اجتماعی

کنش اجتماعی در شهر تهران با پروژه ریحان‌شهر



کنش اجتماعی در شهر تهران با پروژه ریحان‌شهر

به گزارش خبرگزاری مهر، گردهمایی آغاز رسمی فعالیت چهارمین دوره رویداد ریحان‌شهر با حضور مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران برگزار شد.

مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان و خانواده شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اینکه رویداد ریحان‌شهر در اواخر سال ۱۴۰۰ کلید خورد، مطرح کرد: پروژه‌های مشارکتی و آنها که با جلب مشارکت‌های شهروندان و مردمی‌سازی انجام می‌شود، کم نداریم. بالغ بر ۲۰ سال است که سابقه فعالیت‌های کنشگری در کشور و شهر تهران شکل گرفته است.

وی بیان داشت: پروژه ریحان‌شهر شکل‌گیری جریان مشارکت و کنش اجتماعی در شهر تهران با تعدادی نکات ریزبینانه‌تر متناسب با وضعیت محلات است.

اردبیلی با تاکید بر اینکه دبیرخانه رویداد ریحان‌شهر در دوره اول تقریباً ۱۹۷ ایده اولیه دریافت کرده بود، اظهار کرد: از این ۱۹۷ طرح حدود ۵۸ طرح حائز اهمیت شد و مقرر شد که فعالیت خود را شروع کنند. در جلسه بررسی و داوری با ۱۹ طرح از این ۵۸ طرح موافقت کردیم و از اجرای طرح‌های موافقت‌شده حمایت کردیم. در دومین مرحله ریحان‌شهر تعداد ۱۴۸ طرح دریافت کردیم که از این ۱۴۸ طرح، ۴۰ طرح توانستند در جلسه بررسی نکات مدنظر هیئت داوران شوند و حمایت دریافت کنند.

وی افزود: در اردیبهشت ماه امسال جلسه‌های بررسی برگزار شد و ۲۷۵ طرح به دست ما رسید. در سیستم داوری غربالگری این طرح‌ها با کمک راهورهای اجرایی در سطح مناطق و مدیران حوزه زنان و خانواده و… انجام شد و در نهایت ۱۸۵ مورد از این طرح‌ها به مرحله بررسی نهایی توسط هیأت علمی رسیدند که از آن‌ها حمایت شود. در نهایت ۱۴۷ طرح برای اجرا در سال جاری آماده شدند.

وی ادامه داد: این امر که ما مدل اصیل کنش مردمی محله‌ای را حول مسئله‌ها و نیازهای واقعی حس شده توسط خانم‌ها بتوانیم در شهر محقق کنیم، آرزوی همه ما است.

مریم اردبیلی گفت: در فاز سوم رویداد ریحان‌شهر تا به امروز ۴۷ مدل طرح ریحان‌شهری در جای جای شهر حول ۴۷ مسئله و با ۴۷ رویکرد و راه‌حل مختلف با عزم و همت مردمی به نتیجه رسیده‌اند و محقق شدند. نزدیک به هشت هزار و ۸۵۰ نفر کنشگر میدانی در این ۴۷ طرح تلاش و فعالیت کردند تا محقق این طرح‌ها شوند. این امر افتخار آفرین است.

وی تاکید کرد: در فضای جهانی که پر از تلاطم و آشوب است، نقطه سکون و لنگرگاه سکون ما، نقطه مشارکت مردمی است.

اردبیلی همچنین گفت: شاید تحقق بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد طرح‌های ریحان‌شهر؛ به علت اینکه ارزشمند و اصیل بودند، پایان نیافته و شروع طرح توسعه فاز بعد بوده است.

وی مطرح کرد: امیدوارم یک روزی از طرح‌هایی امثال ریحان‌شهر در هر کوچه، مجتمع و… برگزار شود و مشاهده کنیم شهر پر از نقاط نورانی و امیدبخش آینده آفرین است.

مدیرکل امور بانوان در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان شهرداری تهران این است که بسترسازی، تسهیلگری و روان کردن این مسیر را برای شما در بالاترین حد انجام دهیم.



منبع مهر

نوشته های مشابه