ورزشی

جذب ۱۰ هزار کارمند و ۲۵۰۰ قاضی در دستگاه قضایی طی ۳ سال اخیر – اخبار روز کشور

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، مراسم تکریم و معارفه معاونین قضایی و منابع انسانی و امور فرهنگی و رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات با حضور حجت‌الاسلام حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دادستان کل کشور، شاهرخیان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی، صاحبکار خراسانی معاون راهبردی، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی معاون سابق قضایی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین داوودی مازندرانی رئیس سابق دادگاه عالی انتظامی قضات و جمعی از مسئولان قضایی و قضات برگزار شد. 

حجت الاسلام خلیلی معاون اول قوه قضاییه در این مراسم با بیان اینکه نیاز ضروری اصلی و اساسی امروز بشر، عدالت است، اظهار کرد: عدالت نیاز اولیه و طبیعی بشر است. 

وی تاکید کرد: نیازهای دیگر و فراوانی در ذات بشر وجود دارد و برای رسیدن به این نیازها می‌کوشیم پاسخ درستی پیدا کنیم، اما نمی‌توانیم کتمان کنیم عدالت یک نیاز اولیه و ضروری است. 

معاون اول قوه قضاییه افزود: اگر همه نیازها رشد کند، اما عدالت نباشد یک خلاء بزرگ ایجاد می‌شود لذا باید به این نیاز اساسی توجه ویژه کنیم و نمی‌توانیم غافل از عدالت باشیم. 

خلیلی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه‌های مسکن، بهداشت و سایر رفاهیات تمام نیاز را برطرف کردیم، اما اگر پیوست عدالت نداشته باشند، باید بدانیم که برای بشریت هیچ اقدامی انجام نشده است. 

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام درباره جایگاه قضات خاطرنشان کرد: وقتی عدالت را نیاز اولیه و اساسی تلقی می‌کنیم، کسانی می‌توانند اجرا کننده عدالت باشند که شایسته باشند. 

وی با تاکید بر اینکه یک قاضی باید صابر و پرتحمل باشد و در شبهات دقت زیادی کرده و فضیلت‌های زیادی داشته باشد تا عدالت را اجرایی کند، گفت: باید بر خود ببالیم و فخر کنیم که شایستگانی برای تحقق نیاز اساسی و ضروری انسان‌ها برای اجرای عدالت در دنیای کنونی هستیم. 

خلیلی خطاب به قضات حاضر در این جلسه گفت: مایه مباهات است که شما بعنوان شایستگانی انتخاب شدید تا نیاز فطری مردم که سازگار با خداپرستی و عدالت است را در جامعه با آرای خود عینیت ببخشید. 

وی تاکید کرد: عدالت امری جمعی است و با حمایت و کوشش می‌توانیم این مفهوم را در جامعه محقق کنیم. 

معاون اول قوه قضاییه با تبریک نسبت به انتصاباتی صورت گرفته، تصریح کرد: این جابجایی‌ها و چیدمان جدید با منطق اجرایی شد تا مدیران و مسئولان ارشد قضایی کشور در نقش‌های دیگر نیز برای ارتقای دستگاه قضایی و پیشبرد سیاست‌ها و اهداف در نظر گرفته شده، تلاش کنند.

حجت‌الاسلام صادق رحیمی رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات گفت: قضاوت منصب حساس و دقیقی است که هرکسی در این جایگاه قرار می‌گیرد باید مراقبت زیادی داشته باشد. 

وی با اشاره به سه ویژگی مهم برای قضات گفت: یک قاضی باید توان علمی کافی داشته و تسلط علمی و شرعی به مبانی قضا داشته باشد و همچنین برای اجرای عدالت تقوای لازم را داشته باشد و سعی و تلاش خود را بکار بگیرد تا حکم شرعی و قانونی و عادلانه بر قلم او جاری شود.

