فرهنگی

«ببعی»؛ تولد در تلویزیون فروش در سینما/«قصه‌های مجید» همچنان جذاب



«ببعی»؛ تولد در تلویزیون فروش در سینما/«قصه‌های مجید» همچنان جذاب

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۵ مهر می‌توانید با شماره ۱۶۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ پس از سال ها هنوز هم مجید

این بیشتر هنر بازیگران حرفه ای است که می توانند شخصیت‌هایی را خلق کنند که جدای از هویت واقعی خودشان، در عالم سینما و تلویزیون به یادگار بماند. کاراکتری که ترکیبی از شخصیت سازی یک قصه یا فیلمنامه، هدایت کارگردان و همت خود بازیگر است. این اتفاق در میان کاراکترهای نوجوان و کودک بیشتر به واسطه همین قصه های جذاب و کارگردانی رخ می دهد. مجید سریال «قصه های مجید» از همین نمونه است. مهدی باقربیگی بازیگر این نقش سه دهه است که دیگر در نقش اصلی یک فیلم یا سریال نبوده است و اصلا بازی چندانی در عرصه تصویر نداشته است اما به گونه ای تصویر او در ذهن مخاطب دهه ۷۰ حک شده است که هنوز هم پس از ۳۰ سال هفته آغار مدارس که می شود رسانه ها سراغ او می روند و خاطرات سریال «قصه های مجید» را بازنشر می دهند.

مجید محصول شخصیتی است که هوشنگ مرادی کرمانی خلق کرد و بعد کیومرث پوراحمد در تلویزیون به او جان داد و مهدی باقربیگی نیز به خوبی قصه و فیلمنامه، ایفایش کرد. شخصیتی که نوجوانان دهه های قبل با او ارتباط برقرار کردند و دیگر کمتر در تلویزیون مثل او را دیدند. حالا سریال ها یا نوجوان ندارند یا همه شبیه هم و دور از ذهن هستند. اما این شخصیت در زمان خود در خانه ساده و شاید کمی فقیرانه بی بی اهل تلاش و جنگیدن برای آرزوهایش بود. شعر می گفت، شیطنت ها و جاه طلبی های سن خودش را داشت و اگر قهرمان زمان خود نبود جایی در کنار همان بچه ها قرار می‌گرفت.

تلویزیون باید به سمت خلق شخصیت هایی همین قدر واقعی برود تا بتواند سال ها از برندی که خلق کرده است تغذیه کند و ریسک مواجهه با قصه ها و شخصیت های این چنینی را بپذیرد.

جنجال هفته؛ به اضافه یک

برنامه «به اضافه یک» این روزها تنها برنامه سیاسی صداوسیماست که هر از گاهی ویدئویی یا دیالوگ و بخشی از مباحث آن در شبکه های اجتماعی فراگیر می شود. این هفته هم صحبت‌های یکی از مهمانانش که قریب به این مضمون را گفته بود که «رویمان نمی شود بگوییم این آقا رئیس جمهور ماست» به عنوان توهین به رئیس جمهور بازتاب زیادی پیدا کرد. بعد از این جمله، سخن محمدجعفر خسروی مجری برنامه که این رو نشدن را معنا کرد و گفت یعنی «شرم‌تان می‌شود» بازتابی داشت که از یک ترجمه واژگانی فراتر رفت و برخی آن را به یک تسویه حساب با رئیس جمهور تلقی کردند. ادامه صحبت های مجری البته در این ویدئو نبود اما بعدتر با انتشار ویدئوی کامل معلوم شد که او حتی تاکید کرده است که در صورت ادامه صحبت های این چنینی از طرف مهمان، میکروفنش قطع خواهد شد.

آن ویدئوی اول از برنامه در رسانه های داخلی و خارجی دیده شد و مجری، برنامه، شبکه و تلویزیون بارها زیر تیغ نقد کارشناسان، اهالی رسانه و اظهار نظرهای توئیتری رفتند. منصفانه این است که دفاع مجری را هم ببینیم اما شاید اگر بخواهیم واقعیت رسانه را هم در نظر بگیریم، همیشه نمی توان از مخاطب انتظار داشت ویدئوی کامل یک برنامه را ببیند. در دوران شتاب زده امروز نمی توان از مخاطب خواست همه یک گفت و گو را از ابتدا تا انتها ببیند و بعد قضاوت کند. یک کلمه در همان چند ثانیه برای او کافی است تا تصمیمش را بگیرد که له یا علیه تلویزیون باشد. هرچند در این برنامه بیشتر از مجری لازم است اتفاقا به نمایندگان طرفدار رئیس جمهور خرده گرفت که چرا در میان یک مناظره سکوت اختیار کرده و دفاعی نکرده اند.

اتفاق هفته؛ برند سیما در سینما

از روز گذشته انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» در سینماها اکران شده است که برند اصلی این فیلم به تلویزیون و شخصیت یک سریال پویانمایی تعلق دارد. این اولین بار نیست که سریال های محبوب تلویزیونی به سینما راه پیدا می کنند و اتفاقا از آنها استقبال هم می شود.

انیمیشن «ببعی قهرمان» در افتتاحیه اکران با فروشی یک میلیاردی مواجه شده است که برای اثری که بدون سلبریتی، بدون چهره و به دور از مناسبات معمول گیشه است اتفاق ویژه ای محسوب می‌شود.

تلویزیون هر بار به درستی پشت برندهایش ایستاده است، آنها را بلند کرده است. اینجا هم بخش بزرگی از این اتفاق به مدد تلویزیون بوده است که در همین یک هفته شخصیتی عروسکی از «ببعی» در برنامه های تلویزیونی خلق و در شبکه های اصلی سیما این شخصیت را معرفی و به نوعی پرزنت کرد. این اتفاق در ویژه‌برنامه ای با عنوان «سلام به آینده» رخ داد که در شبکه‌های مختلف سیما پخش شد و با دعوت از عروسک «ببعی»، چندین بار مخاطب خردسال سیما را به تماشای این فیلم در سالن‌های سینما دعوت کرد.

نکته هفته؛ تانک خورها نرسید

هفته دفاع مقدس بدون سریال جدیدی از تلویزیون به پایان رسید. البته در آخرین روز این هفته روابط عمومی معاونت سیما خبر داد که سریال «تانک خورها» کاری از پرویز شیخ طادی بعد از سریال «طوبی» روی آنتن خواهد رفت که طبیعتا حدود یکی دو هفته دیگر خواهد بود.

سریال «تانک خورها» جدیدترین محصول تلویزیون با یک قصه دفاع مقدسی و در فضایی طنز است که چند ماه پیش پیمان جبلی رئیس صداوسیما به پشت صحنه آن رفت و وعده پخشش را در هفته دفاع مقدس داد.

با این حال این سریال در این مدت آماده نشد و حالا قرار است چند وقت دیگر به آنتن برسد. مدیران تلویزیون معمولا در مصاحبه ها از آمار بالای تولیدات نمایشی خبر می دهند از اینکه چند سریال در حال تولید است، چه تعداد اثر در پس تولید قرار دارد یا کدام مجموعه ها در مرحله پیش تولید و نگارش هستند اما باز هم در برخی مناسبت ها تلویزیون به بحران می خورد و برای مخاطبی که در مناسبت مورد نظر دنبال قصه ای مشابه است چیزی در چنته ندارد.



منبع مهر

نوشته های مشابه