سیاسی

بعد از سیدحسن نصرالله همان شمشیر پابرجاست



بعد از سیدحسن نصرالله همان شمشیر پابرجاست

حجت الاسلام سعید سعدی رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بیان کرد: با شهادت رهبر مقاومت در لبنان مسلمانان جهان داغدار شدند؛ چرا که شخصیت سیدحسن نصرالله بین‌المللی بود و طی سال‌ها تلاش، مجاهدت و مبارزه، جایگاه خاصی را در بین مسلمانان جهان و حتی میان مسیحیان لبنان پیدا کرد.

وی ادامه داد: وقتی تعصب کور تحت عنوان داعش وارد بسیاری از سرزمین‌های اسلامی شد و می‌خواست دولتی را تأسیس کند، با همکاری و همراهی شهید حاج قاسم سلیمانی موفق شد از اسلام عقلایی و منطقی دفاع کند. برداشت. همان موضوع مهمی که امام خمینی رحمت الله علیه می‌فرمودند اسلام ناب محمدی.

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: شهید سید حسن نصرالله تجسم اسلام ناب محمدی بود و او در تمام جهان اسلام قابل احترام بود و یاد و خاطره او گرامی است. لبنان که متشکل از فرقه‌ها و مذاهب گوناگون، طیف‌ها و گرایش‌های سیاسی مختلف بود، توسط سید حسن نصرالله به یک وحدت رسیدند و همگی در زیر یک بیرق قرار گرفتند و تمام طوایف لبنان متحد شدند. جهت‌گیری رهبر حزب الله لبنان رسیدن به استقلال لبنان بود.

حجت الاسلام سعدی با اشاره به اینکه سید حسن نصرالله عزت و سربلندی را برای کشور لبنان به ارمغان آورد، ادامه داد: استقلال عزتمندانه و غیرتمندانه لبنان توسط سید حسن نصرالله به دست آمد. این‌ها با وجود جرثومه‌ای به نام اسرائیل انجام شد که به معنای واقعی کلمه همه ویژگی‌های یک همسایه بد را دارد. نه منطق سرش می‌شود و نه دیانت و نه حتی به اصول کلیمی‌ها ملتزم است؛ حتی مذهب یهودیت را محترم نمی‌شمارد.

وی افزود: رژیم اسرائیل نه تنها همسایه‌های خود را آزار می‌دهد بلکه صاحبان خانه را بیرون کرده و به جای آنها نشسته و با قلدری حاضر نیست از آنجا بیرون برود. امکانات بسیار زیادی را هزینه می‌کند تا به خود مشروعیت بدهد. طبیعی است که اولین ضررهای اقدامات این رژیم بر همسایه‌های او وارد می‌شود. آنها گمان می‌کردند در بین همسایگانشان لبنان از همه ضعیف و ناتوان‌تر است.

سیدحسن نصرالله جان تازه به لبنان داد

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه گفت: شاید تا ابتدای دهه ۸۰ این پندار اسرائیلی‌ها در رابطه با لبنان درست بود، تا آن زمان لبنان مرکز تاخت و تاز و رفت و آمدهای اسرائیلی‌ها بود. وقتی سید حسن نصرالله با تفکرات برگرفته از انقلاب اسلامی پا به عرصه حیات سیاسی لبنان گذاشت و تفکر حزب الله حاکم شد در واقع جان تازه‌ای در رگ‌های لبنان دمیده شد. این‌طور لبنان سرافراز شد و به لبنان شامخ تبدیل شد.

حجت الاسلام سعدی تصریح کرد: می‌توان گفت به نوعی لبنان قبل از شهدای حزب الله شناخته شده نیست. سید حسن نصرالله برخلاف همه احزابی که پیش از ظهور او در لبنان درگیر بودند و این کشور را به یک کوره آتش تبدیل کرده بودند و هر لحظه ممکن بود یک گروه، گروه دیگری را با درگیری مسلحانه از بین ببرد، درگیری با مردم لبنان را برخلاف دیگر احزاب، ممنوع اعلام کرد.

