سیاسی

۸۵ درصد کادر درمانی در دفاع مقدس متشکل از نیروهای مردمی بود



۸۵ درصد کادر درمانی در دفاع مقدس متشکل از نیروهای مردمی بود

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار نصرالله فتحیان مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت امروز (سه‌شنبه) در مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس که در پژوهشگاه دفاع مقدس علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه در دفاع مقدس یک میلیون مجروح و مصدوم شیمیایی داشتیم، اظهار داشت: بهداری دفاع مقدس با شروع جنگ و به فرمان امام (ره) در قالب تیم‌های اضطراری در تمام بیمارستان‌های بزرگ کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع به فعالیت کرد.

سردار فتحیان افزود: صدها تیم اضطراری تشکیل شد که با یک تماس از سوی شهید باکری، خرازی، حاج احمد متوسلیان و … به خط می‌رفتند؛ یکی از تیم‌های اضطراری در اختیار مسعود پزشکیان بود که از تبریز در عملیات‌ها حضور پیدا می‌کرد.

مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵ درصد کادر پزشکی و امدادی را نیروهای مردمی تشکیل می‌دادند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار تهیه‌شده در مؤسسه بهداری رزمی آماری، در طول دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ هزار نفر امدادگر، پرستار، پزشک، متخصص و جراح به جنوب، غرب و شمال‌غرب اعزام کردیم که ۱۵ درصد از این تعداد نیروهای ارتش و سپاه بودند.

سردار فتحیان با بیان اینکه هلال احمر ۵۰ هزار نیروی امدادگر آموزش داد و به جبهه‌ها اعزام کرد، گفت: ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیات‌بخش در پست امداد، اورژانس عملیات و بیمارستان صحرایی انجام دادیم که اگر این اقدامات در کوتاه‌ترین زمان انجام نمی‌شد، قطعاً این مجروحین، شهید می‌شدند.

مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت عنوان کرد: رکورد تخلیه مجروح را که در اختیار آمریکا بود، در دوران دفاع مقدس توانستیم بشکنیم و در آن دوران با همکاری نیروی هوایی و هوانیروز بزرگترین عملیات انتقال مجروحان در جنوب، غرب و شمال‌غرب را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه بهداری خیلی مظلوم واقع شده است، افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس هیچ‌گاه بیمارستان طالقانی آبادان تعطیل و تخلیه نشد؛ بلکه پزشکان و پرستاران در اوج بمباران در خط ماندند و به مجروحان رسیدگی کردند.

سردار فتحیان با اشاره به اینکه برخی مجروحان در طول دفاع مقدس ۳۰ بار جراحی شدند، بیان کرد: سه هزار و ۵۰۰ شهید بهداری داریم که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر امدادگر هستند.

مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت گفت: آن‌هایی که امروز بیمارستان‌های لبنان و غزه را بمباران می‌کنند، همان کسانی هستند که در طول هشت سال دفاع مقدس بیمارستان‌های ما را بمباران کردند.



منبع مهر

نوشته های مشابه