فرهنگی

آهنگسازی «موتورها» چگونه شکل گرفت/ ملودی تعقیب و گریز دایی ویژویژ


سامان مهدوی آهنگساز مجموعه انیمیشن «موتورها» که این روزها روی آنتن شبکه پویا رفته است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره همکاری خود با عوامل سازنده این سریال پویانمایی گفت: همکاری من با تهیه‌کننده و کارگردان این اثر یا بهتر است بگویم با برادران اسدی، به حدود ۱۰ سال دوستی و رفاقت بازمی‌گردد، و قطعاً این رفاقت باعث شده است که ما با سلیقه‌ها و نظرات هم به خوبی آشنا باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شناخت هرچه بیشتر سلیقه و نظر بین کارگردان، آهنگساز و تهیه‌کننده است. البته ناگفته نماند که ما هم‌شهری هم هستیم و این یعنی احتمالاً از نظر فرهنگ جغرافیایی به هم نزدیکیم. انیمیشن «موتورها» دومین همکاری انیمیشنی من با برادران اسدی بود، قبل از این در انیمیشن «آخرین پیام» باهم همکاری داشتیم، که ساخت موسیقی و صداگذاری آن را برعهده داشتم.

با اتودهای اول موسیقی کار شکل گرفت

این آهنگساز یادآور شد: قبل از اینکه پویانمایی «موتورها» به مرحله پیش‌تولید برسد و زمانی که هنوز این مجموعه یک فکر و ایده خلاق در ذهن کارگردان بود، دوستان درباره پیاده‌سازی این ایده با من صحبت می‌کردند، و در واقع قبل از مرحله پیش‌تولید، من به نوع موسیقی این مجموعه فکر می‌کردم و اگر ایده‌ای به ذهنم می‌رسید، آن را با کارگردان در میان می‌گذاشتم، به همین دلیل زمانی که رسماً شروع به ساخت موسیقی و اتودزدن کردم، در همان یکی دو اتود اول به نتیجه رسیدیم و ساختمان اصلی موسیقی شکل گرفت.

آهنگسازی «موتورها» چگونه شکل گرفت/ ملودی تعقیب و گریز دایی ویژویژ

مهدوی درباره تجربه ساخت موسیقی «موتورها» با دیگر انیمیشن‌های سریالی عنوان کرد: انیمیشن «موتورها» دومین تجربه من در زمینه آهنگسازی انیمیشن است و بیشتر تجربه ساخت آهنگ برای سریال‌های تلویزیونی و سینمایی را داشتم. تفاوتی که موسیقی پویانمایی «موتورها» با دیگر کارهای من داشت، در نوع مخاطب بود، مخاطب پویانمایی «موتورها» کودکان ۵ تا ۹ ساله هستند پس من باید طوری موسیقی می‌ساختم که این مخاطب بتواند با آن ارتباط بگیرد. از آنجایی که من عاشق بچه‌ها هستم و همچنین کودک درون بسیار زنده و سرحالی دارم، ساخت این کار برام بسیار لذت بخش بود.

برای موسیقی فضاهای متفاوتی از غم و شادی تا امید و شکست را تجربه کردیم

وی با اشاره به اینکه با توجه به گروه سنی در نظر گرفته شده برای این مجموعه انیمیشن، برای ساخت موسیقی متن این پویانمایی از هارمونی‌های ساده‌تری استفاده کرده است، اظهار کرد: سعی کردم خط ملودی اصلی دارای جمله‌بندی‌های ساده، کودکانه، شاد و مثبت باشد، و بعد از انتخاب خط ملودی اصلی، شروع به اتودزدن کردم. همچنین باید خط ملودی اصلی را در فضاهای متفاوتی مثل احساس شادی، غم، ترس، موفقیت، شکست، امید داشتن یا نا امیدی، بحث‌های کودکانه، عشق مادرانه، نصیحت‌های پدرانه، رابطه دوست‌داشتنی پدر بزرگ و نوه‌ها و… استفاده می‌کردم.

این آهنگساز ادامه داد: در مجموع حدود ۴۰ قطعه کوتاه موسیقی متن و ۲ قطعه تیتراژ ابتدایی و پایانی برای این اثر ساخته که تمامی این قطعات در کار استفاده شد.

آهنگسازی «موتورها» چگونه شکل گرفت/ ملودی تعقیب و گریز دایی ویژویژ

سکانس موسیقی تعقیب و گریز دایی ویژ ویژ و خرگوش

مهدوی با بیان اینکه یکی از چالش‌های آهنگسازی این انیمیشن، ساخت موسیقی متن برای یک سکانس تعقیب و گریز بود، تصریح کرد: موضوع از این قرار بود که شخصیت دایی ویژویژ به دنبال خرگوش بازیگوش افتاده بود و در این تعقیب و گریز حسابی بد بیاری می‌آورد و خسارت می‌دید. این سکانس پُر بود از انیمیت‌های هیجانی و خنده‌دار و من باید طوری موسیقی را می‌ساختم که به هیجان این سکانس افزوده و دیدنش برای مخاطب دلچسب‌تر شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بهترین ویژگی «موتورها» اشاره به نکات تربیتی با توجه به فرهنگ خانواده ایرانی است، عنوان کرد: در هر قسمت از این پویانمایی شاهد چالش‌هایی هستیم که بچه‌ها در دنیای خود هر روز با آن مواجه می‌شوند و بسیار خوب است اگر از طریق یک انیمیشن جذاب و به ویژه ایرانی، بچه‌های‌مان با راه حل‌ها آشنا بشوند. این پویانمایی یک برنامه جذاب، خلاقانه و تربیتی است که امیدوارم در آینده بیشتر شاهد تولیداتی این چنینی باشیم که هم باعث پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها و هم آشنایی هرچه بهتر آن‌ها با فرهنگ خانواده ایرانی می‌شود.

سریال انیمیشن ماجراجویانه و ۵۰ قسمتی «موتورها»، محصول مرکز انیمیشن سوره، به کارگردانی حسن اسدی، نویسندگی علی تهرانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی اسدی در ایام نوروز و رمضان ۱۴۰۳ هر روز صبح ساعت ۱۰:۳۰ میزبان مخاطبان خود در شبکه پویا می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹:۱۵ خواهد بود.



منبع مهر

نوشته های مشابه