ویژگی بارز گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۲ شفافیت است
به گزارش خبرنگار مهر، سید احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: همواره در تدوین گزارش تفریغ بودجه توجه ما به اصلاح ساختار بودجه است.
وی ادامه داد: تمرکز بر آسیب شناسی جریان مالی کشور از جمله مواردی است که در گزارش تفریغ بودجه مورد توجه قرار گرفته است. به خوبی میدانم که نوع گزارشهایی که باید به نمایندگان درباره تفریغ بودجه ارائه شود، باید قابلیت بهرهبرداری داشته باشد.
رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ که تقدیم نمایندگان میشود، بسیار روان، صریح است و قابلیت بهرهبرداری از آمار و ارقام و نتایج تفریغ برای نمایندگان وجود دارد.
وی تاکید کرد: گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ از شفافیت زیادی برخوردار است و همه جلسات هیئت عمومی دیوان محاسبات برای تهیه این گزارش به صورت زنده پخش شد.
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: همچنین ما هرگونه تخلف و مواردی را که وجود داشت و درباره آن در هیئت عمومی دیوان محاسبات رأی گیری شد، همان موقع به دادسرای دیوان محاسبات جهت رسیدگی ارسال کردیم.
دستغیب ادامه داد: شرکتها میتوانند تغییرات ایجاد کنند اما نقد من متوجه تغییر نیست، نقد من متوجه این است که چرا دولت وقتی لایحه میدهد، دو هزار هزار میلیارد تومان باید این بودجه افزایش پیدا کند، یعنی شما ۲,۸۰۰ هزار میلیارد تومان را مصوب میکنید که در نهایت ۴,۸۰۰ هزار میلیارد تومان میشود کهاین خیلی انحراف بزرگی از جهت پیش بینی است، وگرنه مشکلی نیست مجوز قانونی را دریافت کرده است.
وی افزود: این اشکال قابل توجه است که حالا باید در موردش تدبیر کرد و در بودجه ۱۴۰۴ حتماً ما نکاتی را اشاره خواهیم کرد. یکی از مشکلاتی که وجود دارد، گردش خزانه یا به عبارت دقیقتر گردش نقدی صورت نمیگیرد. بسیاری از شرکتها گردش نقدی خزانه ر ندارند و رعایت نمیکنند. ما چون از سال گذشته در مورد شرکتها یک بسته مجزا و یک حسابرسی و رسیدگی جدا را داریم، یافتههای ما در ارتباط با شرکتها که تا ۱۵ روز دیگر مهلت قانونی در مورد بودجه شرکتها مربوط به ۱۴۰۴ به پایان میرسد و ما آن گزارش را مجزا به مجلس میآوریم، من بیش از این در مورد این موضوع صحبت نمیکنم.
رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: اما بودجه شرکتها فوق العاده مهم است و عمده انحرافاتی که صورت میگیرد، متأسفانه در حوزه شرکتهاست که قابل تأمل است.
وی گفت: قانون بودجه سال ۱۴۰۲ گفته فقط ۱۷ شرکت زیانده با ۲۱ هزار میلیارد تومان هستند، اما در عملکرد و گزارش ما حاکی از آن است که ۱۳۴ شرکت با ۳۵۴ هزار میلیارد تومان زیانده هستند، یعنی ۱۷ برابر. این چه نوع پیشبینی است که در بودجه صورت میگیرد؟ برای چه لایحه بودجه را غیر شفاف میآورند؟ باید اعداد و ارقامش بودجه را واقعی کنند.
رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: ۸۰ درصد زیان شرکتها مربوط به ۶ شرکت شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان هدفمندسازی یارانهها، سازمان بیمه سلامت ایران، شرکت مادر تخصصی است.
وی تاکید کرد: مگر اینها دیگر ماهیت شرکتی دارند؟ اینها را باید ما خارج کنیم، مثلاً سازمان هدفمندی دیگر اصلاً ماهیت شرکتی ندارد. شرکت بازرگانی دولتی ایران ماهیت شرکتی ندارد و اینها متأسفانه یک باری را در بودجه ایجاد میکند.
دستغیب خطاب به نمایندگان، ادامه داد: به نظر میرسد تمامی احکام و تکالیفی که در برنامه هفتم شما گذاشتید اعم از بودجهریزی عملیاتی جهت محاسبه دقیق بهای تمام شده کالا و خدمات باید در شرکتها اعمال شود که متأسفانه این الان محقق نشده است.
وی اظهار کرد: ما نباید قیمت تکلیفی را برای خدماتی که شرکتها میخواهند ارائه کنند بیش از حد مجوز قانونی خودش و حد متعارف خودش قرار دهیم.
دستغیب با اشاره به وضعیت عملکرد مصارف در بودجه سال ۱۴۰۲، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کم آمده و از آن طرف قریب به صد هزار میلیارد هزینهها افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه گفت: تراز عملیاتی حاصل تفاوت بین درآمدهای عمومی دولت مثل درآمدهای مالیاتی، گمرک، فروش کالا و خدمات، اخذ عوارض و جرایم با هزینههای جاری دولت است؛ مثل حقوق و مزایا و سایر پرداختهای اجتناب ناپذیر، چه موقع این کسری شکل میگیرد و تراز عملیاتی منفی میشود مثل این چیزی که در سال ۱۴۰۲ هم ما شاهدش هستیم؟ وقتی که شما از محل واگذاری داراییهای سرمایهای خود یعنی از فروش نفت، از محل فروش اموال و داراییهای ثابت کشور و از محل واگذاری داراییهای مالی، از محل فروش یا واگذاری شرکتها، استقراض از صندوق توسعه ملی یا انتشار اوراق مالی اسلامی میخواهید هزینههای جاری خود را برطرف کنید.
رئیس دیوان محاسبات کشور توضیح داد: در واقع دارید منافع آتی را صرف مصارف هزینهای جاری میکنید. در سال ۱۴۰۲ تراز عملیاتی منفی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از محل دیگری که مربوط به سرمایهگذاری است و برای تولید، اشتغال، زیرساختهای کشور و برای افزایش تولید این کشور است، در واقع داریم هزینه جاری کشور را پوشش میدهیم.