ورزشی

توجه ویژه به قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر در نشست تخصصی “فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پراکنده و ضوابط جدید خرید برق از نیروگاه‌های مقایس کوچک” که در چهارمین روز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق برگزار شد با اشاره به بازدید وزیر نیرو در سومین روز از نمایشگاه بین المللی صنعت برق گفت: در این بازدید شاهد حضور فعال شرکت‌های خوب و بزرگ در حوزه مولدسازی بودیم.

وی با اشاره به ثبت رکورد تولید برق در نیروگاه‌های مقیاس کوچک طی تابستانی که گذشت افزود: بر اساس آمار ارائه شده نیروگاه‌های مقیاس کوچک در تابستان ۱۴۰۳ بیش از ۱۳۰۰ مگاوات تولید برق داشتند.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: تلاش کردیم برای تأمین منابع مورد نیاز با همکاری سایر دستگاه‌ها مشکلات این بخش را به جهت سرمایه‌گذاری مرتفع کنیم.

رجبی مشهدی با اشاره به فراهم‌سازی فرصت‌های جدید برای فعالیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک این اقدامات را تشریح کرد و گفت: از این بابت درخواست داریم برای تابستان ۱۴۰۴ ظرفیت این نیروگاه‌ها بیش از پیش فعال شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه یادآور شد: برای بخش اقتصادی این فعالیت اقتصادی قراردادهای خرید تضمینی برق مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است تا برق بیشتری را به بخش مولد کشور عرضه کنیم اضافه کرد: تلاشمان این است مجوزهای لازم را برای ۵۰ درصد مولدینی که جدید نصب می‌شوند اخذ کنیم تا برق خود را به شکل مستقیم به صنایع به صورت برق پایدار عرضه کنند این امر کمک بزرگی را به صنایع خواهد کرد.

وی راه‌اندازی و فعالیت تابلوی آزاد را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در سال جاری رقم خورد و افزود: بر این اساس متقاضیان جدید، برق خود را می‌توانند از نیروگاه‌های جدید دریافت کنند. در سال ۱۴۰۳ برق این متقاضیان به میزان ۳۰ مگاوات تأمین شد ضمن اینکه در ۱۴ مگاپروژه اوج بار ۱۴۰۴، ۶۰۰ مگاوات در این باره پیش بینی صورت گرفته است و البته تلاش داریم این مسئله تا ۱۰۰۰ مگاوات افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر یادآور شد: نیروگاه‌های مقیاس کوچک در این تابلو می‌توانند برق مورد نیاز تقاضاهای جدید را تأمین کنند، این امر یک فرصت طلایی برای نیروگاه‌های مقیاس کوچک به شمار می‌رود.

رجبی مشهدی با تاکید بر مغتنم دانستن بودجه ۱۴۰۴ برای توسعه فعالیت این نیروگاه‌ها اظهار کرد: انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌ی‌توانند در این رابطه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی درباره تأمین سوخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس در زمستان نیز بیان کرد: برای تأمین سوخت گاز این نیروگاه‌ها در زمستان مکاتبات لازم صورت گرفته و برای آن دسته از نیروگاه‌هایی که قرارداد خرید تضمینی دارند زمان‌ها تمدید شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه متوسط بازدهی نیروگاه‌های مقیاس کوچک ۲ تا ۳ درصد بیشتر از نیروگاه‌های حرارتی است گفت: به جهت اینکه این نیروگاه‌ها در محل مصرف احداث می‌شوند، تلفات شبکه کمتری دارند.

وی با تاکید بر ضرورت فعال‌سازی بخش حرارت خروجی نیروگاه‌های مقیاس کوچک برای رفع ناترازی خاطرنشان کرد: فعال سازی این بخش راندمان نیروگاه‌های مقایس کوچک را به بیش از ۷۵ درصد می‌رساند؛ ضمن اینکه در مصرف سوخت صرفه‌جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد این شاخص یک مسئله ملی است و برای کشور سودمند خواهد بود

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

نوشته های مشابه