اطلاعیه آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۴۰۳
به گزارش خبرگزاری مهر، علی نظری مدیرکل جذب و گزینش قوه قضائیه، گفت: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در نظر دارد از میان واجدین شرایط جذب عمومی برای تصدی منصب قضا دعوت بهعمل آورد.
از این رو داوطلبان میتوانند از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ تا پایان روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ صرفاً به صورت اینترنتی و با مراجعه به نشانی الکترونیکی sjg.eadl.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
الف) شرایط عمومی:
۱. تابعیت اصلی ایران.
۲. اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت.
۳. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمانها و گروههای غیرقانونی یا هواداری از آنها.
۴. طهارت مولد.
۵. داشتن سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام کار قضائی با توجه به نوع بیماریهای اعلامی.
۶. داشتن کارت پایان خدمت وظیفه، معافیت از خدمت (گواهی پزشکی قانونی – انواع بیماریهای جسمی) یا معافیت تحصیلی با لحاظ مقررات ماده واحده قانون گذراندن مدت خدمت نظام وظیفه فارغ التحصیلان دانشکده علوم قضائی در محاکم قضائی کشور.
نکته: لازم به ذکر است که مبنا، برای ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم، زمان برگزاری آزمون است.
۷. نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر.
۸. حسن شهرت، اخلاق و امانتداری.
۹. عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روانگردان.
۱۰. در صورت اشتغال بکار، سابقه بیمه نباید بیش از ۱۲ سال نباشد.
۱۱. داشتن حداقل ۲۲ سال تمام (ازتاریخ ۱۳۸۱/۰۷/۱۶) و حداکثر ۳۶ سال تمام (تا تاریخ ۱۳۶۷/۰۷/۱۶) در روز ثبت نام.
تبصره: موارد زیر به شرط ارائه تأییدیه معتبر، به حداکثر سن مقرر افزوده میشود:
۱ ایثارگران و خانواده آنان به مدت ۲ سال
۲ دانش آموختگان کارشناسی ارشد یا سطح سه به مدت ۲ سال
۳ دانش آموختگان یا دانشجویان دکتری یا سطح چهار به مدت ۴ سال
نکته: داوطلبان تنها میتوانند از یکی از موارد مذکور در این تبصره مذکور استفاده کنند.
ب) شرایط اختصاصی:
دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر:
۱. مقطع کارشناسی رشته حقوق در هر یک از گرایشها، فقه و حقوق، الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قضایی.
۲. مقطع کارشناسی ارشد پیوسته رشته الهیات، معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایشها یا معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.
۳. مقطع دکتری رشته حقوق.
۴. سطح دو حوزوی یا بالاتر.
نکته: داوطلبان صرفاً در صورتی میتوانند در آزمون ثبت نام نمایند که رشته، گرایش و مقطع تحصیلی با موارد مندرج در این بند مطابقت داشته باشد.
همچنین عنوان رشته تحصیلی و گرایش باید در متن گواهینامه موقت یا دانشنامه آنها ذکر شده باشد.
محاسبه تاریخ گواهی فراغت از تحصیل، صرفاً بر اساس زمان ثبت نام خواهد بود.
دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی بالاتر به شرطی میتوانند در آزمون ورودی شرکت نمایند که مدرک کارشناسی آنان در یکی از گرایشهای رشته حقوق و یا حوزوی باشد.
ج) مدارک مورد نیاز:
۱. تکمیل مراحل ثبتنام به صورت الکترونیکی.
۲. پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال به صورت الکترونیکی از طریق درگاه مرکز آزمون به نشانی sjg.eadl.ir
۳. داوطلب باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر، اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال از طریق سامانه ثبتنام اینترنتی در اختیار داشته باشد:
– ابعاد عکس ۴´۳ و بدون حاشیه زائد باشد.
– عکس انتخابی مربوط به سال جاری بوده، رنگی و با زمینه سفید باشد.
– عکس میبایست، تمام رخ کامل و واضح و بدون اثر مهر، منگنه و لکه باشد.
عدم استفاده از عکس روی مدارک شناسایی (کارت ملی یا شناسنامه یا …)
عکس خواهران باید حجاب کامل داشته و صورتشان به طور کامل مشخص باشد.
عدم استفاده از عینک، شال و کلاه که باعث مخفی کردن برخی از اجزای صورت میشود.
