اقتصادی

هزینه ساخت هر متربع ۱۸ میلیون تومان است



هزینه ساخت هر متربع ۱۸ میلیون تومان است

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

کشاورزان پیش‌از کاشت محصولات از وضعیت بارش‌ها مطلع باشند

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شدت گرما در تابستان امسال تاریخی بود، گفت: از ابتدای فصل تابستان امسال دمای هوا ۱.۶ دهم درجه گرم‌تر از حد نرمال بود و بیشترین نابه‌هنجاری دمایی با دمای ۲.۶ دهم درجه مربوط به مردادماه است که از میانگین مرداد ماه‌های ۳۰ سال گذشته بالاتر بوده است که نابه‌هنجاری‌های بسیاری شدیدی هم داشته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در پایان گفت: برای مدیریت حوزه آب و کشاورزی باید پیش‌بینی‌های هفتگی و ماهانه همواره به‌روز رسانی شوند و به‌طور جدی مورد توجه عموم افراد باشد تا متناسب با شرایط جوی تصمیم گیری هوشمندانه‌ای شود.

هزینه ساخت مسکن به ازای هر متر مربع ۱۸ میلیون تومان است

فرشید پور حاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه رکود بازار مسکن تنها با تولید و عرضه مسکن شکسته می‌شود، گفت: در سال گذشته نقش‌آفرینی بازار مسکن، رکود توأم با تورم بود که همچنان تا روزهای پایانی سال تداوم خود را پیوسته حفظ کرده بود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در ادامه تاکید کرد: تداوم تورم مسکن در سال جاری به عنوان بازیگر اصلی در حوزه اقتصاد کلان نقش‌آفرینی خود را نشان داده است. تورم و رکود شرایط سختی برای فعالان صنعت مسکن ایجاد کرده است و طبق رصد آمارهای موجود بازار مسکن در وضعیت خوبی ندارد تولید مسکن مانند ۱۰ سال گذشته طی سال حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد عرضه شده که اتفاق جدیدی در این بازار رخ نداده و معضلات حوزه مسکن، مشکل بنیادی است.

به گفته پور حاجت؛ هزینه یک متر مربع زیربنا به لحاظ فنی گروه بندی‌های متفاوتی دارد و هم‌اکنون کف هزینه ساخت به ازای هر یک متر مربع حدود ۱۸ میلیون است.

پیش‌بینی پاییز خشک و کم‌بارش

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میزان بارش‌ها کم‌تر و دمای هوا گرم‌تر از حد نرمال در فصل پاییز خواهد بود، گفت: روز شنبه ۳۱ شهریورماه یک سال آبی (سال آبی از یکم مهر شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد) به پایان رسید و میزان بارش‌های کلی کشور در بازه زمانی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ معادل با میانگین بارش‌های بلند مدت بوده است.

مقام مسئول سازمان هواشناسی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز، افزود: با توجه به نقشه‌ها و پیش‌بینی سازمان هواشناسی، پاییز امسال نسبتاً خشک و بارش‌ها کم‌تر از حد نرمال خواهد بود؛ به عبارت دیگر امسال با پاییز خشک‌تر و گرم‌تر از نرمال را تجربه خواهیم کرد.

صنعت ریلی ایران باید در دولت چهاردهم درمان شود

سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اولویت‌های تکمیل و احداث خطوط ریلی کشور در دولت چهاردهم، گفت: روند رشد حمل‌ونقل ریلی کشور مطلوب نیست، و جهش در حمل‌ونقل ریلی کشور لازم است و می‌تواند در فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور مؤثر باشد؛ بر همین اساس رشد صنعت ریلی نیازمند مدیریت اصولی و همه جانبه و تخصصی است.

کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه تاکید کرد: خدمات حمل‌ونقل یکی از عوامل مؤثر و پیشران اقتصاد کشور به شمار می‌رود اما طی ۲ دهه گذشته به حوزه حمل‌ونقل توجه علمی و صحیحی نشده است.

وی ادامه داد: با توسعه و مدیریت حوزه حمل‌ونقل، بی‌شک می‌توان شرایط بهتری را در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور (صادرات و واردات، تولید معادن و کارخانه‌ها، گردشگری، مسافرت و ترانزیت) فراهم کرد، این بخش‌ها خواستار بهره‌مندی از ماهیت اصلی حمل‌ونقل هستند، لذا بخش حمل‌ونقل به عنوان پیشران کلیدی در اقتصاد کشور، دچار مشکلات اساسی (کمبود خدمات حمل‌ونقل همگانی، آمار بالای سوانح و تلفات آن، مصرف انبوه سوخت، آلایندگی، پایین بودن سطح کیفی خدمات ترابری به تناسب قیمت‌ها و…) است.



منبع مهر

نوشته های مشابه