بررسی آمار آثار نوروزی و رمضانی/«نون.خ» و«هفت سر اژدها» رقیب شدند
به گزارش خبرنگار مهر، تقریباً ابتدای نوروز بود که پیمان جبلی رئیس صداوسیما اعلام کرد مخاطب برنامههای امسال صداوسیما در نوروز نسبت به سال گذشته افزایشی ۸ درصدی داشته است. رئیس رسانه ملی از افزایش بیش از ۸ درصدی میزان مخاطبان برنامههای نوروزی هفته اول نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته خبر داده بود.
حالا با پایان ماه مبارک رمضان میتوان روی آماری که نسبت به برنامههای رمضانی و نوروزی منتشر شده است، مروری داشت. با توجه به اینکه صداوسیما در سیاستگذاری خود که چند باری هم به صراحت آن را اعلام کرده، قرار است کمتر نظرسنجی آمار مخاطبان برنامههای خود را اطلاع رسانی کند بنابراین در حال حاضر تنها راه برای ارزیابی میزان اقبال از برنامهها، تلوبیون است.
سریالهای رمضانی
سریال «زیرخاکی» (فصل چهارم) به کارگردانی جلیل سامان ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار نفر بازدید داشته است، این سریال امسال قبل از شبهای قدر به اتمام رسید و نتوانست به میزان بیننده فصل قبلی خود برسد که تا ۱۹ فروردین توانسته بود ۳ میلیون بازدید را هم رد کند.
شبکه دو امسال سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده نمکی را داشت که بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار مخاطب داشته است که هم آمار سریال در شبکه است و هم آمار تلوبیون پلاس. این سریال نسبت به دیگر سریالهای تلویزیون کمتر توانست مخاطب را به خود جذب کند.
شبکه سه نیز سریال «هفت سر اژدها» را به کارگردانی ابوالقاسم طالبی پخش کرد که در رتبه اول سریالهای در حال پخش قرار میگیرد. حواشی مختلفی توانست به دیده شدن این مجموعه که پخش آن همچنان ادامه دارد، کمک کند. این سریال بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب دارد و باید دید با پایان «نون.خ» و در رقابت این ۲ سریال مخاطب کدام یک بالاتر خواهد بود.
سریال «نون.خ» که بعد از شبهای قدر روی آنتن رفت بعد از ۱۰ قسمت پخش بیش از ۲ میلیون بازدید دارد.
در باکس برنامههای نمایشی، مجموعه «مهمونی» که از شبکه نسیم پخش شد و ایرج طهماسب پس از چند سال با این مجموعه به تلویزیون بازگشت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار مخاطب داشته است که اگرچه میتواند مخاطب خوبی محسوب شود اما هنوز پایینتر از حد انتظار نسبت به آثار طهماسب است.
برنامههای بازه افطار و سحر شبکهها
شبکه یک برنامه «هلال» را با اجرای محمد دلاوری پخش کرد. برنامهای که به شیوه گفتوگومحور بود و ۱۷۲ هزار مخاطب داشت. برنامه سحر نیز با اجرای حسن سلطانی ۴۴ هزار بازدید داشت.
در شبکه دو برنامه «پناه» که لوکیشن آن در حرم امام رضا (ع) دیده شد با اجرای مصطفی امامی حدود ۳۵۰ هزار مخاطب و برنامه سحر با اجرای راحله امینیان ۵۰ هزار بازدید داشته است.
در شبکه سه برنامه «محفل» که بخشهایی از آن در شبکههای اجتماعی بارها به صورت میلیونی دیده شده است، توانست حدود ۲ میلیون ۴۳۰ هزار بار بازدید داشته باشد. این برنامه که در تلویزیون از شبکه قرآن سیما هم بازپخش داشت در تلوبیون هم از این شبکه قابل دسترس بود و میزان مخاطبان آن به تفکیک در شبکه قرآن حدود ۶۰۰ هزار نفر بوده است. این برنامه در مجموع بیش از ۳ میلیون بازدید داشته است و فقط میزان بازدید ویدئوی تلاوت یکی از شرکت کنندگان در شبکههای اجتماعی بیش از ۱۷ میلیون بوده است. همچنین برنامه سحر نیز با اجرای نجم الدین شریعتی ۱۲۸ هزار بازدید داشته است.
«زندگی پس از زندگی» برنامه افطار شبکه چهار سیما با اجرای عباس موزون برنامه پربیننده سالهای اخیر بوده است که حالا با اختلافی اندک از «محفل» این برنامه هم بیش از ۳ میلیون بازدید دارد. برنامه سحر این شبکه نیز حدود ۳۵ هزار بازدید دارد.
در میان برنامههای سحرگاهی رتبه اول همچنان به «سر سفره خدا» اختصاص دارد که با ۳۲۶ هزار بازدید بالاتر از دیگر برنامهها قرار گرفته است. برنامه «سدره» ویژه سحر و افطار شبکه تهران با اجرای مهیار عبداللهی نیز ۲۴۸ هزار بازدید داشته است.