اقتصادی

مجموع اعتبار فعلی صندوق بیمه کشاورزی باید ۴.۵ برابر شود



مجموع اعتبار فعلی صندوق بیمه کشاورزی باید ۴.۵ برابر شود

به گزارش خبرگزاری مهر، قدرت الله نوری، معاون صندوق بیمه کشاورزی گفت: پوشش تدریجی بیمه‌ای کل زیربخش‌های زراعت، دام، طیور، آبزیان و باغات در سال نخست برنامه هفتم توسعه، نیازمند نزدیک به ۴۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است که از این میزان حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان سهم دولت است.

وی افزود: این بدین معنا است که مجموع اعتبار فعلی صندوق بیمه کشاورزی باید حدود ۴.۵ برابر افزایش یابد.

وی اظهار کرد: با تخصیص و تأمین این ۴۶ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌توان میانگین ضریب نفوذ ۳۰ درصدی بیمه در تمام زیربخش‌های کشاورزی را به حدود ۷۰ درصد در سال زراعی جاری رساند.

نوری گفت: اکنون هیأت مدیره و مدیریت از طریق مراجع ذی‌ربط در حال رایزنی برای تخصیص این اعتبار به صندوق بیمه کشاورزی هستند.

وی درباره برنامه‌ها و سیاست‌های صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی جاری تصریح کرد: برای تشویق و سوق دادن دامداران به سمت بیمه فراگیر در سال زراعی جاری، بیمه‌ای را طراحی کرده‌ایم با حق بیمه حدود ۱۷ هزار تومان برای هر رأس دام سبک و با پرداخت غرامت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان که معادل ۸۰ درصد ارزش دام در مقابل بیماری‌های واگیردار و قرنطینه‌ای زیر پوشش بیمه است.

معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: در قالب این بیمه جدید، در صورت خسارت وارد شده، ۸۰ درصد ارزش دام معادل ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به دامداران، غرامت پرداخت می‌شود.

وی در همین حال اذعان کرد: در بیمه‌نامه پایه و جامع، پرداخت غرامت در مورد دام‌های خسارت دیده، در برابر عوامل بیماری‌های مشترک مورد تأیید سازمان دامپزشکی کشور، بیماری‌های واگیردار و همچنین عوامل قهری و طبیعی صورت می‌گیرد.

نوری اجرای بیمه اجباری در مورد محصولات زراعی شامل گندم، دانه‌های روغنی، حبوبات، نیشکر، چغندر قند، ذرت و برنج را از دیگر برنامه‌های صندوق بیمه کشاورزی، بر اساس بند (۳) ماده (۳۳) برنامه هفتم پیشرفت نام برد.

وی ابراز امیدواری کرد: با رایزنی‌هایی که این صندوق با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس انجام داده، اجرای بیمه فراگیر در مورد این محصولات در سال زراعی جاری محقق شود.

معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: امسال علاوه بر افزایش سطوح بیمه‌ای در زیربخش‌ها، تلاش می‌کنیم تعهدات و پرداخت غرامت‌ها در راستای رضایتمندی کشاورزان، مطلوب‌تر شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این صندوق در سال زراعی جاری، انجام بیمه عوامل تولید و زنجیره تولید است که در این حوزه ورود کرده‌ایم.

نوری با اشاره به ماده واحده قانون بیمه کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۳ گفت: این ماده واحده، صندوق بیمه کشاورزی را مکلف کرده تمام فعالیت‌ها، خدمات کشاورزی و عوامل تولید در بخش کشاورزی را زیر پوشش قرار دهد.

وی افزود: عوامل تولید در بخش کشاورزی شامل تأسیسات، ابنیه، قنوات، چاه‌ها، انبارها، سیلوها و ماشین‌های کشاورزی اعم از کاشت و برداشت و زنجیره ارزش تولید شامل تمام کارخانه‌های تولید خوراکی بخش کشاورزی نظیر کارخانه‌های تولید ماکارونی، رب و بیسکویت‌سازی و … می‌شود.

این مسئول دولتی اضافه کرد: از مزیت‌های این بیمه این است که حق بیمه آن ۱۰ درصد کمتر از سایر بیمه‌های تجاری است ضمن آنکه می‌توان امکان تقسیط و تخفیف در این بیمه‌ها برای حمایت از بخش کشاورزی را لحاظ کرد.

معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی، بیمه متمرکز و یکجای زنجیره ارزش و تمام عوامل مؤثر در زنجیره تولید را از دیگر مزیت‌های این نوع از بیمه دانست.

وی گفت: بیمه عوامل تولید و زنجیره ارزش از سیاست‌های اصلی و حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و این صندوق است.

نوری با بیان اینکه فصل بیمه‌گری آغاز شده است، گفت: زمان بیمه‌گری، یکم مهر ماه هر سال زراعی تا ۲۹ شهریور سال آینده است و تولیدکنندگان می‌توانند به این صندوق بیمه بپیوندند.



منبع مهر

نوشته های مشابه