اندازه تصویر حداقل ۳۰۰´۲۰۰ و حداکثر ۴۰۰´۳۰۰ پیکسل و با پسوند JPG باشد.
– حجم تصویر حداقل ۱۵ کیلوبایت و حداکثر ۷۰ کیلوبایت باشد؛ حاشیههای زائد عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
تذکر ۱: در صورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام داوطلب باطلشده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میگردد؛ لذا تاکید میشود نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت کنید. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباه از سوی داوطلب، تخلف محسوب شده و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
د) زمان ثبت نام و برگزاری آزمون:
۱- داوطلبان در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در بند (الف) و (ب) این اطلاعیه با در دست داشتن مدارک اعلامی مطابق بند (ج) با توجه به زمانبندی اعلامی و با مراجعه به درگاه سامانه جامع جذب و گزینش به نشانی sjg.eadl.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. ضمناً یادآور میشود ثبتنام متقاضیان صرفاً به صورت الکترونیکی است.
نکته: آزمون صرفاً به صورت تستی برگزار میشود.
آزمون برای تمامی داوطلبان، اعم از دانشگاهی و حوزوی در آبان ماه آغاز میشود.
اطلاعات مربوط به زمان و مکان دقیق برگزاری آزمون متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
لازم به ذکر است زمان ثبت نام تمدید نخواهد شد.
ه) مواد امتحانی آزمون علمی داوطلبان دانشگاهی و حوزوی:
داوطلبان دانشگاهی:
بخش حقوقی
۱ حقوق مدنی: مباحث قواعد عمومی قراردادها، شروط ضمن عقد، سقوط تعهدات، الزامات خارج از قرارداد، اموال و مالکیت (حق انتفاع و وقف)، بیع، اجاره، رهن، وکالت، ضمان، نکاح و طلاق.
۲ آئین دادرسی مدنی: کلیه مباحث آئین دادرسی مدنی بجز داوری
۳ حقوق تجارت: شرکتها و اسناد تجاری
حقوق کیفری:
۱ حقوق جزای عمومی: جرایم و مسئولیت کیفری، مجازاتها و اقدامات تأمینی و تربیتی
۲ حقوق جزای اختصاصی: جرایم علیه اموال و مالکیت، جرایم علیه مصالح عمومی کشور، جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص و جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص.
۳ آئین دادرسی کیفری: همه مباحث
داوطلبان حوزوی:
۱ لعمه: مباحث قضاء، شهادت، متاجر، دین، رهن، ضمان، صلح، اجاره، وکالت، شفعه، وصایا، نکاح، حدود، قصاص، و دیات
۲ اصول فقه: مباحث الفاظ، مفهوم و منطوق، عام و خاص، مطلق و مقید و اصول عملیه
۳ قواعد فقه: مباحث: ید، لاضرر، غرور، اتلاف، احسان، علی الید، اکراه، اضطرار، درا، لوث، و قسامه، اقدام، نفی، عسر و حرج، تسلیط، تلف، قبل از قبض
نکته مهم:
قابل ذکر است آزمون هوش و استعداد شغلی برای کلیه داوطلبان دانشگاهی و حوزوی برگزار میشود.
ز) ملاحظات:
– ملاک احراز شرایط عمومی و اختصاصی، زمان ثبتنام خواهد بود. مسئولیت صحت و سقم اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبتنام به عهده متقاضی است؛ بنابراین کسانی که شرایط لازم برای شرکت در آزمون را ندارند، باید از ثبت نام در آزمون خودداری نمایند، در غیر این صورت در مراحل بعدی حذف خواهند شد.
– با توجه به عدم برگزاری آزمون ایثارگران به صورت جداگانه در سال جاری، متقاضیان ایثارگر نیز در صورت دارا بودن شرایط میتوانند در این آزمون شرکت نمایند.
– در زمان برگزاری آزمون استفاده از هر گونه کتاب قانون، جزوه، و … ممنوع است.
نکته بسیار مهم:
کلیه داوطلبان واجد شرایط که سابقه ثبت نام و یا شرکت در آزمون الکترونیکی جذب اداری به قضائی یا دانشگاه علوم قضائی را دارند حتماً قبل از ثبت نام در سایت، نام و نام خانوادگی، استان، کد ملی و وضعیت شرکت در آزمون علمی سامانه را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۰۷۹۷۹۷۶ اعلام کنند تا امکان ثبت نام در سامانه جذب عمومی برایشان فراهم شود.