از دلنوشته غمانگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیههای ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دستاندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانههای رسمی به ارائه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقاییشان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگیاش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمیتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانهای روی میدهد، بیتفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیبهای عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بیانتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن میشویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاههای خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که میتواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانههای رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانههای رسمی و رسانههای فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها میتواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارشهای هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
هوشنگ جاوید؛ کجایند مردان بیادعا؟
هوشنگ جاوید از جمله هنرمندان پیشکسوت موسیقی کشورمان است که طی سالهای گذشته خدمات و آثار ارزشمندی را در حوزه موسیقی نواحی ایران پیش روی مخاطبان قرار داده است. هنرمندی که خود از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس محسوب میشود و در این سالها به عناوین مختلف با این شرایط مبارزه کرده است.
این پژوهشگر و مدرس موسیقی که در این مدت عمده تمرکز فعالیتهای موسیقایی خود را معطوف به پژوهش در موسیقی نواحی ایران کرده و در این مدت آثار قابل توجهی را هم به مخاطبان ارایه داده است، چندی پیش بود که با انتشار تصویری در کانال شخصی خود که با یکی از آثار موسیقایی رضا ملکزاده خواننده موسیقی پاپ همراه بود و در آن رزمندگان جان برکف دوران دفاع مقدس از تدارکات گروهان خود فقط قرص نانی را برای رفع گرسنگی دریافت میکردند، با حالتی کنایهآمیز نوشت:
«کجایند مردان بیادعا؟ نسلی که برای دفاع از حیثیت کشور به نانی قانع بود. بعضیها باید یاد بگیرند، یا بیادشان بیاوریم».
علی جعفری پویان؛ قصه پل موسیقایی سن پترزبورگ-تهران
علی جعفری پویان از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان در عرصه نوازندگی ویولن که طی این سالها در بسیاری از پروژههای موسیقایی کشورمان حضور موثری داشته و پروژه «سال نوای موسیقی ایران» هم از جمله پروژههای تحت طراحی و مدیریت او است، در تازهترین پست فضای مجازی خود به حضورش در سنپترزبورگ روسیه اشاره کرده و نوشته است:
«پل موسیقایی سن پترزبورگ-تهران حاصل همکاری مستقل و و مشترک بخشی از نوازندگان سازهای زهی ایران با نوازندگان ارکستر مجلسی جوانان و ارکستر فیلارمونیک سنپترزبورگ است. پروژهای که باعث شد تا خاطره ارزشمندی ثبت شود و همکاری صمیمانهای بین نوازندگان ایران و روسیه شکل بگیرد.
از لطف دوستان عزیز و هنرمندم دیمیتری یاننکو سولیست ویولنسل و یاروسلا زابوریاکین رهبر ارکستر بسیار سپاسگزارم. از دوستان با ارزش و هنرمندم که به بهترین شکل پاسخگوی اعتمادم بودند و با آرامش و متانت و تمرکز و تلاش باعث شدند تا آثار «سرناد برای ارکستر زهی» از پیتر ایلیچ چایکوفسکی، «واریاسینهای روکوکو برای ویولنسل و ارکستر» از میخاییل گلینکا، «شُلیل و ویرانه» اثر ثمین باغچهبان و «رقص دایره» اثر حشمت سنجری را در تالار بزرگ آکادمی فیلارمونیک سنپترزبورگ را در کنار دوستانمان اجرا و در مهد موسیقی از موسیقی کلاسیک لذت ببریم نهایت تشکر و قدردانی را داریم.»
بابک جهانبخش؛ آن که تو را بفهمد، صدای سکوتت را میشنود
بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ که از او میتوان به عنوان یکی از فعالترین هنرمندان در فضای مجازی نام برد، در تازهترین پست فضای مجازی خود کمی از حال و هوای فعالیتهای موسیقایی خود خارج شده و به انتشار یک دلنوشته اکتفا کرده است.
جهانبخش نوشته است:
«گاهی فکر میکنی تمام عمرت را صرف ترجمه قلبت کردی، ولی آن که تو را بفهمد … صدای سکوتت را میشنود.
اگرکسی را یافتی که در لبخندت غمت را دید، در سکوتت حرفهایت را شنید و در خشمت محبتت را فهمید بدان که او بهترین دارایی زندگی توست.»
امیرحسین مدرس؛ یک قدردانی کوتاه از استاد موسیقی
امیرحسین مدرس مجری و بازیگر شناختهشده تلویزیون که طی این سالها علاوه بر بازیگری و اجرا در عرصه موسیقی نیز حضور مستمر و فعالی داشته و در این چند سال قطعات و آلبومهای مختلفی را هم پیش روی مخاطبان قرار داده است، در تازهترین مطلب نوشتهشده فضای مجازی خود از یکی از هنرمندان و استادان موسیقیاش قدردانی کرده و نوشته است:
«به جان، سپاسگزارم از استاد بزرگوارم، جناب محمد ابراهیم ذوالقدر که به این شاگرد قدیمی، اظهار محبت و التفات فرمودند. نخستین استادم که ردیف آوازی را از محضرشان آموختم. خداوند متعال، وجود ارجمند و پربرکتشان را محفوظ بدارد.»
انجمن موسیقی تئاتر؛ تصمیمگیری درباره کنسرتهای پژوهشی
صفحه رسمی انجمن موسیقی تئاتر هم به انتشار خبری درباره تازهترین جلسه هیاتمدیره این انجمن اشاره کرده و نوشته است:
«هشتمین جلسه هیاتمدیره این انجمن ساعت ١۵ روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور سعید ذهنی، سحر لطفی، شروین عباسی، ریچارد عیسیپور و بازرس انجمن علی المعی در عمارت تئاتر برگزار شد.
در این جلسه جزییات کنسرت پژوهشی جدید مورد بررسی قرار گرفت و با تایید هیاتمدیره مقرر شد، سیاوش لطفی از اعضای با سابقه انجمن موسیقی، رهبری گروه کُر و تنظیم قطعات رپرتوار را عهدهدار شود. پس از بررسی تاریخ پیشنهادی با تصویب هیاتمدیره مشخص شد اجرای این رپرتوار هفته پایانی خرداد ماه ۱۴۰۳ باشد.
در این جلسه با تاکید بر اینکه امروز انجمن موسیقی بعنوان یک تشکل صنفی پویا به وجهه صنفی و هنری خوبی دست پیدا کرده، مقرر شد شروین عباسی دبیر انجمن موسیقی تئاتر به عنوان نماینده این انجمن به شورای هماهنگی رویداد «صدای نمایشنامهنویس» معرفی شود.
هیاتمدیره برنامهریزی برای برگزاری نشستهای تخصصی موسیقی را در دستور کار قرار داد. همچنین مصوب شد، انجمن موسیقی هزینههای مربوط به کوک و رگلاژ پیانوی خانه تئاتر را عهدهدار شود و با توافق صورتگرفته با هیاتمدیره مرکزی هر گونه استفاده از پیانو با هماهنگی و تایید انجمن موسیقی انجام شود.»