اجتماعی

رفتار کارکنان دستگاه قضا در اعتمادبخشی به مراجعان اثرگذار است



رفتار کارکنان دستگاه قضا در اعتمادبخشی به مراجعان اثرگذار است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در آئین تکریم و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دوران پر افتخار ۸ سال دفاع مقدس جزو ماندگارترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است که اعتقادات و ارزش‌های انقلابی و باورهای دینی در اوج سرافرازی قرار داشت که این هم به برکت خون‌های پاکی بود که برای حفظ کیان این سرزمین مقدس و این نظام الهی تقدیم شد.

وی در ادامه بر لزوم حفظ آثار دوران طلایی دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان و تبیین دستاوردهای دفاع مقدس به عنوان گنجینه تمام نشدنی و میراث ماندگار شهدا تأکید کرد.

رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه ایجاد امنیت روانی و اجتماعی برای مردم را تکلیف حاکمیت اسلامی برشمرد و تصریح کرد: سردمدار ایجاد امنیت روانی و اجتماعی در جامعه، دستگاه عدلیه است، چرا که اگر عدلیه درست، به موقع و قاطع عمل کند موجب تضمین امنیت روانی و آرامش در جامعه خواهد بود.

دستگاه قضائی از پر ترددترین نهادهای جمهوری اسلامی

وی دستگاه قضائی را از پر ترددترین نهادهای جمهوری اسلامی دانست و عنوان کرد: هر اقدام، عمل و یا حرکت یک مقام قضائی و یا یک کارمند دادگستری و سایر دستگاه‌های تابعه می‌تواند در میزان افزایش سطح اطمینان و اعتماد عمومی در جامعه اثر گذار باشد و برعکس آن هم با یک اشتباه و عدم دقت در رفتار و گفتار می‌تواند به همان میزان بر این اعتماد خدشه وارد کند.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: مردم احکام صادره توسط قضات را در خصوص جرایم می‌پذیرند، اما آنچه می‌تواند به این احکام قوام و دوام دهد، برخورد مناسب و مبتنی بر اصول حرفه‌ای و اعتقادی است.

وی خاطرنشان کرد: مردم از یک حکم ناعادلانه و یا تبعیض بیشتر ناراحت می‌شوند تا از کاستی‌های اقتصادی و یا اجتماعی، لذا نباید به هیچ عنوان اجازه بدهیم تا حس تبعیض و بی‌عدالتی، امنیت روانی و اجتماعی جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

دستگاه قضائی با تعداد بیشترین مراجعه کننده کمترین میزان نارضایتی را دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی تأکید کرد: در بین دستگاه‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی، دستگاه قضائی با تعداد بیشترین مراجعه کننده کمترین میزان نارضایتی را دارد، اما مردم تحمل پذیرش همین کمترین برخورد بد را هم در عدلیه ندارند، چراکه قوه قضائیه را ملجاء و پناهگاه خویش می‌دانند.

وی از وجود نفاق و تفرقه در جامعه اسلامی به عنوان بزرگترین آسیب در مسیر تشکیل امت واحده یاد و بیان کرد: برای ایجاد امت واحده و هم‌سو با آرمان‌های انقلاب و آموزه‌های دینی و حرکت در این مسیر برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، افزایش اعتماد به نفس و اطمینان و اعتماد به یکدیگر در میان امم اسلامی ضرورت دارد؛ لذا همواره این مهم به عنوان نقطه ثقل دشمنان برای از بین بردن این الگوی واقعی پیشرفت جامعه در مسائل گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یعنی گرفتن روحیه خودباوری و اعتماد به نفس از مردم به ویژه جوانان است که باید نسبت به این مسائل هوشیار بود.

رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: دشمنان برای دست‌یابی به اهداف پلید خویش، تلاش می‌کند تا با از بین بردن اعتماد به نفس در بین امت اسلامی و ایجاد مانع در مسیر کسب علم و دانش روند پیشرفت و توسعه جهت دستیابی به رفاه، آسایش و امنیت پایدار را دچار تزلزل کنند.

ایجاد دو قطبی در جامعه مهمترین راهبرد دشمن برای ایجاد نفاق

وی ایجاد درگیری و برخورد بین مردم را به عنوان تابلو مشخص نفاق دانست و گفت: ایجاد دو قطبی در جامعه که منجر به بروز درگیری و به جان هم انداختن مردم در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و… می‌شود، موضوعاتی است که دشمن به آن دامن می‌زند تا اهداف شوم و پلید خویش را دنبال کند. اما واقعیت چیزی به غیر از این است و آحاد مردم در جامعه به ویژه در مسائل کلان با یکدیگر متحد و همدل هستند.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: عدول و عقب‌نشینی نظام جمهوری اسلامی از آرمان‌ها و اهدافش موجب هجوم و حمله مضاعف دشمنان می‌شود همانطور که بارها این اتفاق افتاده و این تجربه تکرار شده است.

وی افزود: دشمنان این نظام همه آنچه را که داشتند در ۸ سال دفاع مقدس به میدان آوردند تا این ملت را به زانو درآورند، اما نتوانستند و امروز نیز همان جنگ ادامه دارد و فقط روش‌ها، وسایل و ابزار آلات جنگ تغییر کرده و به جنگ نرم و فرهنگی تبدیل شده است.

وحدت در سایه ولایت عامل ایستادگی ملت در برابر دشمنان

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهی گفت: سالهاست تلاش می‌کنند تا نظام اسلامی را کوچک نشان دهند، هرچند طی این سال‌ها بر قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی افزوده شده است و به پشتوانه این مردم در برابر دشمنان همچنان با صلابت و قدرت ایستاده که عامل اصلی آن وحدت در سایه ولایت است.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه انتظار مقام معظم رهبری از دستگاه قضائی را در حل و فصل دعاوی و ایجاد عدالت قضائی عنوان و بیان کرد: نه تنها نباید اجازه داد تا التجاء افراد به دستگاه قضائی به ناامیدی منجر بشود، بلکه باید تلاش کرد تا این احساس پناهگاه بودن عدلیه برای همه مردم حفظ شود همانگونه که تاکنون چنین بوده است.

این مقام ارشد قضائی اظهار کرد: اگر دستگاه نظارتی به عنوان حفاظت و اطلاعات در قوه قضائیه تشکیل شد و با استقلال عمل می‌کند، باید از این نیت پاک صیانت کرد تا با حفظ محرمیت به مجموعه خدمت کند.

وی هدف حفاظت و اطلاعات را صیانت از منابع انسانی غنی و ارزشمند قوه قضائیه دانست و گفت: این مجموعه با هدف حفاظت و صیانت از منابع ارزشمند انسانی قوه قضائیه تلاش می‌کند تا با تذکر، با هشدار و یا انذار و حتی استمداد تا آنجا که ممکن است لغزشی رخ ندهد و این سرمایه را حفظ کند.

تشکیلات نظارتی باید اعتماد و اطمینان مجموعه را جلب کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالهی ادامه داد: تشکیلات نظارتی از جمله حفاظت و اطلاعات باید اعتماد و اطمینان مجموعه را از طریق دقت در رفتار، کردار و شئون زندگی خود جلب کنند و این امر با مواظبت بر جنبه‌های عینی زندگی مادی امکان‌پذیر است.

شایان ذکر است؛ در این آئین از زحمات و تلاش‌های چندین ساله مجید فرهمندزاده در سمت رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد تقدیر و ابوالفضل زارع بیدکی به عنوان رئیس جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد معارفه شد.



منبع مهر

نوشته های مشابه