اقتصادی

ماینرهای غیرمجاز عامل تلفات بخش عمده ای از شبکه برق هستند



ماینرهای غیرمجاز عامل تلفات بخش عمده ای از شبکه برق هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر استخراج غیرمجاز رمزدارایی‌ها را از دلایل اصلی افزایش اوج بار شبکه سراسری در سال جاری عنوان کرد که در قبال منفعت‌طلبی عده‌ای سودجو، خسارات جبران ناپذیری را به شبکه و همچنین مشترکان برق وارد آورده است.

سخنگوی صنعت برق در عین حال گفت که به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه مراجع امنیتی، قضایی و انتظامی می‌تواند نقش بسزایی در برخورد و مهار این پدیده نوظهور ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه رشد مصرف برق به صورت بی‌سابقه ۸.۷ درصد در سال جاری بوده که حدود ۲ برابر متوسط رشد سالانه ۱۰ سال گذشته (۴.۷ درصد) است خاطرنشان کرد: نتایج تجزیه و تحلیل‌ها از نقش موثر ماینرهای غیرمجاز در رشد بی سابقه مصرف برق کشور حکایت دارد.

رجبی مشهدی به پیش‌بینی کاهش تلفات شبکه برق کشور از ۱۲ به ۱۰ درصد در برنامه هفتم توسعه کشور و عملکرد مطلوب صنعت برق در این خصوص اشاره کرد و یادآور شد: بخش عمده‌ای از این تلفات به انشعاب‌ها و ماینرهای غیرمجاز اختصاص دارد.

وی مصرف برق ماینرهای مجاز در اوج بار شبکه را تقریباً صفر عنوان کرد و با اشاره به تغییر شگردهای تولیدکنندگان غیرمجاز رمز دارایی، از عزم توانیر برای بهره‌گیری از روش‌های جدید شناسایی و برخورد با متخلفان دراین عرصه خبر داد.

در این نشست که با تاکید ذبیحی معاون هماهنگی توزیع توانیر بر لزوم تشدید بازدارندگی و جرم انگاری استفاده غیرمجاز و فعالیتهای تبلیغاتی و بازار یابی ماینرها به عنوان یک معضل ملی همراه بود، همچنین سفیدمو مجری نظارت و ساماندهی استخراج رمزدارایی‌های توانیر در خصوص وضعیت تولید و عرضه انواع رمزدارایی‌ها در ایران و جهان و کشف ماینرها از طریق فنی و داده کاوی در کشور همچنین روند کشف و امحای این دستگاه‌ها به ایراد مطالب پرداخت.

وی تعداد ماینرهای کشف شده تا پایان مرداد سال جاری را ۵۲۲۶ دستگاه عنوان کرد که به این ترتیب مجموع دستگاه‌های کشف شده در کشور به ۲۳۱ هزار دستگاه بالغ شده است.



منبع مهر

نوشته های مشابه