وی با یادآوری اینکه در تاریخ سیاسی دوران معاصر لبنان این بسیار نادر و معدود بود که یک عنصر حزب‌اللهی با یک لبنانی مسیحی و یا حتی سنی درگیر شود، گفت: سید حسن نصرالله انسجامی را در میان حزب الله لبنان و در کشور لبنان به وجود آورد و معتقد بود اسلحه حزب‌الله و مقاومت فقط برای دفاع از لبنان است‌. وقتی اتحاد ملی را ایجاد کرد در بین مردم به عنوان یک فرشته عطوفت و رحمت مطرح شد، هر عاملی را که موجب سرشکستگی لبنان می‌شد برطرف می‌کرد.

سید حسن نصرالله تمام اسیران لبنانی را آزاد کرد

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه، عنوان کرد: سید حسن نصرالله وعده داده بود اسرای لبنانی را آزاد خواهد کرد و بعد از کسب چند پیروزی به طور مشخص اعلام کرد تا آخرین فرد لبنانی را که در دست صهیونیست‌ها اسیر هستند آزاد خواهم کرد. نمونه این اقدام آزادی سمیر قنطار بود که از سن ۱۶ سالگی که مسلمان سنی بود اسیر شد و به عنوان یک نماد مطرح بود. وقتی که او اسیر شد حزب الله وجود نداشت اما آزادی خود را مدیون حزب الله می‌داند. چرا که حزب الله با انجام عملیات پیچیده و بروز توانایی‌های خود موفق شد سمیر قنطار را آغاز کند و او آخرین اسیر لبنانی بود که آزاد شد.

حجت الاسلام سعدی همچنین بیان کرد: صهیونیست‌ها در خاک لبنان بازداشتگاه‌های زیادی را ایجاد کرده بودند و اسرای زیادی از لبنانی‌ها را در آنجا به اسارت گرفته بودند و سید حسن نصرالله کاری کرد که آنها از آنجا فرار کنند. منطقه‌ای در جنوب لبنان هست که واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی قرار دارد که از نهر لیطانی در حدود ۲۰ کیلومتر است و اسرائیل آن را به عنوان منطقه امن برای خود در نظر گرفته بود. گروه‌هایی هم که در ظاهر لبنانی بودند، از این منطقه نگهبانی و منافع اسرائیل را حفظ می‌کردند.

وی با طرح این موضوع که مسیحیت در لبنان دو فرقه دارد، گفت: فالانژیست‌ها و مارونی‌ها دو گرایش مسیحیت در لبنان هستند. فالانژیست‌ها خونریز و مصداق مسیحیان صهیونیسم هستند که از عمق ۲۰ کیلومتری نهر لیطانی به طور کامل در اختیار فالانژیست‌ها بود. آنها به عنوان کمربند حائل عمل می‌کردند و در خاک لبنان بودند. سید حسن موفق شد این بخش‌ها را آزاد کند و مرز از آن خودشان شد.

حزب الله لبنان خدمات بی‌شمار اجتماعی، فرهنگی و علمی ارائه کرد

رئیس امور فرهنگی قوه، فعالیت حزب‌الله لبنان را صرفاً سیاسی ندانست و ادامه داد: سید حسن نصرالله برای کشورش عزت و افتخار آفرید و فعالیت‌های حزب‌الله لبنان صرفاً سیاسی نبود و خدمات متنوع و مختلفی را به مردم لبنان ارائه می‌داد و به مردم فقیر و مستضعف رسیدگی می‌کردند و نهادهای مختلفی را در این ارتباط تأسیس کرده بودند. همینطور فعالیت‌های علمی داشتند و مردم را از نظر علمی پرورش می‌دادند. سید حسن نصرالله به شیعیان لبنان شخصیت داد.

