اجتماعی

مزایای تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور



مزایای تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در جلسه تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳، ضمن قدردانی از زحمات برگزاری آزمون‌های نهایی سال گذشته و سال جاری، انجام این کار را اقدامی بسیار بزرگ عنوان کرد که بدون همکاری تمامی عوامل ممکن نبود.

وی با اشاره به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: این مصوبه از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است.

زارعی با برشماری برخی مزایای تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور با برگزاری آزمون‌های نهایی، بیان کرد: قبل از این اقدام، دانش‌آموزان، مهارت‌های تست‌زنی و آماده شدن برای کنکور را هدف قرار داده بودند و حتی متوسط نمرات برخی دروس رتبه‌های خوب کنکور هم پایین و آموزش و پرورش اسیر نظام سنجشی بود که دانش‌آموز بر آن اساس برای خود برنامه‌ریزی می‌کرد.

وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به برگزاری آزمون‌های نهایی، خاطرنشان کرد: هر کاری در ابتدا خطاهایی دارد و باید از آن درس گرفته و رو به بهبود حرکت کنیم. آموزش و پرورش به پشتوانه معلمان از این کار بزرگ، سربلند بیرون آمد و سال‌ها است که تجربه برگزاری آزمون‌های نهایی را دارد.

وی افزود: برخی وظیفه‌ای جداگانه برای دانش‌آموزان تعریف می‌کنند؛ درحالیکه مدرسه در ذات خود محل تحصیل بوده و دانش‌آموز باید یاد بگیرد. اشکالات موجود به اصل کار باز نمی‌گردد؛ بلکه باید نارسایی‌های آن رفع شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر خاطرنشان کرد: با اجرای این مصوبه دانش‌آموزان دیگر، به سمت سوالات پرتکرار حافظه محور و حفظ کردن، تشویق نمی‌شوند و عوائد این کار به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت، مشخص خواهد شد.

وی، اجرای آزمون‌های نهایی را در راستای تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: باید نگاه کلان به این مسئله داشته باشیم، این اقدام در راستای ارتقا نظام آموزشی انجام می‌گیرد و بر همین اساس، ارتقای نیم نمره‌ای معدل را داشتیم‌.

این مقام مسئول متذکر شد: آزمون ۱۰۸ عنوان درس به شکل نهایی برگزار شد و برای هر درس، گروه طراح متشکل از چهار نفر از همکاران، طراحی سوالات را بر اساس جدول هدف، محتوا، ارزشیابی برعهده داشتند و دبیرخانه‌های راهبری کشوری با مشارکت گروه‌های آموزشی در هر درس با بررسی راهنمای تصحیح و تحلیل سوالات و از سویی با محاسبه ضریب دشواری سوالات فرایند طراحی سوال کنترل کیفیت می‌شد.

زارعی در پایان با اشاره به دیگر مزیت برگزاری آزمون‌های نهایی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال برای اولین بار، جامعه آموزش و پرورش را صرفاً نه بر اساس آزمون‌های بین المللی بلکه بر اساس آزمون‌های خودش قضاوت کرد و این دستاورد بزرگی بود چراکه آزمون‌های نهایی به عنوان آزمونی استاندارد، قابل قبول و معیاری برای گزارش وضعیت عملکرد آموزش و پرورش کشور پذیرفته شد.



منبع مهر

نوشته های مشابه