اقتصادی

عبور یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز/ تنگه ایرانی جایگزین ندارد



عبور یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز/ تنگه ایرانی جایگزین ندارد

فریدون برکشلی رئیس مرکز مطالعات انرژی وین در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بخش اعظمی از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز تأمین می‌شود، گفت: ۲۰ درصد از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند.

وی ادامه داد: تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان، قطر، عراق، امارات، کویت و ایران از این مسیر عبور می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مقدار نفت البته فرق دارد، خاطر نشان کرد: میزان صادرات نفت خام منبعث از تولید و سهمیه اوپک است. اما مصرف جهانی نفت خام تقریباً ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است که ۲۰ میلیون بشکه یا یک پنجم آن از تنگه هرمز عبور می‌کند.

برکشلی ادامه داد: در کنار نفت خام صادرات فرآورده‌های نفتی نیز وجود دارد و باید به صورت جداگانه محاسبه شود.

به گفته وی برای صادرات نفت و فرآورده‌های آن راه جایگزین تنگه هرمز وجود ندارد. البته ممکن است در دراز مدت از طریق خط لوله جایگزینی برای آن ایجاد شود.

برکشلی با اشاره به اینکه ساخت خط لوله برای بی نیازی به تنگه هرمز مشقت‌های خود را دارد، افزود: برای ساخت خط لوله صادرات نفت باید از کف دریا به سمت مدیترانه دریای عربی دریای سرخ ادامه پیدا کند که هم هزینه بسیاری می‌طلبد و هم زمان بر است.

این کارشناس ارشد انرژی یادآور شد: برای یک فاز شاید حتی ۲ یا ۳ سال ولی برای ۲۰ میلیون بشکه. خیلی طولانی و پرهزینه است و به محاسبه نیاز دارد که باید در نظر داشت ساخت چنین راه جایگزینی بسیار دشوار است.



منبع مهر

نوشته های مشابه