حجت الاسلام سعدی با اشاره به این موضوع که ۵۰ درصد جمعیت لبنان شیعه و ۳۰ درصد آنها سنی و ۲۰ درصد نیز مسیحی هستند، بیان کرد: با وجود اینکه اکثریت مردم لبنان مسلمان شیعه بودند اما فقط ۲۰ درصد آنها از خدمات حزب الله لبنان در امور اجتماعی بهره می‌بردند. در واقع حزب الله در تقسیم امکانات نسبت به شیعه و سنی و مسیحی معکوس عمل می‌کرد و همینطور در تصدی منصب‌ها و وزارتخانه‌ها و یا مدیریت دانشگاه‌ها و ادارات کل همیشه در حزب الله لبنان این نسبت معکوس حاکم بود.

وی گفت: شیعیان همیشه در لبنان به عنوان شهروند درجه ۲ مطرح بودند و مورد ظلم و ستم قرار می‌گرفتند. شهید امام موسی صدر که امیدواریم در سلامتی باشد و خداوند او را به ما بازگرداند، در یک مقطع به شیعیان لبنان خدمت کرد و پس از او شهید چمران این راه را ادامه داد و پس از این دو شهید سید عباس موسوی و شورای حزب الله لبنان با ریاست سید حسن نصرالله مشغول خدمات رسانی به شیعیان لبنان شدند و شیعه به عنوان سند افتخار لبنان مطرح می‌شود.

سیدحسن نصرالله به یک شخصیت بین‌المللی تبدیل شد

رئیس امور فرهنگی قوه، ادامه داد: سید حسن نصرالله خدمات بسیاری به مردم لبنان ارائه کرد که بیان همه آنها در این فرصت ممکن نیست و در نهایت او به عنوان یک نماد سمبل عزت و افتخار لبنان و حتی دیگر سرزمین‌ها مطرح شد. شهید سید حسن نصرالله در تمام مدت مشغول خدمت به لبنان بود. پس از آنکه به یک شخصیت بین‌المللی تبدیل شد، عزت اسلام را پیگیری می‌کرد.

حجت الاسلام سعدی به جریان حزب‌الله لبنان و ظهور داعش پرداخت و گفت: همه آنچه در مورد حزب‌الله لبنان مطرح کردن مربوط به قبل از ظهور داعش است و پس از آمدن داعش حزب الله لبنان به کمک سایر مسلمانان شتافت، عناصر حزب الله در سوریه و عراق مردم این دو کشور را از چنگال داعش نجات دادند. عناصری که به ظاهر در یک سازمان کوچک تربیت شده بودند می‌توانستند فرماندهی میادین بزرگ‌تر را بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: وسعت لبنان از لحاظ جغرافیایی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع بیشتر نیست اما می‌بینیم که در صحنه‌های بزرگ‌تری مانند عراق و سوریه حضور پیدا می‌کنند و بسیج جهان اسلام را به نمایش می‌گذارند. آنها فرماندهی گردان‌ها و یگان‌های عملیاتی را به عهده گرفتند که مطابق فتوای آیت الله سیستانی حفظه الله و طبق فتوای مقام معظم رهبری وارد این صحنه‌ها شدند و خوش درخشیدند.

داعش را سوریه، لبنان و عراق بیرون کردند

رئیس امور فرهنگی قوه، اظهار کرد: داعش که توسط خود اسرائیل به شدت حمایت می‌شد، توسط نیروهای حزب الله سنگر به سنگر و خانه به خانه از سوریه حتی بخش‌هایی از لبنان و عراق جمع شد. این عملیات‌ها باعث شد فرماندهان لبنانی کارآزموده‌تر شوند. هر کدام از این فرماندهان برای میادین بزرگ‌تری آماده شده بودند. می‌توانستند نقش ایفا کنند. در واقع سرداران جهان اسلام می‌شدند و این باعث شد حزب الله لبنان از فعل لازم به فعل متعدی تغییر شکل داد و خدمات آن فقط محدود به لبنان نبود.

حجت الاسلام سعدی افزود: حزب الله به نیروهای خود انگیزه و روحیه می‌داد و در راه مسلمین در سراسر جهان سرهایشان را تقدیم می‌کردند و همه این‌ها به خاطر تدبیر داهیانه سید حسن نصرالله و شورای رهبری حزب الله لبنان اتفاق افتاد. آنها جانشین پروری کردند و این‌چنین یک عنصر ساده از حزب الله با چندین عنصر حرفه‌ای و توانمند برابری می‌کرد. در این قضیه بسیار فعال بودند و توانستند چنین وجهه‌ای کسب کنند.

