اجتماعی

صدور بیش از حد مجوز معادن تیر خلاص بر پیکر مراتع اصفهان است



صدور بیش از حد مجوز معادن تیر خلاص بر پیکر مراتع اصفهان است

صفر علیمردانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه طی سال‌های اخیر با صدور بیش از حد مجوز معادن مشکلات فراوانی برای مراتع و به تبع مرتعداران ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نیاز به بررسی دارد که در رابطه با صدور بیش از حد مجوز معادن آیا نظر مسئولان منابع طبیعی نادیده گرفته می‌شود و یا اینکه کم کاری از سوی متولی اصلی حفاظت از مراتع یعنی اداره منابع طبیعی بوده و این درحالی است که مسئولان این سازمان در استان، مشکل اصلی را ماده ۲۴ قانون صنعت و معدن درخصوص معادن عنوان می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان اصفهان با بیان اینکه مرتعداران ما به ویژه در شهرستان شهرضا از گسترش قارچ‌گونه معادن بسیار ناراضی هستند، ابراز داشت: در منطقه شادیان شهرضا چندین معدن در کنار هم مشغول فعالیت هستند که هیچ توجهی به پوشش گیاهی آن منطقه، وجود دامداران و مراتع و… نشده است و هر روز عبور ماشین آلات سنگین از این مراتع و گردوخاک ناشی از آن، هم گیاهان منطقه را به نابودی کشانده و هم عرصه را از بین برده است.

علیمردانی افزود: انفجارهای گاه و بیگاه این معاون تا کیلومترها آلودگی صوتی برای ساکنان ایجاد می‌کند و کوه‌هایی را از بین می‌برد که برشمردن مزایای وجود آنها برای مردم و شهرستان شهرضا در این مجال نمی‌گنجد.

وی با ابراز گلایه از اینکه چرا مسئولان محلی، تنها به اشتغالزایی و درآمدزایی از محل توسعه معادن دلخوش کرده و از معایب و اثرات مخرب وجود آنها غافل هستند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که از بین بردن مراتع و پوشش گیاهی، به تبع آن کوچ دامداران از آن منطقه و اثرات مخرب دیگری را به دنبال دارد و از این رو لازم است که مسئولان محلی و متولیان منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت، پیش از آنکه اتفاق ناگواری رخ دهد در صدور اینگونه مجوزها تأمل بیشتری به خرج دهند تا شاهد شکل‌گیری چندین معدن در یک منطقه مرتعی نباشیم.



منبع مهر

نوشته های مشابه