فرهنگی

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از امور اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان شب گذشته ۱۹ مهر با اجرای مهدی سلوکی و با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، خانواده شهدا، داوران کودک و نوجوان و جمعی از هنرمندان چون بهروز افخمی، علی نصیریان، علیرضا خمسه، شهره سلطانی، محمدحسین لطیفی، مجید مدرسی، رضا فیاضی، رضا بابک، سیدجواد هاشمی برگزار شد.

در این مراسم همچنین داورهای جشنواره محمدرضا شریفی‌نیا، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، محمدعلی باشه آهنگر، مجید اسماعیلی، محمدامین همدانی و شبنم مقدمی حضور داشتند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

قدردانی ویژه از بزرگان سینمای کودک و نوجوان

در این مراسم مسئولان برگزاری جشنواره با انتشار کلیپی، یاد مرحوم هوشنگ حریرچیان، هنرمند بازیگر اصفهانی را گرامی داشتند.

در ادامه برنامه، کلیپی از فیلم «نوروز» جدیدترین اثر سینمایی که علی نصیریان در آن ایفای نقش کرده است پخش و سپس با حضور محمد خزاعی، مجید زین العابدین، علی دهکردی، علی قاسم‌زاده و علیرضا خمسه از نصیریان تقدیر شد.

علی نصیریان پس از دریافت تندیس، در سخنانی از بنیاد سینمایی فارابی و مجید زین‌العابدین تشکر کرد که سینمای کودک را با برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان زنده نگه داشته است و گفت: این جشنواره را نباید دست‌کم گرفت، زیرا نسلی را با هنر سینما آشنا می‌کند. فیلم وسیله‌ای برای معرفی هویت و فرهنگ ما به جهان است. البته باید بگویم سینمای ما قبل سینمای فرهنگی که به آن فیلمفارسی گفته می‌شود را نباید دست‌کم بگیریم. با اینکه آن نوع سینما از نظر محتوا ضعیف بود، اما جامعه را با سینما آشنا کرد. آن نسل که از اواسط دهه ۴۰ کار خود را شروع کرد و به خصوص بعد از انقلاب کارهای درخشانی در کشور به انجام رساندند.

در بخش دیگری از مراسم از محمدرضا علیقلی با پخش کلیپی به پاس سال‌ها تلاش و آهنگسازی برای آثار ماندگار سینمای کودک تقدیر شد، اما علیقلی به دلیل کسالت نتوانست در مراسم حضور پیدا کند.

در این مراسم همچنین از رضا بابک تقدیر به عمل آمد و او با حضور روی سن و دریافت تندیس و تقدیرنامه از عوامل جشنواره تشکر کرد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

معرفی برگزیدگان سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان

در ابتدای معرفی برگزیدگان سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، نوه‌ها و فرزندان سردار شهید محمدرضا زاهدی، علی صالحی و فرزانه کلاهدوزان از شورای شهر اصفهان، کمال حیدری از معاونت شهرداری اصفهان روی سن حاضر شدند و برای بخش صلح و مقاومت، جایزه صلح (جایزه شهید بهنام محمدی) را به مرتضی رحیمی برای کارگردانی «آن‌ دو» اهدا کردند.

در ادامه مجید زین‌العابدین و هیئت داوران بخش فیلم‌های بلند؛ محمدرضا شریفی‌نیا، علیرضا خمسه، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، مجید اسماعیلی، محمدامین همدانی و محمدعلی باشه آهنگر روی سن آمدند. این در حالی است که مجید اسماعیلی بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

در ادامه نیز برندگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

در بخش بهترین دستاورد فنی یا هنری، پروانه زرین به محمد عبدی برای طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه فیلم «باغ کیانوش» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلمنامه، جایزه به حسین قناعت برای فیلم «دختر برقی» تعلق گرفت و حامد گلناری دیپلم افتخار بهترین ایده‌پردازی را برای فیلم «مافیای شجاعان» دریافت کرد.

در بخش بهترین بازیگر کودک و نوجوان رایان سرلک برای «دختر برقی» و «تابستان همان سال» و ماهتیسا پسندیده برای فیلم «بامبولک» جایزه بهترین بازیگر کودک را دریافت کردند. این در حالی است که هیلدا کردبچه برای فیلم «دختر برقی» و امیررضا فرامرزی برای فیلم «آن‌دو» برنده پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان شدند.

محمدجواد موحد هم برای فیلم «باغ کیانوش» محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

در بخش بهترین کارگردانی هم، پروانه زرین به آرش معیریان برای فیلم «بامبولک» (بام بالا ۲) اهدا شد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

در بخش پویانمایی هم جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری به مهدی جعفری برای پویانمایی «شمشیر و اندوه» تعلق گرفت.

کیانوش و فرزاد دالوند نیز برای فیلم «شنگول منگول» (گولز) در بخش بهترین کارگردانی پویانمایی بلند برگزیده شدند و پروانه زرین را دریافت کردند.

پروانه بهترین فیلم پویانمایی هم به محمدمهدی مشکوری برای فیلم «ببعی قهرمان» تعلق گرفت.

بعد از اجرای این بخش محمدرضا شریفی‌نیا، برای اهدای جایزه ویژه هیئت داوران روی صحنه حاضر شد و گفت: ما در حوزه سینمای کودک ۲ نوع فیلم داریم، اول برای کودکان و دوم درباره کودکان. در این زمینه فیلم «تابستان همان سال» درباره کودک بود و به همین‌ جهت اسم آن را از نامزدی بخش‌های مختلف حذف کردیم، اما فیلم خوب و شایسته ای است و به آن جایزه ویژه هیئت داوران تعلق می‌گیرد.

به این ترتیب جایزه ویژه هیئت داوران به محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد که علی اوجی تهیه‌کننده، جایزه را دریافت کرد.

در ادامه جایزه ابونصر فارابی (تعلیم و تربیت) به حسین ریگی برای کارگردانی فیلم «میرو» تعلق گرفت.

سپس مجید زین‌العابدین، بهروز افخمی، محسن برمهانی معاون سیما، سیدجواد هاشمی، میثم بکتاشیان مدیر اجرایی جشنواره در اصفهان، رضا فیاضی و محمدحسین لطیفی برای اهدای ادامه جوایز روی سن آمدند و جایزه ویژه دبیر جشنواره را به مریم مدرس مطلق برای فیلم «مافیای شجاعان» اهدا کردند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

تدوین آیین نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین

علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما در بخش بعدی این مراسم گفت: در سال جاری و به همت خانه سینما و انجمن بازیگران سینما اتفاق مهمی افتاد و اولین آیین‌نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین، براساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شد. این حرکت برای سینمای کودک جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد بهترین مکان برای نگهداری و قانونمند کردن آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که از سوی دوستان و همکارانم این آیین نامه به دبیرخانه جشنواره تقدیم می‌شود. امیدوارم همه مسئولان سینمای کشور تلاش کنند که این آیین‌نامه برای اعتلای سینمای کودک به قانونمندی خود برسد.

در بخش دیگری از این مراسم و در حضور کمال حیدری، مجید زین‌العابدین و علی دهکردی از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به خاطر احیای سینمای کودک و نوجوان قدردانی شد.

زین‌العابدین در تقدیر از خزاعی گفت: محمد خزاعی در طول این سه‌سال برای سینمای ایران زحمات زیادی را متحمل شد. او برای احیای سینمای کودک و نوجوان نیز اقدامات موثری را صورت داد و به همین دلیل از ایشان قدردانی می کنیم.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

معرفی برگزیدگان بخش بین الملل دوره سی و ششم

در بخش جایزه بین‌المللی، شبنم مقدمی به نمایندگی از هیئت داوران روی صحنه آمد و گزارشی را از روند حضور هیئت داورانی از چین، برزیل و ایتالیا در این بخش ارائه داد.

در ادامه هم برندگان جایزه بخش بین‌المللی جشنواره معرفی شدند که فیلم «دزد سگ» از کشور مکزیک به عنوان بهترین فیلم برنده اعلام شد.

بهترین کارگردانی به «پادشاه ال» از صربستان تعلق گرفت.

بازیگران فیلم «دو و پانزده دقیقه بعد از ظهر» از کره‌جنوبی هم به عنوان بهترین بازیگران این بخش انتخاب شده و جایزه بهترین فیلمنامه نیز به همین اثر اهدا شد.

منصور وثوقی برای فیلم «برهوت» از ایران هم جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل را دریافت کرد.

سپس مستانه مهاجر برای معرفی جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌المللی روی صحنه حاضر شد.

در ابتدا دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان به نفس بازغی تعلق گرفت و سپس هیئت داوران بخش فیلم‌های «سیفژ» متشکل از سهیل موفق نویسنده و کارگردان و حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان جایزه خود را به فیلم «دوست وحشی من» از روسیه اهدا کردند.

داوران نوجوان بین‌الملل هم جایزه خود را به همین فیلم اختصاص دادند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

در پایان هم در حضور داوران کودک و نوجوان، محمد خزاعی، کمال حیدری و مجید زین‌العابدین، بهترین فیلم بخش کودک و بهترین فیلم بخش نوجوان از دید داوران کودک و نوجوان معرفی شدند.

بر این اساس فیلم «دختر برقی» به کارگردانی حسین قناعت بهترین فیلم بخش کودک و فیلم «باغ کیانوش» از رضا کشاورز حداد به عنوان بهترین فیلم بخش نوجوان معرفی شدند.



منبع مهر

نوشته های مشابه