وی بیان کرد: وقتی جریان غزه پیش آمد، کاملاً بحث شیعه و سنی کنار رفت و جهان اسلام یکپارچه با کفر مجسمی که غزه نماد ظلم به آنها بود، مقابله کرد. اگر هزاران هزار منبر می‌رفتیم و صدها کتاب و مقاله می‌نوشتیم یا صدها فیلم درست می‌کردیم، هیچکدام به اندازه یک روز غزه نمی‌توانست بیانگر صبوعیت استکبار باشد. کسانی که به مقابله با این‌ها شتافتند، نشان می‌دهد که چقدر انسان‌های مسئولی هستند. زیرا انسان‌ها گاهی تماشاگرند. درست است که شریک ظالم نیستند اما همین تماشاگر بودن همراه با سکوت نیز کم از شرکت در ظلم نیست.

حزب الله لبنان از پا نمی‌نشیند

رئیس امور فرهنگی قوه، اظهار کرد: به غیر از حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و جمهوری اسلامی چه کسی وارد قضیه غزه شد و این‌طور مردانه ایستاد. حزب الله لبنان گروه منسجمی است و این‌طور پایداری کرد و کسانی که این‌طور خودشان را برای موقعیت‌های خطیر آماده کرده‌اند، فکر می‌کنید با رفتن یک عنصر خیلی مهم حتی سید حسن نصرالله از پا می‌نشینند، حتماً که این‌طور نیست.

حجت الاسلام سعدی گفت: دشمن احساس غرور کاذبی دارد و عربده می‌کشد و فضای مجازی را پر می‌کند. هزار نکته منفی را القا می‌کند اما باید بداند اگر آنها یک پیروزی این چنینی به دست می‌آورند، ما چنین پیروزی‌هایی را بارها تجربه کرده‌ایم و مطمئن باشید روزهای خوش حزب الله در راه است و برای هر منصبی در حزب الله چندین جانشین وجود دارد و بسیاری از آنها را کسی نمی‌شناسد و با آنها آشنا نیستند و به موقع به عرصه می‌آیند.

وی گفت: نیروهای حزب الله لبنان افراد طمع‌کاری نیستند که برای رسیدن به منصب‌ها همدیگر را خنثی کنند و این‌ها در واقع صف به صف ایستاده‌اند تا نوبتشان بشود. نقش ایفا می‌کنند و شما ملاحظه می‌کنید وقتی سید عباس بود، اسمی از سید حسن نصرالله نبود ولی به محض اینکه سید عباس به شهادت رسید، سید حسن نصرالله آمد و چه آمدنی. مطمئن باشید نفرات بعد از سید حسن نصرالله نیز همان شمشیر و همان تدبیر و محبوبیت و خداطلبی و خداترسی را دارند.

شهادت‌خواهی در میان نیروهای حزب‌الله نهادینه است

رئیس امور فرهنگی قو، قضائیه تاکید کرد: عنصر خداطلبی و شهادت خواهی در وجود حزب‌الله لبنان نهادینه است. مجاهد فی سبیل الله فقط دو سرنوشت برای خود می‌بیند. یا شهادت یا پیروزی و به شهادت مشتاق‌ترند تا پیروزی‌های مقطعی. همانطور که حضرت علی علیه السلام وقتی جنگ‌ها پایان می‌یافت به رسول خدا می‌گفت چرا من شهید نشدم، رسول خدا به امیرالمومنین مژده می‌دهند که تو روزی شهید خواهی شد از این پیام حضرت علی آرام می‌شوند.

حجت الاسلام سعدی بیان کرد: مجاهدان در راه خدا مانند دنیا طلبان نمی‌خواهند در رختخواب بمیرند و یا در بیمارستان، و دوست دارند در راه اسلام و خداوند مجاهدت کنند و شهید شوند.



منبع مهر

نوشته های مشابه