۹۵ درصد ابلاغهای قضایی به صورت الکترونیک صادر میشود
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کاظمیفرد با اشاره به دستورات و فرامین رهبر انقلاب خطاب به قوه قضائیه در راستای گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی، اظهار کرد: یکی از سیاستهای قوه قضائیه طی دوره اخیر، توسعه خودکاربریها و انجام امور توسط خود مردم است؛ تلاش ما در مقوله خودکاربریهای قضائی بر این است که خدمات را به صورت غیرحضوری، آسان و ارزان به مردم ارائه دهیم تا شاهد کاهش مراجعات به مراکز و مراجع قضائی و همچنین کاهش اطاله روند دادرسیها باشیم.
وی افزود: هم اکنون شرایط و بستر به گونهای فراهم است که مراجعین حرفهای به مراکز و مراجع قضائی نظیر وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاهها میتوانند تمامی امور و کارهایی را که با دستگاه قضائی دارند، به صورت غیرحضوری انجام دهند؛ به عنوان نمونه در حال حاضر، وکلا ۴۰ درصد لوایح خود را به صورت خود کاربری و بدون مراجعه حضوری، به مراکز و مراجع قضائی ارسال میکنند؛ همچنین امروز افرادی که به کلانتریها مراجعه میکنند، در همانجا برایشان شکواییه تنظیم شده و به صورت برخط برای مرجع قضائی ارسال میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه گفت: در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، مردم در هر نقطه جغرافیایی و در هر ساعت از شبانهروز میتوانند از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی، به صورت برخط و غیرحضوری به ۳۰ خدمت دسترسی پیدا کنند.
کاظمیفرد با بیان اینکه هماکنون شرایط و بستر به گونهای فراهم است که ایرانیان داخل و خارج از کشور (در تمام کشورهای دنیا)، میتوانند به صورت غیرحضوری شناسه ثنا خود را تهیه و از خدمات قضائی استفاده کنند، گفت: همه ایرانیان داخل کشور و خارج از کشور، میتوانند پس از دریافت شناسه ثنا، قرارداد وکالت خود را به صورت غیرحضوری منعقد کنند؛ به صورت برخط در جلسات رسیدگی قضائی شرکت کنند؛ از سامانه نوبتدهی الکترونیک برای حضور در مرجع قضائی استفاده کنند و درخواستهای خود از مقامات قضائی را از طریق سامانه سامع به ثبت برسانند.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد ابلاغهای قضائی به صورت الکترونیک صادر میشود، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون، یک میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر کردهایم که ۶۰ درصد آنها به صورت خود کاربری بوده و بدون مراجعه حضوری درخواستکنندگان، برای آنها صادر شده است.
کاظمیفرد در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه سنجش برخط رضایت مردمی در قوه قضائیه از سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: در این سامانه، بعد از پایان جلسه رسیدگی قضائی، برای فرد حاضر در جلسه پیامک زده شده و در خصوص کیفیت رسیدگی صورت گرفته، نظر او اخذ میشود؛ حدوداً سالانه ۷۰۰ هزار نفر در این نظرسنجیها شرکت میکنند؛ بر مبنای نظرسنجیهای صورت گرفته در این سامانه، میانگین رضایت مردمی از قوه قضائیه در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۶۶ درصد بود که این میزان در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۶۹ درصد رسیده است.