فرهنگی

انتخاب دولت فلسطین توسط مردم‌ یک فن‌آوری اقناع است



انتخاب دولت فلسطین توسط مردم‌ یک فن‌آوری اقناع است

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‏‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در آئین رونمایی از بازی رومیزی «۲۵» که توسط مرکز نوآوری فرهنگی امید(حوزه هنری کودک و نوجوان) در کارستان بهارستان برگزار شد، مسأله فسلطین را یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسائل اجتماعی امروز دانست و گفت: مسأله فلسطین در سطح دنیا مطرح است و همه وظیفه حل آن را بر عهده دارند. شاید اگر یک پله به عقب‌تر برگردیم، در حوزه فن‌آوری نرم این موضوع را مشاهده می‌کنیم، چرا که ما مسائل بسیار متعددی در جامعه داریم که در سال‌های گذشته به جای این که حل شود، مسأله بازتولید شده است و مسائلی مانند آب و هوا، محیط زیست و زبان فارسی و دیگر مسائلی که ما در کشور با آن سر و کار داریم.

وی ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، مسائل جاری اجتماعی در کشور حل نمی‌شود، گفت: ما بازیگر نهایی در حل مسائل اجتماعی نداریم. یکی از دلایلی که مسائل جاری اجتماعی در کشور حل نمی‌شود، این است که ما در حوزه حل مسائل اجتماعی بازیگر مؤثر نداریم و ذاتاً بازیگر مؤثر در حوزۀ مسائل اجتماعی، ریشه در حوزۀ صنایع خلاق دارد.

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاون علم ریاست جمهوری، با اشاره به حدیثی از حضرت امیر (ع) که می‌فرمایند «مردم، فرزند زمان خویش هستند.»، ادامه داد: محتوای کلی این حدیث، این است که مردم، به زمان و زمانۀ خویش نزدیک‌تر و شبیه‌تر هستند تا پدر و مادر خویش.

وی افزود: مسأله‌ای که در سال‌های پیش ما با آن مواجه بودیم، این بود که ما نوع مواجهه با جامعه را حل نکرده‌ایم و به همین دلیل نیز نتوانسته‌ایم برای مسائل اجتماعی که مردم با ان سر و کار دارند، حل کننده تربیت کنیم. شاید امروز، مسائل متعددی وجود داشته باشد که مثلاً در آن چند بازیگر جدی وجود دارد و اگر یک جریان به هم پیوسته به وجود بیاید و آن‌ها به مسئله‌ای ورود کنند، می‌توانند شاخصی را در یک جامعه تغییر بدهند و اگر نتوانیم این مسائل را در ابعاد داخلی و ملی نگاه کنیم، عمق این مسئله بیشتر می‌شود.

حسنلو گفت: در سال‌های اخیر، جامعه فرهنگی نوع مواجهه هویتی با عموم افراد جامعه را فهم نکرده‌ است و به همین دلیل نتوانسته‌ بازیگر حل‌کننده‌ای برای مسائل اجتماعی که مردم با آن سرو کار دارند، تربیت کند. مسأله ای که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم این است که اصولاً در حوزه‌های مختلف مسائل متعددی وجود دارد؛ که اگر یک جریان به هم پیوسته به وجود بیاید و افرادی مانند بازیگران فیلم‌ها و سریال‌ها وارد این عرصه بشوند، واقعا می‌توانند یک شاخص را در جامعه تغییر دهند.

وی ادامه داد: نباید این مسأله را تنها در ابعاد داخلی اگر نگاه کنیم و اگر این اتفاق بیفتد، عمق مسأله بیشتر هم می‌شود. ما امروز بسیاری از مسائل مهم جهانی را یش‌رو داریم که باید حل شود و یکی از مهم‌ترین آنها همین مسأله اسرائیل است و باید به این نکته نیز توجه داشت که راهبرد الگوی ۲۵ ساله ای که مقام معظم رهبری عنوان کردند که امروز ۷ یا ۸ سال از آن گذشته است، آن درباره اسرائیل اول افکار عمومی بوده است.

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاون علمی ریاست جمهوری گفت: دولت فلسطین را خود مردم فلسطین باید تعیین کنند و این موضوع، تنها راهکار جمهوری اسلامی در مسأله اسرائیل در کنار تقویت جبهه مقاومت است. انتخاب دولت فلسطین توسط خود مردم فلسطین یک فن‌آوری اقناع است و روزی باید جامعه جهانی به نقطه‌ای برسد که اجماع جهانی بر حذف اسراییل قرار بگیرد و در این مسیر، ابزار فناوری نرم، تنها ابزار مهم و کارآمد رساندن افکار جامعه فلسطین به این نقطه است؛ حال اگر شفاف بخواهیم عنوان کنیم، باید بگوییم که همین ابزار بازی و سرگرمی می‌تواند باشد.

وی با اشاره به فرمایشات حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه «مردم به اقتضائات زمان خود نزدیک‌ترند هستند» گفت: یکی از اقتضائات زمان ما همین مقوله بازی و سرگرمی است. به جرأت می‌توانیم بگوییم حوزه سرگرمی معادل حوزه فرهنگ در عصر ماست و ما امروز معدود حوزه فرهنگی را می‌توانیم نام ببریم که حوزه سرگرمی محسوب نمی‌شود و در این میان برای مثال حوزه کتاب و فیلم نیز هم فرهنگی و هم سرگرمی هستند.

حسنلو گفت: امروز آن چیزی که مردم در آن زیست می‌کنند، ساعات سرگرمی است که به ساعات کار هم تصدی پیدا می‌کند. تصور می‌کنم که اگر نتوانیم به ابزار سرگرمی مسلط باشیم، نقطه اتصال ما برای تغییرات اجتماعی قطع می‌شود و اگر بازیگر های جدی نتوانند در این حوزه رشد پیدا کنند که برای تاثیر جدی در جهان ما محصولی بسازند، مسیر اثرگذاری و حل مسائل منقطع خواهد شد و به نتیجه نمی‌رسد.

وی ضمن خداقوت به فعالان عرصه تولید بازی و به ویژه تیم تولید بازی «۲۵»، با اشاره به این امر که امروز، کشور ما به مجموعه هایی نیاز دارد که در حوزه های اجتماعی خلاقیت داشته باشند، گفت: ما امروز به تیم‌هایی نیاز داریم که محصولی مبتنی بر اقتضائات روز بسازند، آن را توسعه بدهند و کم کم به بازوهای قدرتمندحل مسائل اجتماعی تبدیل شوند؛ البته شاید ما تا آن نقطه فاصله داشته باشیم اما تصورم این است با همت و اخلاص دوستان این مسیر طولانی را خیلی سریع طی خواهیم کرد.

حسنلو، در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم به همت جمع، این اتفاق زودتر انجام شود و این جبهه، که نیروی بسیار کمی در اختیار دارد، به زودی دوباره دور هم جمع شوند، چرا که ما برای پاسخگویی به نیاز جامعه، نیازمند دوستان بیشتری هستیم.



منبع مهر

نوشته های مشابه