آن را گامی در جهت حفظ و تکریم عزت مددجویان دانست و افزود: «بسیاری از مددجویان به علت مشخص بودن دفترچه و کارت کمیته امداد، از خدمات درمانی آن استفاده نمی‌کردند ولی با اجرای این طرح، ضمن اینکه شناسایی آن افراد مانند سابق از طریق کمیته امداد انجام می‌گیرد، دفاتر بیمه مددجویان همانند سایرین صادر خواهد شد. ضمن اینکه این کار به موضوع تجمیع منابع نیز کمک خواهد کرد.»

به گفته موهبتی، از اول تیرماه خدمات درمانی تنها با ارائه دفترچه بیمه سلامت به مددجویان کمیته امداد صورت می‌گیرد ولی به دلیل اینکه از حدود ۹۰۰ هزار مددجو کمیته امداد تاکنون تنها ۳۹۰ هزار نفر نسبت به دریافت دفترچه جدید اقدام کرده‌اند برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای مددجویان تا آخر تیرماه این افراد تنها در یک مراجعه می‌توانند با کمک معرفی‌نامه از خدمات استفاده کنند.

موهبتی در بخش دیگر صحبت‌های خود از تعیین سقف بار مراجعه برای خدمات تصویربرداری نظیر سونوگرافی سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی خبر داد و تصریح کرد: «کنترل دفعات استفاده افراد از این نوع خدمات یکی از کارهای ارزشمند و بزرگ در مدیریت هزینه و همچنین صیانت از حقوق بیماران بود. وزارت بهداشت در راهنمای بالینی این را اعلام کرده است که هر فرد می‌تواند هر ۱۸۰ روز یکبار از هرکدام از این خدمات استفاده کند و امروز در حدود ۴۰۰ مرکز ام‌آرآی طرف قرارداد ما، این کنترل سقف خدمات در حال اجراست.»

وی در ادامه اجرای رسیدگی الکترونیکی در ۲۲۰ بیمارستان دولتی را به‌عنوان دیگر دستاوردهای اخیر این سازمان معرفی کرد و افزود: «سال گذشته برایی نخستین بار این طرح به‌صورت پایلوت در اصفهان اجرا شد و به دنبال آن، در سایر استان‌ها نیز به اجرا درآمد و امروز در حدود ۲۲۰ بیمارستان رسیدگی الکترونیکی آغازشده شده است. این دستاورد نیازمند زیرساخت‌هایی بود که با همکاری وزارت بهداشت آن را به انجام رساندیم و پیش‌بینی می‌کنیم که نه‌تنها در تمام بیمارستان‌های دولتی که در بخش خصوصی نیز بتوانیم از این روش استفاده کنیم. ضمن اینکه بر الکترونیکی شدن فرآیند درمان نیز تأکیدداریم و خوشبختانه این امر به‌صورت جدی در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.»

در این نشست همچنین به افزایش بار مراجعات بیماران به مراکز ارائه خدمات درمانی و افزایش فشار مالی به بیمه‌ها و دولت نیز پرداخته شد و موهبتی در پاسخ به تأثیر طرح تحول سلامت در این خصوص هدف این طرح را خوب ارزیابی کرد که باگذشت زمان ایرادات اجرایی آن شناسایی و برطرف خواهد شد: «در طرح تحول سلامت که شامل حدود ۱۰ بسته بود، دو بسته آن به وزارت رفاه و مابقی به وزارت بهداشت مربوط می‌شد. پیش‌ازاین طرح حدود دو هزار خدمت فاقد تعرفه بودند و در شورای عالی بیمه، تعرفه گذاری و افزایش تعرفه‌ها انجام گرفت. از طرفی در سبد هزینه سلامت، سه رکن بیمه، دولت و مردم باید هزینه‌ها را پرداخت کنند و یکی از اهداف طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم بود، بنابراین موضوع کاملاً طبیعی است که با کاهش پرداختی از جیب مردم دو بخش دولت و بیمه‌ها با افزایش هزینه‌ها روبرو خواهند شد.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پایان صحبت‌های خود به اهمیت و نقش حذف همپوشانی در بیمه‌ها و تأثیر آن در مدیریت منابع و هزینه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: «اگر فردی علاوه بر بیمه سلامت از خدمات بیمه‌های دیگر هم استفاده می‌کند، چون بیمه سلامت ۸۵ درصد رایگان است بنابراین این بیمه حذف خواهد شد. درواقع این بیمه برای افراد نیازمند است و کسانی که توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارند باید خودشان حق بیمه را پرداخت کنند. همان‌طور که انتظار می‌رفت با رفع ۲ میلیون همپوشانی بیمه در سال گذشته شاهد کاهش بار مراجعه شدیم بدون اینکه در ارائه خدمات کاهش داشته باشیم؛ و انتظار داریم در سال جاری حدود شش‌صد هزار همپوشانی بیمه در بخش روستایی حذف شود.»

انتهای پیام/

حسین رشیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا