فرهنگی

داستان عاشورایی با کم‌کاری روبرو بوده است



داستان عاشورایی با کم‌کاری روبرو بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین دوره سوگواره «روضه‌های داستانی» امروز دوشنبه سوم مهر در حوزه هنری برگزار شد. سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری‌، سیدمهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم، علی‌اصغر عزتی‌پاک دبیر علمی سوگواره روضه‌های داستانی و سیدعلی نقیب دبیر این سوگواره در این نشست حضور داشتند.

عزتی پاک در ابتدای این نشست گفت: ادبیات فارسی ما با ماجرای کربلا عجین است. به خصوص در حوزه شعر اما در حوزه داستان خیلی در این سال‌ها تلاش نکردیم که بتواند آئینه این واقعه باشد، این در حالی است که مسئله عاشورا امروزه فرهنگ غنی را از جنوب لبنان تا ایران، کشمیر و ترکیه شامل می‌شود. به نظر می‌رسد در حوزه داستان با محوریت عاشورا کم کاری شکل گرفته، اگرچه در آثار گذشتگانمان رگه‌هایی از ماجرای کربلا را در حوزه داستان دیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از نویسندگان در ایام کرونا به واسطه محدود شدن جلسات عزاداری شروع به داستان نویسی با موضوع عاشورا کردند افزود: بعد از اینکه نویسندگان این روند را در پیش گرفتن پیشنهاد دادند که رویدادی سراسری با این محوریت شکل گیرند تا همه نویسندگان از سراسر کشور در حوزه روایت و داستان شرکت کنند.

دبیر علمی سوگواره روضه‌های داستانی در ادامه گفت: داستان عاشورا چیزی نیست که یکباره اتفاق بیفتد و باید جریانی شکل گیرد که نویسندگان نسبت خود را با باورهای خودشان و مردم روشن کنند و نزدیک به مردم شوند. امیدوارم به مرور شاهد داستان‌های فنی، هنری، جذاب و خواندنی باشیم به طوریکه آیینه‌ای از واقعه کربلا باشند.

عزتی پاک درباره روند داوری آثار ارسالی به این جشنواره گفت: آثار در دو حوزه داستان و روایت به دبیرخانه جشنواره رسید. روایت‌هایی به شکل مستند و داستان‌هایی با تکیه بر تخیل داشتیم. بعد از داوری اولیه ۱۲۰ داستان به مرحله بعدی رسیدند که توسط زهرا کاردانی و احمد مدبر داوری شدند. پس از آن داوری نهایی توسط بهزاد دانشگر، سمیه عالمی و یاسین حجازی انجام شد. جشنواره روضه‌های داستانی این ظرفیت را نشان داد که متوجه شویم برای برداشتن گام‌های مهم باید فعالیت کنیم. سال هاست دعوایی میان نویسندگان درباره امکان وجود روایت و رمان دینی وجود دارد و ما به این نتیجه رسیدیم که این مسئله به وقوع پیوسته و ما نویسندگانی داریم که نسبت انسان با خدا را کند و کاو می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هرچه ادبیات در ایران جدی تر شود باورهای دینی مان بیشتر می‌شود گفت: این ظرفیت شکل گرفته است که دبیرخانه داستان دینی را در حوزه هنری قم تأسیس کنیم. این دبیرخانه دائمی است و وظایفی از سمت حوزه هنری دارد، یکی از اولین وظایفش نیز برگزاری جایزه کتاب سال دینی است. از سال آینده این جشنواره را خواهیم داشت که از بین کتاب‌های منتشر شده داستان‌ها را پیدا می‌کنند. این دبیرخانه پژوهش‌هایی را با موضوع داستان دینی به صورت مقاله و کتاب منتشر می‌کند.

مساله کربلا پیوند تاریخی محکمی با مسائل غزه دارد

سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری نیز در ادامه این نشست گفت: مسئله فرا تهران مسئله راهبردی اصلی حوزه هنری است که به عنوان نقطه پیش برنده هنر انقلاب به آن نگاه می‌شود. جشنواره‌های مختلفی را داریم که با تمرکز بر استان‌های مختلف برگزار می‌شوند از جمله این جشنواره‌ها، جشنواره داستانی حماسه است. جشنواره «روضه های داستانی» به بٌعد هویتی و دینی که بخشی از ساخت ایران مرهون آن است توجه دارد.

وی افزود: این جشنواره پیوندهای مهم دین و داستان کربلا به زندگی ماست. ما از کودکی به داستان کربلا گره می‌خوریم. رشد غیرت ملی مان را مدیون همین روضه هاییم. مسئله کربلا پیوند تاریخی محکمی با مسائل امروزی از جمله غزه دارد. مسئله ذکر داستان کربلا یک تکلیف برای ماست و نظر به اینکه در پایگاه معنوی و دینی خودمان این مسئله را رشد دهیم به قم رفتیم و آن را کلید زدیم. مسلماً بدون توجه رسانه به این جشنواره این رویداد پیش نمی‌رود. امیدواریم توجه به مراکز استانی بتواند کمک جدی به هنر انقلاب داشته باشد.

ارسال ۴۰۰ اثر به سوگواره «روضه های داستانی»

سیدعلی نقیب دبیر این سوگواره نیز در بخش پایانی این نشست گفت: افتتاحیه و رونمایی از این فراخوان در فروردین ماه انجام شد، تا ابتدای مردادماه شرکت کنندگان مهلت داشتند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند. ۴۰۰ اثر برای دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۲۲۰ اثر روایت و ۱۸۰ اثر مربوط به بخش داستان بودند.

وی افزود: داوری این دوره از جشنواره در سه مرحله انجام شده است. مجموعاً شش برگزیده و شایسته تقدیر داریم. اختتامیه با توجه به موضوع که مواجهه انسان معاصر با سیدالشهدا بوده است، اختتامیه این رویداد نهم مهرماه مصادف با روز همبستگی با کودکان غزه برگزار می‌شود. این سوگواره سه دوره به صورت استانی و دو دوره به صورت ملی برگزار شده است.



منبع مهر

نوشته های مشابه