رحیمی به قضات حاضر در جلسه گفت: پیشنهاد می‌کنم کتاب صد صفحه‌ای، مسئولیت انتظامی قضات که در پژوهشگاه قوه قضاییه تدوین و تهیه شده را مطالعه کنند چرا که مطالب آن به صورت تطبیقی با برخی کشورها تهیه شده است و نکات جالبی را درباره ویژگی‌های کاری و تخصصی قضات مطرح می‌کند. 

معاون قضایی سابق قوه قضاییه گفت: ۱۸ سال در معاونت قضایی در سمت‌های مختلف حضور داشتم تا ۵ مرداد ۱۴۰۰ که به عنوان معاون قضایی مشغول بکار شدم، خداوند را شاکر هستم که برای رایی خود را ملامت نکرده‌ام. 

وی گفت: با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در معاونت قضایی، هم‌اکنون هم دقت انجام کارها بالاست و هم ۹۰ درصد نظرات تایید می‌شود. 

رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات با بیان اینکه کار دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات، تنظیم موتور قضایی دستگاه عدلیه است، گفت: موتور قوه قضاییه نیز قضات و دادرسی عادلانه است. 

وی با اشاره به اینکه اصل اولیه برای حفاظت قضات و ادامه روند دادرسی عادلانه همان پیشگیری و نظارت است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نقش هدایتگرانه داشته باشند و قبل از انحراف قاضی او را هدایت کنند. 

رحیمی گفت: معتقد هستم دادگاه عالی انتظامی قضات نیاز به تحول و حرکت به طرف پیشرفت و تعالی دارد تا به جایگاه تراز در نظام جمهوری ایران برسد. 

رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات با بیان اینکه برای ترفیع باید چند شاخص داشته باشیم، گفت: در اعطای ترفیع باید اخلاق، علم و سلامت قضات را در نظر بگیریم و اگر هر قاضی در چندین شاخص اعلامی، توانست درصد بالایی کسب کند، او را ترفیع دهیم نه اینکه یک قاضی بعد سه سال انتظار داشته باشد، ترفیع بگیرد. 

وی با تاکید براینکه باید از ظرفیت‌های قانونی دادگاه عالی انتظامی قضات بیشتر استفاده کنیم، گفت: ملاک ما قانون است و امیدواریم به صورت پویا و دغدغه‌مند حرکت کنیم تا به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم. 

رحیمی در پایان عنوان کرد: به حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری برای تصدی معاونت قضایی قوه قضاییه تبریک گفته و برای وی ارزوی توفیقات بیشتر دارم.

معاون انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه: در حوزه منابع انسانی که هیچ شانی جز خدمت‌گذاری به همکاران قضایی و اداری نداریم

حمیدرضا موحدی معاون انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه نیز در این نشست بیان کرد: نگاه راهبردی که برای تشکیل معاونت منابع انسانی قوه قضاییه که یکی از ارکان مهم عدلیه است، در نظر گرفته شده نگاه قابل تقدیری است.

وی با بیان اینکه معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، یک سازمان برنامه محور است که امیدوارم توفیق خدمت‌رسانی در آن را داشته باشم، افزود: در این حوزه چند راهبرد را مدنظر دارم، اول اجرای سند تحول قضایی با نهایت جدیت، تلاش و اهتمامی که مدنظر رهبر انقلاب است. برای تدوین سند تحول زحمات زیادی کشیده شده است و ما هرگز نباید از اجرای این سند غافل شویم.

موحدی عنوان کرد: در انتهای هر سند راهبردی، بخشی به عنوان پایش در نظر گرفته می‌شود که اگر در خلال کار نیاز به تغییرات بهتری بود، انجام شود. اما چارچوب این سند که مفتخر شده بارها و بارها مورد تاکید رهبری قرار بگیرد، ما را ملزم می‌کند با نهایت مجاهد و در مسیر جهادگونه نهایت اهتمام خود را برای اجرای آن به کار گیریم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه بیان کرد: راهبرد و نقشه راه دیگری که برای خود ترسیم کردم، تکریم هرچه بیشتر قضات و کارکنان شریف قضایی است. به خودمان می‌بالیم قاضی هستیم و در این جایگاه خدمت‌رسانی می‌کنیم.

