اجتماعی

ارزشیابی کیفی توصیفی یک رویکرد جدید آموزشی است



ارزشیابی کیفی توصیفی یک رویکرد جدید آموزشی است

به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیم زاده در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها اظهار کرد: ما به عنوان متولیان آموزش کودکان باید فرصت‌های تربیتی و یادگیری را برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: کامل‌ترین و بهترین منبعی که می‌توان نظریه‌های تربیتی را فرا گرفت، کتاب خدا است و قرآن کتاب زندگی و برنامه تربیتی ما بوده و ما به این اصول پایبند هستیم و تمامی برنامه‌ها برپایه قرآن است و این مهم فهم بهتری برای چرایی تصمیم‌ها خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولین و مهمترین نکته این است که با عنوان معلم و مربی با کودکان و دانش آموزان سروکار داریم و آنها ارزشمند هستندو هدیه خدادادی بوده و با ارزش ترین سرمایه‌های کشور هم بوده و تمامی برنامه‌ها و اقدامات و فعالیت‌های ما باید بگونه‌ای باشد که این کرامات حفظ شود.

وی ادامه داد: تربیت در مدرسه فرایند ارزش بخشیدن به کودک است و قرار دادن دانش آموز در موقعیتی است که ارزش‌ها را ادراک کند.

حکیم زاده گفت: باید فضای مناسب را برای کودکان فراهم کنیم و فرآیندهای آموزشی نیز باید مبتنی بر فراهم کردن فرصت‌های همکاری و رفاقت باشد.

وی در خصوص ارزشیابی کیفی توصیفی اظهار کرد: اساس ارزشیابی کیفی توصیفی یک ایده مترقی است که ارزشیابی از یادگیری به ارزشیابی برای یادگیری و ارزشیابی به مثابه یادگیری توجه می‌کند و رویکردی که در واقع دو، سه دهه است که به عنوان رویکردی جدید در فراهم کردن فرصت‌های ارزشیابی تعریف شده است.

حکیم زاده گفت: به‌عنوان معلم اصل کرامت انسانی، تشویق، همکاری، مهرورزی و خُلق نیکو را باید در نظر داشته باشیم زیرا همه اینها تأثیر تربیتی روی کودکان دارد، تربیت فرایند ارزشمندی است و اقدامات ما باید طوری باشد که دانش آموزان احساس ارزشمندی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به سه اصل مهم عدالت و توسعه عدالت، ارتقا کیفیت و ایجاد تعلق و هویت بخشی به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: این موارد از جمله اولویت‌های کاری و مورد تاکید است.

وی با اشاره به دوره پیش دبستانی ادامه داد: دوره پیش دبستانی مانند دوره ابتدایی مهم است و آمادگی برای یادگیری و همچنین ظرفیت بالقوه برای دانش آموزان ایجاد می‌شود.



منبع مهر

نوشته های مشابه