نگرش مردم به سمت آبزیمصرفی باید تغییر کند
به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در چهارمین کارگروه تخصصی شیلات و آبزیان ستاد هماهنگی امنیت غذایی ضمن بررسی اقدامات انجام شده در خصوص زنجیره تأمین آبزیان و محصولات شیلاتی، گفت: قرار گرفتن پروتئین آبزیان در کنار سایر پروتئینها دارای فرصتها و چالشهای متفاوتی است که با تشکیل کمیته امنیت غذایی نقشه راه مشخصتر خواهد شد.
وی افزود: با تغییر در نوع نگرش مردم باید به سمت آبزیمصرفی حرکت کنیم و در مرحله نخست باید فرهنگسازی انجام شود، سپس ارزانسازی و مصرف آسان آبزیان از دیگر مؤلفههای ضروری در این راستاست.
وی ادامه داد: وجود بازار تخصصی آبزیان همراه با کشف قیمت، که علاوه بر دارا بودن انواع محصولات، همیشه در دسترس باشد و خریداران بتوانند مایحتاج خود را همچون سایر پروتئینها تأمین کنند، مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام آن که حیات و ممات تولید، به بازار وابسته است، تصریح کرد: بازار، پیشخوان عرضه آبزیان بوده و باید پاسخگوی سلایق مختلف مخاطبان نیز باشد و عرضه مستقیم تا فرآوری و غذاهای آماده طبخ را در بر گیرد.
وی به کمک سازمانهایی چون دامپزشکی برای تضمین سلامت آبزیان اشاره کرد و گفت: ایجاد بازارهای تخصصی، یک مأموریت چندجانبه است و سازمانهایی چون دامپزشکی در کنار بهرهبرداران و تولیدکنندگان و سایر بخشهای خارج از وزارت جهاد همچون سازمان شهرداریها، برای رسیدن به یک هدف واحد کمک بزرگی خواهند کرد.
حسینی همچنین گفت: برای کم کردن فشار بر روی سایر پروتئینها و تأمین امنیت غذایی، ضرورت دارد که خیال تولیدکننده و مصرف کننده، راحت باشد که در راستای آبزیمصرفی، برگزاری جشنوارهها در استانها بسیار اثربخش بوده و علاوه بر آن تبلیغ غذاهای تهیه شده از آبزیان نیز قابل توصیه است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اعلام آن که تأمین امنیت غذایی با کمک آبزیان امکانپذیر خواهد بود، تاکید کرد: آبزیان تا سال ۲۰۵۰ میلادی مردم را از گرسنگی نجات خواهند داد و در حال حاضر باید به دانش فناوری صادرات، دستیابی به بیوتکنولوژی و تکثیر تعداد بیشتری از آبزیان، تطبیق با الگوی تولید کشت، تولید غذای ارزانتر از سایر پروتئینهای حیوانی و تکیه بر اسناد بالادستی برای امنیت غذایی توجه ویژه داشت.
وی تطبیق مواد غذایی با ذائقه مردم را کاری سخت برشمرد و گفت: تبدیل آبزیان به غذاهای مصرفی برای تأمین امنیت غذایی و بازارپسند، ترغیب سرمایهگذاران برای انجام پروژهها و ایجاد بازارهای تخصصی ضرورت دارد.