دسته‌بندی نشده

معرفی سریع‌ترین قطارها در آسیای جنوب شرقی



معرفی سریع‌ترین قطارها در آسیای جنوب شرقی

به گزارش ایسنا، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران نیز علیرغم اینکه سال‌ها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا – تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولت‌ها وعده‌های مختلفی برای اجرای راه‌آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است. در همین راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان می‌پردازد.

در گزارش‌های قبلی انواع قطارهای برقی چین  و  اولین راه‌آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کردیم، در گزارش دوم فهرستی از سریع‌ترین قطارهای مغناطیسی جهان معرفی شد و در گزارش سوم علت محبوبیت قطارهای سریع‌السیر در چین را بررسی کردیم و سپس در گزارش‌های دیگری سریع‌السیر قطارهای جهان در سال میلادی ۲۰۲۴، کشورهای دارای راه‌آهن سریع‌السیر و پیچ و خم‌های راه‌آهن سریع‌السیر چین را معرفی کردیم.

پس از افتتاحیه قطار گلوله‌ای شینکانسن ژاپن، اکنون کشورهای بیشتری از خط آهن سریع‌السیر به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل استقبال می‌کنند زیرا نه فقط کارایی قابل‌توجهی در زمان و هزینه ارائه می‌دهد، بلکه جایگزینی سبزتر خواهد بود و رشد اقتصادی امیدوارکننده در مناطق واقع بین ایستگاه‌ها را نیز ارائه می‌دهد.

کشورهای آسیای جنوب شرقی، مطمئنا فریفته این تعهد مقاومت‌ناپذیر شده‌اند و آنها را به سمت پیشرفت‌های جالب در تعقیب سیستم‌های قطار سریع‌تر و وسیع‌تر سوق می‌دهد. برای کسانی که به دنبال تلاش برای سوار شدن به قطارهای سریع برای تردد در آسیای جنوب شرقی هستند، این هفت قطار از سریعترین قطارهای منطقه است که احتمالا مورد توجه شما نیز خواهند شد.

قطار ووش با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (اندونزی)

ووش، به‌عنوان اولین قطار پرسرعت در آسیای جنوب شرقی حرکت و مسافتی معادل ۱۴۲.۳ کیلومتر را طی می‌کند و پایتخت شلوغ جاکارتا را به باندونگ، سومین شهر بزرگ اندونزی، با کرایه تقریبا ۱۹.۱ دلار برای یک سفر کامل تقریبا ۵۰ دقیقه‌ای متصل می‌کند.

قطار لائوس چین با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت (لائوس)

این قطار نیمه سریع در واقع مایه افتخار و انقلابی برای حمل و نقل لائوس است. این قطار نشان‌دهنده اولین گسترش ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) و سیستم راه‌آهن سریع‌السیر به جنوب شرق آسیا شده که قرار است در سنگاپور به پایان برسد. تخمین زده می‌شود ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی، پایتخت وین‌تیان را به کونمینگ، مرکز استان یوننان چین متصل می‌کند. سفر کامل ۱۰.۵ ساعته با بلیط‌های درجه یک تقریبا ۱۱۰ دلار و بلیط‌های درجه ۲ با قیمت ۶۸ دلار به فروش می‌رسد.

قطار کلیا اکسپرس با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت (مالزی)

کلیا اکسپرس یکی از انتخاب‌های محبوب در بین مسافران برای رفت و آمد به فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KLIA) است. طول این مسیر ۵۷ کیلومتر است و  سفر کامل هزینه تقریبا ۱۱.۷۹ دلار برای حدود ۲۸ دقیقه تا ترمینال شماره یک کلیا و ۳۱ دقیقه تا ترمینال شماره ۲ کلیا در بر دارد. در شاهکار قابل توجه مهندسی زیمنس آلمان، قطار با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ساخته شده است. با این حال، حداکثر سرعت عملیاتی آن ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

مسیر ریلی فرودگاه سووارنابومی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت (تایلند)

مسیر ریلی فرودگاه بانکوک به‌عنوان خط ریلی مسافربری حیاتی عمل می‌کند و از طریق ایستگاه ماکاسان (MRT Petchaburi) فرودگاه سووارنابومی را به ایستگاه فایا تای (BTS) در مرکز شهر بانکوک متصل می‌کند. راه‌آهن دولتی تایلند مالک این راه‌آهن سریع است و شرکتی آسیایی با مسئولیت محدود، سیستم قطار را اداره می‌کند. این سفر ۲۶ دقیقه‌ای در مسیر ۲۸.۶ کیلومتری با استفاده از چندین واحد برقی زیمنس آلمان، حدود ۱.۲۶ دلار هزینه خواهد داشت.

قطار برقی (ETS) با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت (مالزی)

این سرویس ریلی بین شهری با عبور از بخش برقی و دو مسیره خط ساحلی غربی در مرز مالزی و تایلند، سریع‌ترین سرویس قطار است. از ژانویه ۲۰۲۲، ۳۶ ایستگاه را در بیش از ۷۵۵ کیلومتر با کرایه‌های بین ۱.۹۳ دلار تا ۲۱.۸۶ دلار در سه طبقه از کلاس‌های پلاتینیوم، طلایی و نقره‌ای به هم متصل می‌کند.

راه‌آهن رفت و آمد شمال-جنوب (NSCR) با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت (فیلیپین)

راه‌آهن رفت و آمد شمال-جنوب، شبکه راه‌آهن حومه‌ای به طول ۱۴۷ کیلومتر است که به مناطق توسعه منطقه‌ای شمالی کلارک و نیو کلارک سیتی، از طریق مرکز شهر مانیل، به شهر کالامبا در استان لاگونا در منطقه جنوبی پایتخت می‌پیوندد. خدمات آن شامل قطار شهری، خدمات نیمه سریع و فرودگاه سریع است که سریعترین آنها با سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، انتظار می‌رود کل پروژه تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود.

راه‌آهن دولتی تایلند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت (تایلند)

قطار کلاس ASR در تایلند حرکت می‌کند. این واحدهای چندگانه دیزلی ساخته شده در بریتانیا به‌عنوان یک اتصال حیاتی، بانکوک را به چندین شهر در سراسر تایلند متصل می‌کنند. به‌عنوان مثال زمان رکوردشکنی با این قطارها برای رفتن از بانکوک به چیانگ مای، منطقه‌ای در شمال تایلند یک ساعت و ۵۵ دقیقه سریعتر از هر قطار دیگر در دسترس است.

در تلاش برای پیوستن به سریع‌ترهای جهان، تعدادی از کشورهای جنوب شرقی آسیا در حال ساخت و پیشنهاد مجموعه‌ای رو به رشد از قطارهای پرسرعت و نیمه‌سریع هستند.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه