اجتماعی

واگذاری برخی اموال دولت برای تادیه بدهی به سازمان تامین اجتماعی



واگذاری برخی اموال دولت برای تادیه بدهی به سازمان تامین اجتماعی

به گزارش خبرنگار مهر، بخش اول لایحه بودجه سال آینده (۱۴۰۴) را تقدیم مجلس شد. این لایحه مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند که امروز بخش اول آن به مجلس ارائه شد.

طبق تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۴ متقاضیان خرید دارای طلب قطعی شده از دولت (به‌صورت فردی یا گروهی) از جمله سازمان تأمین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، می‌توانند ضمن پرداخت ثمن نقدی بیع معادل ۱۰ درصد به ردیف درآمدی مربوطه نزد خزانه‌داری کل کشور، مابقی ثمن معامله را با مطالبات قطعی خود از دولت و شرکت‌های دولتی از طریق وزارتخانه مذکور تهاتر کند. این وزارتخانه موظف است حداکثر تا ۱۵ روز کاری پس از اتمام اقدامات فوق‌الذکر (واریز پرداخت نقدی و انجام تهاتر) اقدام به انتقال سند به نام خریدار کند.

بر این اساس دولت مکلف است طبق قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و مسئولیت دولت در نظام تأمین اجتماعی و مفاد ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت تمام اموال و دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی به استثنای سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت اطلاعات، اعم از اموال منقول و غیرمنقول، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد و اوراق و سایر موارد به غیر از ساختمان‌های اداری مورد نیاز را پس از تجدید ارزیابی و قیمت‌گذاری بابت «تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی» به سازمان مذکور واگذار کند.

مبالغ حاصل از تجدید دارایی‌های مزبور معاف از مالیات بوده و چنانچه مبلغ ارزش‌گذاری‌شده دارایی‌های واگذار شده بیش از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی باشد، مابه‌التفاوت به عنوان طلب دولت از سازمان فوق ثبت و در سنوات بعدی با بدهی‌های جدید ایجاد شده توسط دولت، تسویه و اعمال حساب می‌گردد. اجرای این حکم نافی تعهدات دولت و صندوق‌های بازنشستگی در دریافت حق بیمه مشترکین و پرداخت حقوق مستمری‌بگیران نخواهد بود.

تمامی صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان ‏تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی مکلفند اطلاعات صندوق و شرکت‌های تابعه و وابسته کنترلی خود را به‌صورت سه ماه یک بار در سامانه جامع بودجه مستقر در سازمان برنامه و ‏بودجه کشور ثبت نمایند. سازمان مکلف است شیوه‌نامه اجرایی نحوه ثبت اطلاعات را حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۴ ابلاغ کند.

اقلام مهم مصارف عمومی دولت در بخش تملک دارایی‌های مالی ۴,۰۰۰ هزار میلیارد ریال بابت تادیه دیون دولت به مؤسسات اعتباری و سازمان تأمین اجتماعی و پیمانکاران تعیین شده است.
همچنین در بخش هزینه‌ها اقلام مهم و مرتبط با اجرای احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ۱,۰۴۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.



منبع مهر

نوشته های مشابه