اجتماعی

گرجستان نیازمند تفاهمنامه همکاری فرهنگی با ایران است


به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به تفلیس با سرپرست وزارت فرهنگ گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

صالحی امیری در این‌دیدار که در محل وزارتخانه فرهنگ گرجستان انجام شد، به ساختار وزارتخانه که از ادغام سه سازمان مستقل ایجاد شده، اشاره و به شرایط تمدنی گرجستان و اهمیت آن در منطقه قفقاز و میراث مشترک ایران و گرجستان خصوصاً در روابط دولت جدید و سفر اخیر نخست وزیر گرجستان به ایران تأکید کرد. وی به ۲۸ اثر ثبت جهانی و ۲۴ اثر ناملموس در یونسکو و رتبه نهم ایران اشاره و حضور گرجی تبارها در ایران به عنوان وجوه اشتراکات فرهنگی و میراثی دو کشور را یادآور شد.

گرجستان نیازمند تفاهمنامه همکاری فرهنگی با ایران است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در بخش مرمت اشیاء و آثار فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی برای آموزش و مرمت آمادگی همکاری دارد. در بخش دوم آثار میراثی گرجستان که افتخار فرهنگی ایران نیز هست، در حوزه باستان‌شناسی با بیش از یک قرن تجربه در این زمینه آمادگی همکاری داریم و در بخش سوم، برگزاری نمایشگاه آثار موزه‌ای که در حال حاضر با شانگهای در حال همکاری هستیم.

لزوم امضای تفاهم‌نامه همکاری برای گسترش روابط فرهنگی

یوسب باغاتوریا، سرپرست وزارت فرهنگ گرجستان به اهمیت جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فرهنگی و تمدنی اشاره و برای هر نوع همکاری اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه، برای ساز و کار همکاری و هماهنگی با بخش‌های مختلف گفت: نیازمند یک تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی هستیم و متن پیشنهادی از سوی طرف ایرانی ارسال می شود تا پس از بررسی برای امضاء هماهنگی بعدی انجام شود.

سرپرست وزارت فرهنگ گرجستان سپس به تأخیر در امضای برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور به لحاظ تفکیک دو وزارت خانه آموزش و فرهنگ از یکدیگر اشاره کرد و گفت: باتوجه به اهمیت این سند، بهتر است که متن تفاهم نامه به صورت جداگانه بررسی و اقدام شود.

گرجستان نیازمند تفاهمنامه همکاری فرهنگی با ایران است

صالحی امیری همراه علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری، جهت شرکت در اجلاس جهانی گردشگری تفلیس به این کشور سفر کرده است.

در این دیدار محمود ادیب، سفیر ایران، مهدی سعادت نژاد، رایزن فرهنگی و فیض الهی، رئیس اداره قفقاز وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند. از دیگر برنامه‌های وزیر گردشگری کشورمان، بازدید از موزه ملی گرجستان شامل بخش‌های زیورآلات و قاجاریه بود.



منبع مهر

نوشته های مشابه