اجتماعی

افتتاح ۲۵۲ خانه محیط زیست طی فردا در پایتخت 


عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات مراسم امیدوافتخار روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ شهرداری تهران اعلام کرد: فردا ۲۵۲ خانه محیط زیست در مناطق مختلف پایتخت افتتاح شود.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه و همچنین فضایی برای گفت وگو، بحث، چالش و مطالبه‌گری است، گفت: خانه‌های محیط زیست شرایطی را برای افزایش سواد و دانش محیط زیستی مردم فراهم می‌کند.

وی افزود: شهرداری تهران تلاش می‌کند تا یک خانه محیط زیست در هر محله برپا شده و پایش مستمر از آن‌ها صورت بگیرد.

افتتاح ۲۵۲ خانه محیط زیست طی فردا در پایتخت 

نقش خانه‌های محیط زیست برای مردم چیست؟

محمدخانی با بیان اینکه جلب مشارکت حداکثری مردم در اداره خانه‌های محیط زیست به فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه کمک می‌کند اظهار داشت: با همکاری شهروندان معضلات محیط زیست محله توسط ساکنان محله شناسایی و اقدامات لازم در جهت رفع آن‌ها انجام خواهد شد.

رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه در خانه‌های محیط زیست از ظرفیت متخصصان و سازمان‌‎های مردم نهاد استفاده خواهد شد، بیان کرد: ارتقا سطح دانش کاربردی و مهارتی شهروندان در زمینه محیط زیست شهری با کمک متخصصان حوزه محقق می‌شود و خانه‌های محیط زیست بهترین بستر برای عملی شدن این موضوع خواهد بود.

مأموریت خانه‌های محیط زیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه وظایف خانه‌های محیط زیست چیست، توضیح داد: از وظایف خانه‌های محیط زیست می‌توان به موارد مختلفی اعم از افزایش مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی و نیازسنجی محله‌ای، بسیج منابع و امکانات موجود در سطح محله و توسعه سرمایه اجتماعی، پرورش شهروندان توانمند، متعهد و مسئولیت‌پذیر، بهره‌مندی از ظرفیت‌های محله‌ای در بهبود وضعیت محیط زیست محله را نام برد.

در خانه‌های محیط زیست چه مسائلی مطرح می‌شود

محمدخانی درباره موضوعات اصلی که در خانه محیط زیست مطرح می‌شود عنوان کرد: مسائلی مختلف در خانه‌های محیط زیست مورد توجه قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها ۹ مسئله اصلی حفاظت از محیط طبیعی گیاهی و جانوری و رعایت حقوق حیوانات، حفظ و گسترش فضای شهری، کاهش آلودگی آب و بهینه سازی مصرف آب، بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک، کاهش آلودگی خاک، هوا و صوتی، کاهش مصرف پلاستیک‌های یکبار مصرف و کاهش تولید پسماند و افزایش میزان تفکیک پسماند از مبدا است.

آیا افتتاح خانه‌های محیط زیست ادامه‌دار خواهد بود؟

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به تعداد خانه‌های محیط زیستی که تا پایان سال به مرحله افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید یادآور شد: بناست تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۳۵۴ خانه محیط زیست به افتتاح برسد. در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۵ خانه و در سه ماه دوم حدود ۱۰۹ خانه محیط زیست به پایتخت اضافه شده است.

خدماتی که خانه‌های محیط زیست به مردم ارائه می‌کنند

وی در پایان تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با مشارکت و همکاری در اداره خانه‌های محیط زیست علاوه‌بر رفع چالش‌ها و موانع محیط پیرامونی‌شان به افزایش آگاهی و ارتقایسطح دانش پایتخت کمک کنند. امیدواریم که شاهد اثرات مثبت خانه‌های محیط زیست در تهران باشیم.



منبع مهر

نوشته های مشابه