ورزشی

فدراسیون مدال کمانداران را به پای خود ننویسد/کاری جز تخریب ندارند


کیوان ریاضی مهر کاپیتان سابق تیم ملی تیروکمان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص قطع همکاری سرمربی کره‌ای با فدراسیون ایران و ارزیابی خود از عملکرد این مربی اظهار کرد: هونگ مربی سطح بالایی نبود ولی از جایی آمده بود که مهد تیروکمان دنیا به حساب می‌آید. معتقدم حضور هونگ در رده‌های سنی پایین می‌تواند به تیراندازی با کمان ایران کمک کند ولی برای رده سنی بزرگسالان ما نیازمند مربیان با تجربه تری هستیم.

وی افزود: معتقدم هونگ کار خاصی برای پیشرفت تیروکمان ایران انجام نداد ما در حال حاضر همان چیزهایی که تا قبل از سال ۲۰۱۲ داشتیم را استفاده می‌کنیم. اتفاق تازه و مثبتی در این رشته المپیکی رخ نداده است که بگوییم در این مدت فلان اقدام را انجام دادند. در حال حاضر هم اگر تک مدال‌هایی را در رده‌های سنی کسب می‌کنیم و یا سهمیه‌ای در المپیک می‌گیریم بخاطر تمرینات خوبی است که این ورزشکاران در باشگاه‌ها دارند.

ریاضی مهر با بیان اینکه هونگ تخصص و تجربه خوبی برای توسعه تیراندازی ایران نداشت؛ ادامه داد: همانطور که گفتم مربی کره‌ای فقط از کشوری آمده بود که تیروکمان قوی دارد اما این مربی شخصاً تجربه خوبی نداشت که بتواند به تیم ملی ایران چیزی را اضافه کند. اینکه فدراسیون هنوز هم دوست دارد با او همکاری کند جای سوال دارد. این مربی بی تجربه دقیقاً همان دستمزد را دریافت کرد که یک مربی طراز اول خارجی آن دستمزد را دارد ولی هونگ آمد و بدون اینکه چیزی را به ما اضافه کند؛ رفت. نباید از کنار این موضوعات به سادگی عبور کرد و باید حتماً مسئولان ورزش این موارد را بررسی کنند.

فدراسیون مدال کمانداران را به پای خود ننویسد/کاری جز تخریب ندارند

عضو سابق تیم ملی تیراندازی با کمان ایران خاطر نشان کرد: از سال ۲۰۱۲ تا به امروز ما ۳ المپیک را پشت سر گذاشتیم واقعاً فدراسیون نشین‌ها بگویند برای این رشته چه کاری کردند. اگر امروز می‌بینیم تعداد از ورزشکاران رده سنی ما موفق به کسب مدال می‌شوند اتفاق عجیبی نیست این مدال‌ها باید خیلی زودتر از این به دست می‌آمد. کماندارانی که تا سال ۲۰۱۲ ورزشکار بودند حالا تبدیل به مربی شدند و کلی شاگرد دارند که همین مدال‌آوران ماحصل تمرینات آنها زیر نظر اکثر این مربی‌هاست. فدراسیون نباید این عملکرد ملی‌پوشان را به پای خو بنویسد.

او تاکید کرد: هونگ در حدی نیست که بتواند مربی مناسبی برای تیم ملی ریکرو بزرگسالان ایران باشد. او اگر توانایی لازم را داشت ما در المپیک پاریس ۲۰۲۴ باید با یک ترکیب کامل بانوان و مردان راهی بازی‌ها می‌شدیم. کمانداران ما واقعاً قوی هستند چون در باشگاه‌ها آموزش خوب دیدند و تمرینات مناسب داشتند اما عملکرد ضعیف مربی کره‌ای و مدیریت ضعیف فدراسیون باعث شد فقط به کسب یک سهمیه راضی باشیم.

ریاضی مهر با بیان اینکه تیروکمان ایران روزهای خوبی را سپری نمی‌کند؛ گفت: ما همیشه در المپیک حداقل ۲ سهمیه داشتیم سال ۲۰۱۲ هم اگر ماجرای برکناری رئیس فدراسیون پیش نمی‌آمد تعداد سهمیه‌ها افزایش پیدا می‌کرد. اما این روزها تنها کارمان شده است که به تک سهمیه‌ها بسنده کنیم به افزایش رکوردهایی که خیلی سال قبل باید به دست می‌آمد راضی باشیم.

کاپیتان سابق تیم ملی تیروکمان در پاسخ به این پرسش که با این اوصاف بزرگترین چالشی که این رشته در حال حاضر دارد؟ چیست؟ بدون هیچ بحثی فدراسیون را بزرگترین چالش برای این رشته المپیکی می‌دانم. اگر مسئولان به داد تیراندازی با کمان نرسند این وضعیت پابرجا خواهد بود.

وی در مورد فعالیت‌های این روزهای خود توضیح داد: از سال ۱۳۹۲ که تقریباً جلوی ورزش کردن ما را گرفتند، رفتیم سراغ مربیگری و باشگاه‌داری تا به امروز هم مشغول همین کار هستم. فعالیتم را با ۳۰ ورزشکار شروع کردم و برخی از آنها را نیز تا مرحله‌ای بالا آوردم که این روزها عضوی از تیم ملی نوجوانان و جوانان ایران هستند محمد حسین گلشنی که این روزها عضو تیم ملی است شاگرد خودم بود.

فدراسیون مدال کمانداران را به پای خود ننویسد/کاری جز تخریب ندارند

ریاضی مهر با گلایه از برخورد فدراسیون با او و شاگردانش بعد از پارالمپیک پاریس گفت: من جوانی‌ام را برای این رشته گذاشتم و دوست دارم هنوز هم برای توسعه آن کمانداران خوبی را تربیت کنم در همین راستا از دی سایت تیراندازی فدراسیون که به اصطلاح خوابیده بود را تحویل گرفتم و با ۳۰ ورزشکار کار را شروع کردم و روزی که آنجا را از من گرفتن ۳۰ کماندار را برای ۵۰ نفر تبدیل کرده بودم.

کاپیتان سابق تیم ملی تیروکمان ادامه داد: من علاوه بر این سالهاست که با شبکه ورزش به عنوان گزارشگر تخصصی این رشته همکاری دارم از همین طریق در جریان بازی‌های پارالمپیک وقتی یکی از مسابقات را گزارش می‌کردم اشاره کردم که داوران خوب ایرانی هم خانم غزاله رسولی و حسین نصیر نژاد هم اینجا حضور دارند که حاصل دوران طلایی تیروکمان هستند. ورزشکاران جوان ما باید این افراد را بشناسند و بدانند که اگر فردی به این جایگاه می‌رسد چه روزهایی را سپری کرده و چقدر زمان صرف آن شده است. هدفم معرفی این دوستان بود تا ملی‌پوشان نوجوان ما دنبال این نباشند که یک شبه بخواهند همه چیز را به دست بیاورند.

وی افزود: اما این صحبت‌ها گویا به مذاق رئیس فدراسیون ایران خوش نیامد و فارغ از فشارهایی که به شبکه ورزش برای حذف من آورده بودند سایت تیراندازی را هم از من گرفتند. وقتی برگشتم یک قرارداد جدیدی را مقابل من گذاشتند که ۱۸۰ درجه با قرارداد همیشگی ما فرق داشت با آن قرارداد من باید برده فدراسیون تیراندازی با کمان می‌شدم. تعجب کردم و درخواست کردم که کمی فکر کنم و دنبال مکان باشم ولی فردا که رفتیم دیگر ما را به سایت راه ندادند. شما وقتی جایی هم مستأجر باشید حداقل از یک ماه قبل در جریان قرارمی‌گیرید که باید خانه را چه تاریخی تخلیه کنید ولی فدراسیون امروز یک قرارداد متفاوت و با کلی تغییرات مقابل من گذاشت و فردا هم مانع حضورمان در سایت شد. متأسفانه فدراسیون فعلی در همه این سال‌ها تنها عملکردش تخریب این رشته بوده و باید در مورد موفقیت در این زمینه صحبت کند.



منبع مهر

نوشته های مشابه