اقتصادی

استانداردسازی کالا و خدمات در جهت بهبود فضای کسب و کار است



استانداردسازی کالا و خدمات در جهت بهبود فضای کسب و کار است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان ملی استاندارد، مهدی اسلام پناه امروز پنجشنبه ۱۹ مهر در پیامی به مناسبت هفته استاندارد نوشت: استانداردها زیربناهایی هستند که فاصله‌ها را کاهش و امکان دسترسی به دانش، آموزش و بازارهای گوناگون را فراهم می‌کنند.

استانداردها برای دستیابی به جهانی بهتر سعی بر پاسخ به چالش‌های پیش رو و کمک به افراد و صنایع دارند تا برای خلق آینده‌ای بهتر و روشن‌تر برای همه تلاش کنند.

نظام استانداردسازی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین ابعاد حکمرانی در این حوزه است که ۴ رکن استانداردسازی، اندازه شناسی و اوزان، ارزیابی انطباق و تأیید صلاحیت و همچنین حلال را در بر دارد.

سازمان در دوران تحوّلی خود طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ تلاش‌های گسترده‌ای برای ایجاد، حفظ و ارتقا روابط حسنه خود با سازمان‌های بین‌المللی استاندارد، نهادهای استاندارد و تأیید صلاحیت کشورهای عضو سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) به‌عمل آورد که پس از سال‌ها، اخذ عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در «اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه» (APAC) و «اتحادیه بین‌المللی اعتبار بخشی آزمایشگاه‌ها» (ILAC)کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک(IEC) و سیستم بین المللیIECEوIECEX دستاوردی ملی بر این تلاش هاست.

به گواه گزارش مراجع اقتصادی و بازرگانی ، عضویت ایران در ILAC بر ۲۰ میلیارد دلار صادرات و ارزآوری تأثیر مثبت گذاشته است و مانع خروج بیش از ۵۰ میلیون ارز از کشور شده است که این دستاورد ظفرمندانه پس از سه دهه و با تلاش و تعهد دلسوزانه ی کارکنان متعهد و فرهیخته سازمان ملی استاندارد ایران به ثمر نشسته است.

سازمان ملی استاندارد ایران در دوره تحولی خود، ارتقای ۶ پله‌ای را در سازمان بین‌المللی استانداردسازی (iso) در بین کشورهای جهان کسب و از رتبه جهانی بیست و شش به جایگاه بیستم رسیده است و توانست رتبه نخست منطقه را در کارنامه خود در همین بازه زمانی ثبت کند.

این تجارب در کنار مشارکت چشمگیر نسل جوان نخبه و کارشناسان فنی، ترکیب قوی از دانش خردمندانه و نشاط را در این سازمان ایجاد کرده که منشأ تحولات متعدد در تولید باکیفیت و اقتصاد صادرات محور بوده است.

این سازمان علاوه بر کسب عناوین و جایگاه‌های بین‌المللی مهم، در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ سازمان اداری و استخدامی کشور در جشنواره شهید رجایی دولت با ارتقا رتبه نسبت به سال‌های گذشته، در بین برترین دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گرفت.

بر این اساس چشم‌انداز ما ارتقای کیفیت زندگی و رفاه مردم، تأمین منافع ملی و ارتقای توان رقابتی تولیدات ملی در سایه نظام استاندارد است تا در تمامی جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در یک وفاق ملی؛ ایرانی قوی‌تر و ایمن‌تر را در راستای توجه جدی به حق‌الناس بسازیم.

روز جهانی استاندارد امسال با شعار «استانداردها؛ مشارکت مردمی؛ جهش تولید و توسعه اقتصادی» نامگذاری شد تا فرصتی برای افزایش آگاهی و درک بهتر نسبت به اهمیت جایگاه نظام استاندارد و لزوم استاندارد سازی کالا، خدمات و فرآیندها در جهت بهبود فضای کسب و کار، کیفیت محصولات و سلامت زندگی مردم باشد.

این روز متمایز را به تمامی مردم عزیز ایران اسلامی؛ اعضای محترم شورای عالی استاندارد؛ همچنین فعالان اقتصادی، تولیدی، ذی‌نفعان و تلاشگران عرصه کیفیت و استانداردسازی تبریک می‌گویم.



منبع مهر

نوشته های مشابه