اجتماعی

مشکلات نباید مانع اجرای طرح و اقدامات تحولی در سازمان تأمین اجتماعی شود



مشکلات نباید مانع اجرای طرح و اقدامات تحولی در سازمان تأمین اجتماعی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل روابط عمومی این سازمان با تاکید بر اهمیت نقش ویژه روابط عمومی در ایجاد ارتباط بین تأمین اجتماعی و ذی‌نفعان، گفت: اجرای هر یک از طرح‌های بیست‌گانه در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی تحولی بسیار اساسی است و که اگر همه آنها را به شکل موفق به سرانجام برسانیم، سازمان تأمین اجتماعی حتماً سازمانی بسیار متفاوت و متحول خواهد بود. انشاالله بخش‌های مختلف سازمان و روابط عمومی بتوانند روابط ما با شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان را بهبود ببخشند و به این شکل، به نوعی حضور و مراجعه مردم و اعمال سلیقه ما در کار مردم، به حداقل ممکن برسد و شفافیت کارها حداکثری بشود و بتوانیم خدمت بهتری به مردم ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه منابع و مصارف تأمین اجتماعی با هم همخوانی ندارد شرایط سختی داریم؛ به این علت که واقعاً هیچ دولتی توان پرداخت حق بیمه‌هایی که قانون‌گذار از دهه ۶۰ تا به امروز بر عهده دولت گذاشته، ندارد. تأمین اجتماعی به موجب حکم قانون حق وصول آن حق بیمه‌ها را از بیمه شده یا کارفرما ندارد و در نهایت کسری فعلی ایجاد شده است.

اگر آن معافیت‌ها امروز لغو شود، که البته از نظر اجتماعی به این صورت امکان پذیر نیست، می‌توانیم همین امروز اعلام کنیم که تأمین اجتماعی دیگر کسری ندارد و حتی می‌توانیم معوقات را هم بپردازیم. جمع این قوانین و احکام متعدد پیش‌بینی شده، به حدی است که هیچ دولتی توان پرداخت این قدر حق بیمه به جای قشرها و صنف‌های مختلف را ندارد و قانون‌گذار هم اجازه وصول به شکل دیگر نداده و مقرر شده تا دولت پرداخت کند. البته برخی از این معافیت‌ها درست و به حق است ولی واقعاً برخی را لزومی نداشته که دولت عهده دار و به حکم قانون متصدی پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: با این همه، این وضعیت و کسری منابع، نباید مانع از انجام تغییرات و اقدامات تحولی مثبتی که شرکای اجتماعی از تأمین اجتماعی انتظار دارند، بشود. باید در عرصه‌های مختلف با مشکلات مقابله کنیم و نباید اجازه بدهیم مشکلات انگیزه و روحیه و فرصت تحولات را از ما بگیرد. امیدواریم روابط عمومی بتواند نقش مهمی را در این حوزه ایفا کند.

سالاری با اشاره به دوره مدیریتی آقای محمدرضا فیاضی در اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی گفت: ایشان را در دوره مدیریتی سه ماهه، به عنوان انسان منصفی که روی کارش تعصب دارد، تلاش می‌کند و وقت می‌گذارد شناختم. قطعاً در هر تغییر مدیریتی، ممکن است نگاه به اهداف و برنامه‌های مختلف تغییر کند. در روابط‌عمومی هم نیاز است تا به نوعی با اهداف جدید و اصلاحی، در قالب مناسب با مردم و شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان ارتباط برقرار کند. آقای دکتر فیاضی در این حوزه تلاش خوبی داشتند.

وی از مأموریت جدید آقای فیاضی در حوزه بسیار مهم مرتبط با طرح‌های بیست‌گانه تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: آقای فیاضی در روابط‌عمومی بر این موضوع بیش از هر کار دیگری اهتمام و پیشنهاد داشتند و انشاالله آنچه که مبتنی بر پیشنهاد و ایده خودشان است و در آن انگیزه و تعصب کاری دارند، موفق و منشأ اثر باشند.

وی افزود: آقای فرشاد نوروزپور در دوره قبل مدیریتی خود در بخشی از حوزه رسانه‌ای تأمین اجتماعی، به عنوان دیگری عهده دار مسئولیت بودند، فضای تأمین اجتماعی را می‌شناسند و سال‌هایی با این سازمان همکاری داشتند و از این جهت می‌توان گفت تا حدودی عضو سازمان تأمین اجتماعی هستند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن آرزوی توفیق در انجام وظایف و مأموریت‌های محوله برای آقایان نوروزپور و فیاضی، گفت: یاد همکار فقیدمان، مرحوم ابراهیم باقری را گرامی می‌داریم. انشاالله خداوند روح ایشان را غریق رحمت واسعه خود کند.

در ابتدای این مراسم، محمدرضا فیاضی، مدیرکل پیشین روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، از همکاران خود در روابط عمومی ستاد و استان‌ها که فراتر از مناسبت‌های اداری و کارمندی فعالیت می‌کنند، مدیریت مؤسسه آتیه، تمامی همکارانی که در سه سال گذشته با آنها همکاری کرده و مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی تشکر و قدردانی کرد و افزود: از آقای دکتر سالاری، مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی تشکر می‌کنم؛ توفیقی بود که در این سه ماه در حوزه رسانه‌ای تأمین اجتماعی، که حوزه پرتنشی است، در خدمت ایشان بودیم. رویکرد حرفه‌ای آقای سالاری باعث شد تا ایشان حتی فراتر از حوزه روابط عمومی، شنونده طرح‌های نه چندان مرتبط با روابط عمومی باشند. لطف داشتند و برای پیشنهاداتی که در سه حوزه «باشگاه مشتریان، سفیران بیمه و جمع سپاری» ارائه شده دستور مساعد دادند. از همکاران روابط عمومی، انسان‌های نجیب و پرتلاشی که از قبل تا بعد از هر برنامه و مراسمی درگیر کار هستند تشکر می‌کنم و برای روح همکار مرحوممان، ابراهیم باقری، رئیس اداره خبر و ارتباط با رسانه تأمین اجتماعی آرزوی آرامش دارم. برای مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و تیم مدیریتی خوب ایشان که مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند آرزوی توفیق می‌کنم.

فرشاد نوروزپور نیز در این مراسم گفت: از نگاه آقای دکتر سالاری به مسائل اجتماعی، این نکته را آموخته‌ایم که فرصت خدمت به مردم و کار کردن برای مردم و محل رجوع مردم بودن، نعمتی است که خداوند به برخی عنایت می‌کند و یکی از بهترین مصداق‌ها برای این مسائل، سازمان تأمین اجتماعی است. این سازمان با پوشش و ارتباط با بیش از نیمی از جمعیت کشور، یکی از بهترین عرصه‌ها برای تحقق این موضوع است.

سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی افزود: یک تصور غلط و قدیمی از روابط عمومی این است که تنها در حوزه انتشار خبر و عکس مدیران فعال است، در حالی که حوزه روابط عمومی مشاوری جامع، کلان نگر و امین برای مدیران است. کارکنان روابط عمومی اولین و آخرین افرادی هستند که در هر فعالیت سازمانی حضور دارند و از این رو، این واحد می‌تواند با نگاهی کلان و جامع خود، برای اجرای بهتر مأموریت‌ها و تصمیم‌ها، کمک مدیران باشد.

نوروزپور در خصوص راهبردهای دوره جدید روابط عمومی تأمین اجتماعی گفت: شاید مهمترین وظیفه حوزه روابط عمومی، دفاع از منافع سازمان و نشر و بسط آنها برای ذی‌نفعان باشد. در عین حال با توجه به تأکیدات مدیرعامل محترم و مقام عالی وزارت، پاسخگویی سریع، صادقانه و با دقت، از راهبردهای روابط عمومی است که باید در همکاری و یاری رسانه‌ها و مطبوعات مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت موجب جلب اعتماد ذی‌نفعان و افکار عمومی و اقناع آنها شود. در روزگاری که فیک نیوزها و میس‌اینفورمیشن و دیس اینفورمیشین رواج دارد، سازمان تأمین اجتماعی با این تکثر و تنوع ذی‌نفعان و خدمات، یکی از مهمترین مراجعی است که ممکن است آسیب ببیند. در عین حال می‌تواند با کمک ظرفیت بزرگ و توانمند نیروی انسانی خود در حوزه رسانه و حوزه‌های فرهنگی و کارشناسان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، مرجعیت حوزه رسانه‌ای تأمین اجتماعی را به سازمان برگرداند که کاری سخت ولی ضروری است.

