اجتماعی

وجود ۴۳۰ ساختمان ناایمن در اصفهان/نجات ۴ هزار شهروند در حوادث



وجود ۴۳۰ ساختمان ناایمن در اصفهان/نجات ۴ هزار شهروند در حوادث

به گزارش خبرنگار مهر آتشپاد دوم محمدمهدی مقدس‌زاده امروز سه‌شنبه سوم مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، با تشریح فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان وجود دارد که طی بررسی سازمان آتش‌نشانی در حال حاضر ۴۳۰ ساختمان ناایمن در این شهر وجود دارند.

وی افزود: در گذشته وضعیت خوبی برای تردد ماشین‌های آتش‌نشانی در شهر اصفهان وجود نداشت که بر اساس رصدهایی که در مجموعه «شهید کشوری» صورت گرفت در حال حاضر معابر خیابان‌های در وضعیت خوبی برای خودروهای آتش‌نشانی است همچنین برای ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی این مجموعه را در آینده مجهز به پهباد آتش‌نشان خواهیم کرد.

صدور مجوز ایمن بودن برای ۱۷ پارک و شهربازی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت آموزش آتش‌نشانان برای مقابله و رفع حوادث، تصریح کرد: در راستای ارتقای توان عملیاتی و علمی آتش‌نشانان، ۶۱ هزار و ۴۱۰ نفر ساعت آموزشی برای آتش‌نشانان شهر اصفهان برگزار شد که نسبت به مدت مشابه شاهد افزایش ۱۸ درصدی آموزش‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار نفر ساعت آموزش شهروندی در شش ماه نخست سال جاری صورت گرفت، اضافه کرد: به دنبال درخواست صدور پروانه ساختمان این سازمان ۲۴۳ پرونده نقشه‌های آن‌ها برای آغاز ساخت موردبررسی و ۶۰۲ پرونده تأیید پایان کار گرفتند.

آتشپاد دوم مقدس‌زاده گفت: در راستای ارائه طرح ایمنی ساختمان‌ها چهار هزار بازدید توسط سازمان آتش‌نشانی صورت گرفت همچنین برای ۱۷ پارک و شهربازی اصفهان مجوز ایمنی بودن آنان صادر شد.

استاندارد نبودن تعداد ایستگاه آتش‌نشانی در شهر اصفهان

وی بابیان اینکه شهر اصفهان دارای ۲۸ ایستگاه آتش‌نشانی است، اظهار کرد: یک ایستگاه از این تعداد بیش از شش ماه است آماده بهره‌برداری است، اما به دلیل کمبود نیرو افتتاح نداشتیم همچنین سه ایستگاه دیگر نیز در حال طراحی و ساخت است که در آینده ۳۲ ایستگاه آتش‌نشانی را در شهر خواهیم داشت، اما این تعداد کمتر از استاندارد لازم است زیرا بر اساس استانداردها شهر به ۴۱ ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه نیروگاه خورشیدی در دو ایستگاه ۱۱ و ۱۲ احداث می‌شود، افزود: یک هزار و ۸۸۳ شیر هیدرانت که کمک ما در عملیات اطفای حریق است، در شهر وجود دارد که تا پایان سال این عدد به بیش از یک هزار و ۹۰۰ شیر هیدرانت در مناطق پانزده‌گانه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی ایستگاه‌های عملیاتی یا اینترنت اشیا از دیگر طرح‌های این سازمان است که در هفتم مهرماه از طراحی مسیریابی هوشمند عملیاتی و رونمایی می‌شود.

آتشپاد دوم مقدس‌زاده تأکید کرد: ۲۷ ساختمان مهم شهر اصفهان از لحاظ اتصال سیستم اطفای حریق به مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی وصل شده‌اند همچنین ۴۰ درصد تماس‌های روزانه مزاحمت‌های تلفنی است که این عدد نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است، زیرا با تعاملی که با دستگاه قضائی داشتیم، چندین حکم قضائی مبنی بر دستگیری مزاحمان تلفنی صادرشده است.

وی گفت: شبکه محلی بی‌سیم را طراحی و راه‌اندازی کردیم که هم‌زمان با روز آتش‌نشانی از آن رونمایی می‌شود همچنین درصدد خریداری دومین پهپاد کاوش برای حوادث در ارتفاع به‌ویژه کوه صفه هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: سنسور چاه که قابلیت رفتن به عمق بیش از ۱۵۰ متر دارد را باهدف شناسایی پنج گاز طراحی کردیم که قابلیت‌هایی همچون اعلام ریزش چاه و دریافت صدا و تصویر را دارد که در حال حاضر این طرح در مرحله ثبت قرارداد است.

بازار اصفهان ایمن می‌شود

وی افزود: ایمنی بازار دغدغه همه مسئولان شهر است در این راستا منطقه ۳ تمهیداتی را از جمله جانمایی مخازن آب با تشکیل کارگروهی پیش‌بینی کرده است که در دونقطه سرای مخلص و سرای زرگر پیش‌بینی اجرای آن انجام شد، که هنوز به نتیجه نرسیده است، اما آزمایش‌ها و مانورها را باهدف تعامل با ایستگاه‌های مجاور افزایش دادیم.

