پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی راه آهن میانه – اردبیل
به گزارش خبرگزاری مهر، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، گفت: ابر پروژه ریلی میانه-اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصد یکی از پیچیدهترین پروژههای راهسازی کشور است که از نظر مهندسی و روشهای اجرایی خلق یک شاهکار با توان داخلی در ساخت خطوط ریلی کشور است.
وی افزود: راهآهن میانه – اردبیل با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی در یکی از صعبالعبور ترین مناطق کوهستانی کشور در حال اجرا است که در بخش زیرسازی ۹۵ درصد، روسازی ۷۴ درصد و احداث ساختمانها ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول این مسیر ریلی را ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۳۵ کیلومتر از این مسیر پلهای خاص، تونل و گالری است که شامل ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر و ۷۵۰۰ متر گالری است و تمامی مسیر با اتکا به توان فنی و مهندسی داخل کشور احداث شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اعلام حجم عملیات خاکی این پروژه به میزان ۳۶ میلیون و ۴۲۶ هزار مترمکعب ادامه داد: یک میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب بتنریزی، ۲۴ هزار متر لاینینگ تونلها و ۴ هزار و ۳۰۰ متر اجرای عرشه پل از دیگر عملیات صورت گرفته در این خط ریلی است.
خادمی در خصوص عملیات روسازی صورت گرفته در مسیر توضیح داد و گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۵۵ تن ریل مسیر تامین شده است و ۱۴۲ کیلومتر هم ریلگذاری صورت گرفته است. بیش از ۳۴۹ هزار متر مکعب بالاست و ۲۴۶ هزار اصله تراورس نیز تامین شده است.
وی پیشرفت فیزیکی احداث ایستگاه تشکیلاتی اردبیل را ۷۰ درصد اعلام کرد و افزود: ساختمانهای فاز اول بهره برداری به مساحت ۱۷ هزار متر مربع ۸۴ درصد و ساختمان اصلی به مساحت ۴ هزار و ۸۲۳ متر مربع ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی ایستگاههای فاز اول بهرهبرداری اظهار داشت: ساختمان اصلی ایستگاه فیروزآباد حدود ۹۳ درصد و ساخت کل ایستگاه نیز ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ایستگاه راهآهن گنجگاه ۵۶ درصد و ایستگاه مهماندوست نیز ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار هزینه شده در راه آهن میانه-اردبیل را تاکنون ۵۷,۰۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
شایان ذکر است:، راهآهن میانه-اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیشبینی ۶/. میلیون نفر مسافر و ۲/۵ میلیون تن بار در سال اول و ۱/۵ میلیون نفر مسافر و ۴میلیون تن بار در سال بیستم بهرهبرداری طراحی و اجرا شده است.