سرپرست روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی افزود: قلمرو بعدی که حائز اهمیت، گسترش شناخت و آموزش مفاهیم مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی است. تصوری که اکنون از مفهوم تأمین اجتماعی در ذهن بسیاری از افراد، به ویژه جوان‌ترها وجود دارد، بسیار ابتدایی و ناقص است. همزمانی نیاز به آموزش در تأمین اجتماعی با طرح‌های ۲۰ گانه می‌تواند کمک کند تا برخی آموزش‌ها و بازآموزی‌ها در خصوص برخی مفاهیم مثل اصلاحات پارامتریک و تبیین وضعیت منابع و مصارف داشته باشیم. به عبارتی می‌توان از این فرصت استفاده کرد و با کمک ابزارهای جدید، برخی مفاهیم را در حوزه تأمین اجتماعی بازآموزی و توسعه شناختی ایجاد کرد. این موضوع نیازمند بازنگری در عملکرد و روش کار در روابط عمومی تأمین اجتماعی هم به لحاظ فرم و هم محتوا است.

وی ادامه داد: حوزه بعدی، وظایف درون سازمانی در حوزه روابط عمومی است. اکنون که گفتمان غالب کشور وفاق به معنی نزدیکی و همراهی است؛ یکی از مهمترین بازیگران حوزه وفاق در تأمین اجتماعی روابط عمومی است. از این رو باید تلاش کنیم تا ارتباط کارکنان خانواده بزرگ تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف درمان و بیمه‌ای و سایر بخش‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم، کسانی که در نهایت به عنوان نزدیک‌ترین افراد به عنوان صف، بسیاری از مشکلات را می‌بینند و می‌توانند آنها را به مدیران برای تصمیم سازی منتقل کنند. این کارکرد روابط عمومی است که دغدغه‌های و مشکلات آنها را بشنود و به مدیران برای تصمیم سازی منتقل کند تا در نهایت به مشارکت جمعی و همدلی بیشتر و نقش آفرینی آنها به عنوان جزئی از کل منجر بشود. تحقق این موارد نیازمند ارتباط و تعامل مستقیم و پویایی بین اداره کل روابط عمومی و واحدهای مختلف است. از این جهت، همانطور که روابط عمومی برای تحقق مأموریت‌های خود به همکاران واحدهای مختلف نیاز دارد، سایر واحدها و بخش‌های تأمین اجتماعی هم می‌توانند برای ارائه بهتر و پیشبرد اهدافشان روی روابط عمومی کار کنند.

سرپرست روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی از همه کارکنان روابط عمومی که در ادوار مختلف و سنوات قبل منشأ اثر بودند تشکر کرد و افزود: انشاالله بتوانیم در سایه همکاری با همه واحدها و بخش‌های مختلف، منافع تأمین اجتماعی و رضایت شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان را کسب کنیم.

گفتنی است در انتهای این جلسه، احکام آقایان نوروزپور، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی؛ علیرضا وثوقی فر، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی؛ حسن باقری، مدیرکل ذخایر، سرمایه گذاری و املاک؛ علی اکبر ربیع زاده، مشاور مدیرعامل و مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات؛ ابراهیم کشاورز، مدیرکل وصول حق بیمه و بنفشه محمودیان، مدیرکل مستمری‌ها توسط مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به ایشان تقدیم و از خدمات آقای سید محمدرضا فیاضی تقدیر شد.



منبع مهر

نوشته های مشابه