آتشپاد دوم مقدس‌زاده تأکید کرد: ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازار اصفهان دستاورد بزرگی است که در کنار آن ارزیابی ریسک بازار بزرگ و محدوده بناهای تاریخی را اجرایی کردیم که این طرح به یونسکو رفت و توانست رتبه نخست را کسب کند؛ در این راستا ریسک پذیری، ارزیابی‌ها، نقاط قوت و ضعف احصا شده است.

وی بابیان اینکه در شش ماه نخست سال جاری ۱۳۶ مورد فروریزش به دلیل فرسودگی سیستم‌های آب داشتیم که نمی‌توان به آن عنوان فرونشست اطلاق کرد، گفت: حفظ جان آتش‌نشانان اولویت اول سازمان است و در این راستا اقدامات و طراح‌های خوبی را همچون سنسور چاه اجرایی کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: این سازمان دارای ۲۱ کارمند زن است که پنج سهمیه برای ورود زنان به‌عنوان نیروی عملیاتی سازمان آتش‌نشانی اصفهان پیش‌بینی‌شده است که ورود آن‌ها منوط با قبولی در آزمون و کسب حدنصاب است.

افزایش ۷۶ درصدی نجات‌یافتگان در حوادث آتش‌سوزی

وی با اشاره به عملیات اطفای حریق این سازمان در سال جاری گفت: طی شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به انجام هشت هزار و ۶۹۰ عملیات اطفای حریق اقدام کردیم که شامل سه هزار و ۹۵۲ حادثه، سه هزار و ۹۹ حریق و یک هزار و ۱۶۹ خدمات ایمنی بوده است همچنین در شش ماه نخست سال جاری جان چهار هزار شهروند گرفتار در حوادث آتش‌سوزی را نجات دادیم که نسبت به مدت مشابه افزایش ۷۶ درصدی نجات‌یافتگان راداریم.

آتشپاد دوم مقدس‌زاده ادامه داد: مقایسه شش ماه اول سال‌جاری با سال گذشته نشان از کاهش ۱۲ درصدی آمار تصادفات و کاهش ۹ درصدی آمار حوادث کوه را داشتیم. همچنین در شش ماه نخست سال جاری یک هزار و ۴۹۱ حادثه محبوسی در آسانسور داشتیم که به‌دلیل قطعی برق و افزایش حبس اکیپ موتوری را فعال کردیم.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه نخست سال جاری هشت هزار و ۶۹۰ عملیات شامل سه هزار و ۹۵۲ حادثه، سه هزار و ۹۹ حریق یک هزار و ۶۳۹ خدمات ایمنی ثبت شده است، اضافه کرد: بر این اساس ۴۵ درصد حادثه، ۳۶ درصد حریق و ۱۹ درصد خدمات ایمنی بوده است. همچنین تعداد کل تماس‌ها با سامانه ۱۲۵ در شش ماه نخست سال جاری ۳۱۳ هزار و ۸۵۹ مورد بوده است، که تعداد تماس‌های ثبت‌شده نسبت به مدت مشابه سال قبل با شش درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بیشترین فراوانی رده سنی در میان نجات‌یافتگان در حوادث آتش‌سوزی ۲۵ و ۴۰ سال بوده است، همچنین روزانه متوسط ۴۷ مورد حریق و حادثه در شهر امدادرسانی شده است، که به‌صورت میانگین در روز تعداد نجات‌یافتگان ۲۲ نفر است.

افزایش ۳ درصدی آمار آتش‌سوزی در اصفهان

وی ادامه داد: سال‌جاری شاهد افزایش سه‌درصدی آمار آتش‌سوزی بودیم، در این راستا افزایش ۲۱ درصدی حوادث را داشته‌ایم و ارائه خدمات ایمنی نیز افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال، ثبت ۴۱۶ سانحه رانندگی، ۵۰ حادثه کوه، ۸۹۸ حادثه مهار یا نجات حیوانات، ۶۱۲ مورد محبوسی در اماکن، ۲۹۶ مورد رفع خطر مار، ۵ مورد غرق‌شدگی کانال آب و استخر را داشته‌ایم.

آتشپاد دوم مقدس‌زاده با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی آمار سقوط در چاه، کاهش ۸ درصدی رؤیت مار، کاهش ۸ درصدی گیرکردن حلقه در انگشت شهروندان و کاهش ۵ درصدی آمار آتش‌سوزی در منازل مسکونی، افزود: بیشترین آمار مربوط به فصل تابستان بوده که در آن گزارش حریق ثبت‌شده است. همچنین سال‌جاری بر اساس ساعات آماری بیشترین حریق و حوادث در فاصله زمانی ظهر تا عصر رخ‌داده است، در این راستا در روزهای پنجشنبه بیشترین فراوانی حریق و حوادث رو داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در مناطق ۸ و ۱۰ شهرداری بیشترین فراوانی گزارش حریق و حوادث را داشته‌ایم که علت آتش‌سوزی‌ها در کاربری‌های مسکونی و تجاری معمولاً نشت گاز است.



منبع مهر

نوشته های مشابه