فرهنگی

ستیز انسان‌ها از دید مولانا با ناخوشی درون‌شان نسبت مستقیم دارد



ستیز انسان‌ها از دید مولانا با ناخوشی درون‌شان نسبت مستقیم دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «از عاشقی تا آشتی» دیروز دوشنبه ۲ مهر توسط مؤسسه سپهر مهر و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

محمد جواد اعتمادی، مولوی پژوه و مدرس زبان و ادبیات فارسی در این‌نشست گفت: ماه مهر با نام شمس و مولانا آمیخته شده است. در ادبیات فارسی، فراوان از عشق گفته شده است و انتخاب کردن از بین موارد زیاد دشوار است. امروز می‌خواهم در مورد رابطه بین عشق و آشتی جویی صحبت کنم. در ادبیات عرفانی ما، توشه‌های گرانبها در مورد این موضوع فراوان است.

وی افزود: عدم خشونت و آشتی جویی را به عنوان یک فضیلت والا بدانیم و آن را در خود تقویت کنیم. انسان عاشق، اهل مدارا و صلح است و اهل جدال و ستیز نیست. بزرگان ادبیات فارسی، با خلق خدا جنگ نداشتند. او در ادامه ضمن مثال‌هایی از ابوسعید ابوالخیر، سعدی و ابوالحسن خرقانی، افزود: خرقانی در این ماجرا یک اسطوره است و می‌گوید من با خلق خدای صلح کردم که هرگز جنگ نکنم.

این‌مولوی‌پژوه در ادامه گفت: در تجربه عارفان از عشق همواره همزادی از عشق وجود دارد. عشق اتحاد می بخشد. عشق در روایت مولانا طبیب است و اصلی‌ترین چیزی که درمان می‌کند، عنانیت، منیت و نفس اماره است. هر چه قدر منیت لاغرتر شود، آدمی بیشتر به سوی صلح و آشتی می‌رود. مولانا می‌گوید اینکه آدم‌ها همیشه در ستیز و دعوا باشند، نسبت مستقیم دارد با ناخوشی درون. عشق، درون را آباد و باغ و گلستان می‌کند.

اعتمادی در پایان گفت: در روایت مولانا، عشق همزاد رَحم است. عارفان عشق را به معنای شکوفایی درونی تجربه می‌کنند. فرد عاشق محال است که رحیم نباشد. عاشق دلش خانه دوست می‌شود و وقتی خانه دوست شد، جا برای دشمنی ندارد.



منبع مهر

نوشته های مشابه