شماره جدید «سوره» با پرونده جشنواره فیلم فجر منتشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، شماره دهم ماهنامه «سوره» ویژه اسفند ۱۴۰۲ به تازگی بخشهای چون سرمقاله، یاد، گفتار، آن، پرسش، گفتگو، نوشتار، نگار، پیشنهاد، بایگانی و بن یاد منتشر شده و روی پیشخان مطبوعات آمده است.
در این شماره از مجله مذکور پرونده ای برای جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲ منتشر شده که مطالبی چون «آیا سینمای ایران آرایش جنگی دارد؟؛ میزگردی درباره نسبت سینمای ایران و جدال تاریخی انقلاب اسلامی»؛ «جنگ در منگنه؛ بازتاب جنگ در آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر»؛ «واقعیت چگونه دراماتیک میشود؛ نکاتی درباره الزامات ورود مستندسازان به سینمای داستانی»؛ «در جستجوی جهان در جستجوی شخصیت؛ درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با نگاهی مجمل به یازده فیلم آن»؛ «سینمای با شخصیت؛ گفتگو با بهروز افخمی درباره فیلم صبح اعدام»؛ «کنش قهرمانانه احمد، آدم سازی است؛ گفتگو با امیرعباس ربیعی کارگرده فیلم احمد»؛ جنگ و خطر قهرمان جمعی میسازد؛ گفتگو با رضا کشاورز حداد کارگردان فیلم باغ کیانوش»؛ «سینمای مردمی علیه تجدد و تحجر؛ گفتگو با قربانعلی طاهرفر کارگردان فیلم آپاراتچی»؛ «زیباییشناسی بصری روایت فتح؛ گفتگو با مهدی شامحمدی کارگردان فیلم مجنون»؛ سماع سازها زیر سایه شهید؛ مرور موسیقی متن فیلم مجنون اثر استاد مجید انتظامی در آن چاپ شده است.
در بخش سرمقاله مطلبی با عنوان «نور، صدا، دوربین، شخصیت؛ چرا صبح اعدام فیلم برگزیده ماهنامه سوره است؟»؛ در بخش یاد مطلبی با عنوان «آن کاملاً معلم؛ در فقدان دکتر کریم مجتهدی»؛ در بخش گفتار مطلبی با عنوان «طعم اسلام با طراوت؛ گفتاری از حجت الاسلام فلاح شیروانی درباره کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و دو گفتار دیگر»، در بخش آن مطلبی با عنوان «شرح لحظههای تاریخی»؛ در بخش پرسش مطلبی با عنوان «ادبیات مقاومت، خلق گفتگو میان جنگ و زندگی است؛ گفتگو با گلستان جعفریان نویسنده ادبیات پایداری» منتشر شده است.
همچنین مطلبی با عنوان «روایت یک اسوه؛ درباره کتاب وارث پیامبر و چهار کتاب دیگر» در بخش نوشتار، مطلبی با عنوان «هنرمند گمنام؛ گزارشی از رویداد آینه در آینه ۳ ویژه پوسترهای سه سال ابتدایی انقلاب اسلامی در بخش نگار، مطلبی با عنوان «موسم تماشا و تأمل؛ پیشنهاداتی برای ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز» در بخش پیشنهاد؛ مطلبی با عنوان «سینما؛ تفنن یا تبلیغ؟؛ بازخوانی مقاله سیدمرتضی آوینی درباره سینمای انقلاب» در بخش بایگانی و مطلبی با عنوان «فصل صیام و قیام؛ امام خمینی (ره) روح سیاسی ماه رمضان را به ما یادآور شد در بخش بن یاد از دیگر مطالب منتشره این شماره از ماهنامه سوره به شمار میرود.
در بخشی از شماره دهم ماهنامه سوره آمده است؛
انتخاب صبح اعدام توسط ماهنامه سوره به عنوان فیلم برگزیده به جشنواره چهل و دوم فیلم فجر شاید خلاف آمد نظرات متداول در فضای رسانهای ما باشد. قطعاً عدهای این انتخاب را به وابستگی سازمانی ماهنامه به سرمایه گذار و تهیه کننده فیلم ربط میدهند. ما بی آنکه بخواهیم وابستگی خود را به حوزه هنری انقلاب اسلامی که میراث دار سنتی سترگ در هنر انقلاب اسلامی است انکار کنیم، باید بگوییم این انتخاب، مستدل به دلایلی است که بیش از هر چیز به منطق درونی سینمای انقلاب اسلامی باز میگردد.
از نظر ما صبح اعدام به عنوان مهمترین و برجستهترین فیلم جشنواره فجر سال ۱۴۰۳ دارای ویژگیهایی است که پیوندش با جوهره سینمای انقلاب اسلامی را نمایندگی میکند و میتواند مسیر درستی را پیش روی سینمای انقلاب اسلامی قرار دهد…
در بخش دیگری از شماره دهم ماهنامه سوره آمده است؛
نوروز رستاخیز خاک است و عید صیام، رستاخیز جان، خاک محتاج زمستان است تا پذیرای بهار شود و جان محتاج صوم است تا روح به اعتدال ربیع واصل شود، تا خورشید عشق از افق جان طلوع کند و نسیم لطف بوزد و درخت دل به شکوفه بنشیند و این بهار درون است…
حدود سی سال پس از این جملات شهید آوینی، بار دیگر چرخ تقدیر، بهار جسم و جان را متقارن ساخته تا در ایام مهمانی الهی، به استقبال نوروز برویم و همزمان با آغاز سال نو و خانه تکانی طبیعت، به خانه تکانی دل بپردازیم و حیات نویی را آغاز کنیم.
سوره این تقارن و نفحه را مغتنم شمرده، بستهای از خواندنیها و شنیدنیها و دیدنیها را تدارک دیده تا در این ایام دوچندان مبارک به کار آید و موجب شود در بهار جسم و جان نفسی تازه کنیم و با عزم و توکلی مجدد سال نو را آغاز کنیم.
این مجله با ۱۱۱ صفحه و قیمت ۹۰ هزار تومان منتشر شده است.