وی افزود: در حوزه منابع انسانی که هیچ شانی جز خدمت‌گذاری به همکاران قضایی و اداری نداریم و این راهبرد و مسیر به یاری پروردگاه ادامه خواهد یافت.

موحدی با بیان اینکه هم‌افزایی بین مدیران و تعامل با همه بخش‌های قوه قضاییه را نیز مدنظر داریم، گفت: از همین حالا دست یاری را به سوی همه معاونت و واحدهای قضایی دراز می‌کنیم و بلاشک با هم افزایی می‌توانیم این مسیر را بهتر طی کنیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه آنچه زمینه توفیق را فراهم می‌کند، توکل به خداوند است، گفت: امیدوارم با اخلاص بتوانیم در این جایگاه جدید به وظایف خود به درستی عمل کنیم و سربلند شویم.

حجت‌الاسلام داوودی مازندرانی رئیس سابق دادگاه عالی انتظامی قضات نیز در این مراسم بیان کرد: در مدت حدود یک سالی که در دادگاه انتظامی قضات انجام وظیفه کردم، همگی قضات و کارمندان همکار، نهایت تلاش‌شان بر این بود که بنده در کارم موفق شده و در چنین روزی سربلندی خودم نه بلکه آنان را ارائه کنم. 

وی افزود: اگر موفقیتی در کار بوده همگی بخاطر عنایت و زحمات همکاران قضایی و اداری بوده و همه کوتاهی‌ها متعلق به بنده است. 

رئیس سابق دادگاه عالی انتظامی قضات با اشاره به انتقال محل خدمت خود از دادگاه عالی انتظامی قضات به دیوان عالی کشور گفت: هرجایی که لازم باشد به عنوان سربازی در نظام جمهوری اسلامی انجام وظیفه خواهم کرد. 

داوودی مازندرانی گفت: به حجت‌الاسلام  رحیمی برای انتخاب به عنوان رئیس جدید دادگاه عالی انتظامی قضات تبریک گفته و موفقیت و سربلندی هرچه هرچه بیشتر را برای وی آرزومندم.

در ادامه این مراسم محمدباقر الفت معاون سابق منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: در طی سه سال اخیر ۱۰ هزار کارمند و ۲۵۰۰ نفر قاضی جدید الورود جذب دستگاه قضایی شدند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌های متعدد برای جذب کارکنان و قضات جدید برای دستگاه قضا عنوان کرد: اقدامات طوری انجام شد که حتی یک رای علیه اقدامات جذب نیرو صادر نشده است. 

معاون سابق منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: برگزاری دوره کارآموزی در استان‌ها و انعقاد قرارداد برای متخصص کردن قضات از دیگر اقدامات بوده است. 

الفت گفت: در طول سه سال اخیر ۱۰۰ نفر از قضات دارای مدرک ارشد برای اخذ دکترای حرفه‌ای به مراکز علمی فرستاده شدند.

الفت گفت: در این مدت تلاش زیادی برای ارتقای معیشت همکاران توسط مدیران منابع انسانی و همکاری سایر معاونت‌ها صورت گرفته و افزایش حقوق چشمگیر قضات از این دست اقدامات بوده است. 

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی اقدامات مناسبی صورت انجام شده است، افزود: برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و تکریم خانواده شهدا و ایثارگان از جمله اقدامات در این راستا بوده است. 

الفت تاکید کرد: در طول سه سال فعالیت بنده در این معاونت، برای کادر سازی و برنامه ریزی فعالیت‌های زیادی انجام شده است. 

وی افزود: به آقای موحدی که از امروز سکاندار این معاونت هستند تبریک گفته و امیدوارم در دوره فعالیت خود موفق باشند و کارهای نیمه تمام را با تدبیر به اتمام برسانند.

ادامه دارد…

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

نوشته های مشابه