اقتصادی

مهارت فقط کلید اشتغال نیست بلکه مهم‌ترین مؤلفه آن است



مهارت فقط کلید اشتغال نیست بلکه مهم‌ترین مؤلفه آن است

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانمندسازی آحاد مختلف جامعه در این سازمان را کار بسیار مقدس و ارزشمند عنوان کرد و گفت: ارائه آموزه‌ای مهارتی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال، بسیار حائز اهمیت است، اما در این مسیر باید با ایجاد نگرش انتقادی به گذشته و نگرش انطباقی با کشورهای پیشرفته، زنجیره مهارت آموزی، صلاحیت حرفه‌ای و اشتغال را طراحی کرد.

وی با بیان اینکه آموزش به ویژه کسب آموزش‌های مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور است، افزود: پیش از انقلاب اسلامی، دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف جامعه کار، بسیار دشواری بود و پس از انقلاب این معضل ریشه کن شد، اما جهت دستیابی به اشتغال مورد نیاز کسب و کار، نیازمند بازنگری سودمند و تأثیر مسیر آموزش و اصلاح فرآیندهای اجرا و عمل هستیم.

وی با اشاره به رایگان بودن آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی به ویژه برای اقشار آسیب پذیر، ادامه داد: مهارت تنها کلید اشتغال نیست، بلکه مهم‌ترین مؤلفه آن است و کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش‌های فنی، نیازمند توسعه مهارت‌های نرم، تسهیلات و … برای راه اندازی کسب و کار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت هستند و حتی گاهی شاغلان به دلیل عدم مهارت در بنگاه‌های اقتصادی، دچار ناپایداری اشتغال می‌شوند که ارائه آموزش‌های مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامه‌های پیشروی سازمان است.

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اتصال کارآموزان به بنگاه‌های اقتصادی در راستای اشتغال، بیان کرد: برای ایجاد و پایداری اشتغال، اتصالات نظام‌های مختلف، اکوسیستمی و زیست بومی فکر و عمل کردن در جهت اجتناب از موازی‌کاری و اتلاف هزینه‌های چند برابری از مواردی است که باید جدی تر پیگیری شود.

وی داشتن داده و اطلاعات مناسب برای اخذ تصمیمات درست را ضروری دانست و تصریح کرد: نظام حکمرانی داده‌ها در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مجموعه زیست بوم آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد سکو محوری برای اتصالات این نظام‌ها و مشارکت اقتصادی بنگاه‌های بزرگ، کوچک، دانش‌بنیان، مجموعه‌های خود اشتغالی و… در بکارگیری کارآموزان ماهر تکمیل می‌شود.

محمدی اظهار کرد: در طرح ایران مهارت سعی بر این شده است تا با توسعه محتوا در حوزه مهارت از طریق توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت آموزش‌های دوگانه در قالب مراکز جوار و بین‌کارگاهی، مراکز مشترک هیأت امنایی، دولتی، غیردولتی، هنرستان‌ها و … و توسعه آن در رسانه‌های اجتماعی و ملی بتوانیم زنجیره بزرگی را برای آموزش‌های نظری و عملی فراهم کنیم.

وی از فراهم‌سازی زیرساخت‌های طرح ایران مهارت در راستای تقویت مهارت‌های فنی و فناوری دانش آموزان، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و … به منظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار در سال جدید میلادی خبر داد.

معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، عضو سازمان بین‌المللی ILO است که سازمان‌های بزرگ بین‌المللی و سازمان ملل هم در آن همکاری داشته و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: طی سال‌های گذشته، همکاری‌های جدی در این زمینه تعریف شده، این سازمان با توجه به تأثیر جدی ارتباط و رسانه در اجرای فرآیندها و با پیگیری‌های بسیار، موفق به ایجاد فرصت جدید با همکاری سازمان‌های بین‌المللی در توسعه زیرساخت‌های تولید محتوای مهارتی در کشور شده است.



منبع مهر

نوشته های مشابه