فرهنگی

چاپ ترجمه کتاب راتلج درباره شادکامی، شکوفایی و زندگی خوب



به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «شادکامی، شکوفایی و زندگی خوب؛ بینشی دگرگون‌ساز برای به‌زیستن انسان» نوشته گرت تامسن،‌ شیرتو گیل و آیور گودسن به‌تازگی با ترجمه وحید موسوی داور توسط موسسه فرهنگی دکسا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ترجمه این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «شکوفایی» است که این‌ناشر منتشر می‌کند. ازجمله سوالات پیش‌روی انسان مدرن این است که چگونه زندگی‌ای ارزش زیستن دارد؟ کتاب‌های مجموعه مورد اشاره برای پاسخ به این‌سوال منتشر می‌شوند.

گرت تامسون یکی از نویسندگان این‌کتاب، استاد کالج ووستر و مدیرعامل بنیاد گران‌هرمس برای صلح است. او در کالج کرسی کامپتن در رشته فلسفه را در اختیار دارد و مانند این‌کتاب در تألیف ۲۰ کتاب مشارکت داشته؛ ازجمله «معنای زندگی، نیازها و از بیکن تا کانت». او در تدوین کتاب ۶ جلدی تاریخ استاندارد فلسفه لانگمن و نگارش کتاب «بازاندیشی در آموزش متوسطه: رویکردی انسان‌محور و درک کل‌نگرانه صلح» نیز مشارکت داشته است.

نسخه اصلی کتاب «شادکامی، شکوفایی و زندگی خوب» سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات راتلج منتشر شده و به موضوع شادکامی، به‌زیستی و زندگی خوب اختصاص دارد. این‌موضوعات در کتاب پیش‌رو از چشم‌انداز ترکیبی مضامین فلسفی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی بررسی شده‌اند.

مولفان اثر در فصول کتاب، نظریه‌های متعارف به‌زیستی و شادکامی، مانند نظریه لذت‌گرایی یا ارضای میل، را نقد کرده و از مدل‌های اقتصادی تعریف به‌زیستی فاصله گرفته‌اند. آن‌ها با تاکید بر ماهیت اجتماعیِ به‌زیستی، زندگی انسان را از منظر روابط اجتماعی، آگاهی و خودآگاهی شخصی و درک ارزش بررسی کرده‌اند. سه‌مولف یادشده ابزاری‌سازی و کالایی‌سازیِ زندگی و فعالیت‌های روزمره را هم نقد می‌کنند و بر ارزش ذاتی فعالیت‌ها و تجربیات روزمره متمرکز می‌شوند. چارچوب نظری پیشنهادی کتاب هم نقد اجتماعی به‌ویژه نقد مدل‌های اقتصاد بازاری، ‌نئولیبرال و مصرف‌گراست.

گرت تامسن،‌ شیرتو گیل و آیور گودسن می‌گویند حوزه مطالعات به‌زیستی شامل مجموعه‌ای از وعده‌هاست که معمولا به آن‌ها عمل نمی‌شود. این‌حوزه وعده می‌دهد براساس شواهد تجربی ارزیابی‌های انتقادی عمیقی از نهادهای اجتماعی ارایه کند. اما به این‌وعده عمل نمی‌کند چون مفهوم ضعیف به‌زیستی معمولا فقط انعکاس لذت‌ها، ترجیحات و رتبه‌بندی‌های ذهنی موجود است. این‌حوزه از نظر ارزیابانه کمینه‌گراست و به جای این‌که مبنایی بالقوه برای نقد اجتماعی ریشه‌ای باشد، انعکاسی کمرنگ از فرضیات پذیرفته‌شده جامعه است. اما سه مولف کتاب می‌گویند تلاششان این است که مسیر جدیدی را در پیش بگیرند و به‌زیستی را به‌گونه‌ای توضیح دهند که به فرضیات اقتصاد نئوکلاسیک و روش‌شناسی‌های کَمّی مستقل از ارزش محدود نباشد.

کتاب پیش‌رو ۸ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از:

مقدماتی برای یک‌چارچوب»، «فراتر از ابزاری‌سازی»، «فعالیت‌ها و امیال»، «آگاهی»، «روابط»، «خودآگاهی ارزیابانه»، «پیش به سوی تعریف به‌زیستی» و «پیش به سوی نقد اجتماعی».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

آگاهیِ همراه با درک ارزش برای به‌زیستی ضروری است. ما سعی کرده‌ایم اهمیت این‌نکته را با بررسی پیامدهای آن برای هیجانات و خلقیات، به‌خصوص شادکامی، توضیح دهیم. حال، همین کار را با توصیف این‌ایده استعاری انجام خواهیم داد که «دنیای» پدیدارشناختی یا تجربیِ شخص، که او در آن زندگی می‌کند، امکانات به‌زیستیِ وی را مشخص می‌سازد. فرض اصلی این است که هر تجربه، فعالیت یا فرایند ارزشمندی می‌تواند بخشی از به‌زیستی شخص باشد مشروط به آن‌که بخشی از «دنیای» پدیدارشناختی او را شکل دهد.

جنبه‌های ارزیابانه زندگی‌های روزمره ما به پدیدارشناسی یا ماهیت تجربیِ توجهِ همراه با درک ارزش بستگی دارد. ماهیت قصدمندانه توجه به این‌معناست که ما در قالب توصیف‌هایی خاص _ و نه در قالب توصیف‌هایی دیگر _ به جهان توجه داریم. در این‌جا نه‌تنها از نظر «آنچه» ما به آن توجه می‌کنیم، بلکه از نظر این‌که ما «چگونه» _ یا در قالب چه توصیفاتی _‌ به آن‌چیز توجه می‌کنیم امکان گزینش وجود دارد. توجه همیشه از هر دو جهت گزینشی است. توجه ما به این‌چیز _ و نه آن‌چیز _ معطوف می‌شود، و این توجه به این‌شیوه _ و نه آن‌شیوه _ است. این شامل برخی جنبه‌های آن چیزی است که به آن توجه می‌شود و سایر جنبه‌ها را شامل نمی‌شود. به این‌ترتیب، «دنیای» پدیدارشناختی ما معمولا بدون آگاهی از آن، و ذره‌ذره «تشکیل می‌شود».

این‌کتاب با ۴۰۶ صفحه و قیمت ۳۲۰ هزار تومان منتشر شده است.



منبع مهر

نوشته های مشابه