فرهنگی

محمود حکیمی پدر ادبیات مذهبی کودک و نوجوان بود



محمود حکیمی پدر ادبیات مذهبی کودک و نوجوان بود

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بدرقه و تشییع محمود حکیمی نویسنده صبح امروز یکشنبه اول مهر در پهنه رودکی برگزار شد.

الیاس کلانتری نویسنده و پژوهشگر در بخشی از این مراسم گفت: مرحوم حکیمی عقاید و دین داری‌اش را به عنوان ابزار آموزش به کار می‌برد و هدفش شهرت نبود. در عقایدش ارادت شدیدی به اهل بیت مشاهده می‌شد. من به عنوان یک معلم تمامی این توفیقات را از ناحیه عنایات پروردگار می دانم.

وی افزود: مرحوم حکیمی عنایت شدیدی به رسول الله داشتند. یکی از کتاب‌هایش که درباره حضرت محمد (ص) نشان دهنده این ارادت است. تواضعی داشت که هر وقت نقدی از کتاب‌هایش بود آن را دریافت می‌کردند. او هیچ گاه خود را به واسطه شهرتی که داشت در موقعیت‌های خاص قرار نمی‌داد و همیشه در مجالس که حضور داشت اصرار داشت قرآن خوانده شود.

مرحوم حکیمی پدر ادبیات مذهبی کودک و نوجوان بود

محمدرضا سرشار نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در ادامه این مراسم گفت: اگر قرار باشد برای ادبیات مذهبی کودک و نوجوان پدری قائل باشیم آن پدر محمود حکیمی است. کسی که یک راه را هموار کرد، آزمایش و خطا کرد و نتیجه را در اختیار بقیه کسانی که می‌خواستند در این راه قدم بگذارند قرار داد. او هموار کردن این راه را ادامه داد و آثار قوی‌تری در حوزه ادبیات مذهبی کودک و نوجوان به وجود آمد. نویسندگان مذهبی کودک و نوجوان چه بخواهند و چه نخواهند متأثر و پیرو این استاد هستند.

وی افزود: بعد از انقلاب بسیاری از نویسندگان کودک و نوجوان شروع به تبلیغات منفی علیه محمود حکیمی کردند. سال ۶۸ احساس کردم به محمود حکیمی از طرف خود اهالی قلم ستم شده و به همین سبب مراسم گرامیداشتی برای او ترتیب دادیم. مرحوم حکیمی حق بزرگی بر گردن اهل ادبیات داشت که فراموش شدنی نیست.

مرحوم حکیمی تمام عمر خود را صرف بیان حقایق به کودک و نوجوان کرد

محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان نیز در ادامه این مراسم گفت: مرحوم حکیمی تمام عمر خود را صرف بیان حقایق به کودک و نوجوان از دریچه ادبیات مذهبی کرد، اما در مقابل کسانی تلاش می‌کردند کودک و نوجوان تحت تأثیر جریان‌های انحرافی قرار گیرند. جایگاه استاد حکیمی فراموش نشدنی است و بسیاری از نویسندگان کودک و نوجوان امروز برای رسیدن به جایگاه خود از زیر عبای حکیمی گذشتند.

در بخش پایانی، سید محمد رفیعی مقدمه یکی از آثار حکیمی را خواند. همچنین محمد حکیمی فرزند مرحوم حکیمی از حضار برای حضور در مراسم تشییع این نویسنده تشکر کرد.



منبع مهر

نوشته های مشابه