ورزشی

بازگشت جودو ایران به تاتامی جهانی/ جوانان طلسم «طلا» را می‌شکنند؟


خبرگزاری مهر – گروه ورزشی – محمد بیرامی: رقابت‌های جودو قهرمانی جوانان جهان از ۱۱ مهرماه به میزبانی تاجیکستان در شهر دوشنبه آغاز می‌شود. برای حضور در این مسابقات تاکنون ۵۱۴ جودوکار از ۶۴ کشور ثبت نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به زمان باقی مانده، این تعداد افزایش پیدا کند. رقابت‌هایی که بعد از بازی‌های المپیک همیشه در سطح فنی بالایی برگزار شده و از اهمیت فوق العاده ای برای کشورهای مدعی برخوردار بوده است.

نکته مهم در مورد این دوره از مسابقات اینکه اغلب عنوان داران المپیکی در پاریس ۲۰۲۴ به مرز بازنشستگی رسیده و کشورها در صدد پوست اندازی و ساختن تیمی قدرتمند برای دور بعدی المپیک یعنی ۲۰۲۸ لس آنجلس هستند. به همین دلیل است که رقابت‌های تاشکند می‌تواند از اهمیت دو چندانی نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشد.

اما جودو ایران بعد از دوری هفت ساله از مسابقات قهرمانی جوانان جهان به مسابقات بازگشت و آینده سازان جودو کشورمان این شانس را دارند که توانایی خود را روی تاتامی جهانی به نمایش بگذارند. تیمی که دو هفته قبل در مسابقات قهرمانی آسیا نتایج خوبی کسب کرد و نشان داد که می‌تواند نسل جدید جودو کشور را به نام خود ثبت کند. البته که نباید انتظاری زیاد از جوانانی داشت که بعد از چهار سال دوری به دلیل تعلیق، به تازگی مسیر رویدادهای رسمی را در پیش گرفته اند و نیازمند حضوری مستمر در رقابت‌های سطح بالا هستند تا هم تجربه کسب کنند و هم با سبک‌های مختلف جودو مبارزه کرده و راه پیروزی برای خوب های دنیا را یاد بگیرند.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که جودو ایران در طول تاریخ خود تنها ۵ مدال از میدان جهانی جوانان کسب کرده که هیچکدام هم رنگ طلا نداشته است. سه نقره آرش میراسماعیلی، محمدرضا رودکی و ایرج امیرخانی و دو برنز محسن ذکریا و علی محمدنیا حاصل تلاش مردان جودو در میدان‌های جهانی است.

بازگشت جودو ایران به تاتامی جهانی/ جوانان طلسم «طلا» را می‌شکنند؟

در همین رابطه ایوب رستمی سرمربی تیم ملی جوانان که خود سابقه مبارزه روی تاتامی جهانی را دارد به خبرنگار مهر گفت: پیش از مسابقات قهرمانی آسیا به اعضای تیم اعلام کردیم که نفراتی که موفق به کسب مدال شوند را به مسابقات جهانی اعزام می‌کنیم. به همین دلیل الیاس پرهیزگار در وزن ۸۱- کیلوگرم، امیر عباس چوپان در وزن ۹۰- کیلوگرم، علیرضا نیک سرشت در وزن ۱۰۰- کیلوگرم، محمد مهدی مظلوم و عباس موحد در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم به این مسابقات اعزام خواهند شد. البته موحد به دلیل آنکه در نیمه نهایی برابر رقیب مبارزه خوبی به نمایش گذاشت و در دیدار رده بندی به هم تیمی خود باخت در لیست اعزام قرار گرفت.

وی در مورد شرایط تیم برای حضور در این مسابقات گفت: برنامه‌های کادر فنی به خوبی در حال اجراست، با حمایت‌های خوب رئیس فدراسیون و مدیر تیم‌های جودوکاران به شرایط مطلوب حضور در مسابقات جهانی دست پیدا می‌کنند. ما در قهرمانی آسیا نمایش امیدوار کننده‌ای از جودوکاران خود شاهد بودیم، ولی این بدان معنا نیست که در تاشکند هم به مدال برسیم.

سرمربی تیم جوانان ادامه داد: شرایط مسابقات جهانی متفاوت است، با توجه به اینکه فدراسیون جهانی شرط حضور در مسابقات بزرگسالان جهان را رنکینگ یک تا صد اعلام کرده و نفرات اول تا ۱۶ رنکینگ جوانان هم به صورت مستقیم جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب می‌کنند، مسابقات برای همه کشورها اهمیت بالایی دارد. البته جودوکاران ما با کسب مدال در مسابقات قهرمانی آسیا جایگاه خود در رنکینگ جهانی را بهبود بخشیده اند، ولی واقعاً مسابقات سطح بالا و سختی را پیش رو داریم. حضور جودوکاران بیش از ۶۰ کشور دنیا این نوید را می‌دهد که شاهد نمایش زیبایی از بهترین‌های دنیا در تاشکند باشیم.

رستمی در پایان گفت: تیم جوان اما مستعد و خوبی را در اختیار داریم، این تیم باید در رویدادهای مختلف حضوری فعال داشته باشد تا تجربه لازم برای موفقیت در رویدادهای بزرگ را کسب کند. جودوکاران ما می‌بایست در اردوهای مشترک و همین دست رویدادها با بهترین‌های دنیا مبارزه و تمرین کنند، به قولی تن شأن به تن مدال داران جهانی و المپیک برخورد کند تا در کنار رشد فنی، به خودباوری لازم برسند. ان شاالله که بتوانیم در مسابقات جهانی تصویر خوبی از جودو ایران را به نمایش بگذاریم.



منبع مهر

نوشته های مشابه