اجتماعی

فاصله بین نسلی موجب شده است روش‌های سنتی ازدواج منسوخ شود



فاصله بین نسلی موجب شده است روش‌های سنتی ازدواج منسوخ شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی ازدواج پایدار در فضای مجازی عصر امروز برگزار شد.

فهیمه فرهمندپور رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در این نشست با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم واقعیت جریان تحول انتخاب همسر را انکار کنیم گفت: در دنیا زمانی اکثر ازدواج‌ها از طریق خانواده بوده ولی در حال حاضر متفاوت است. نمی‌توانیم انکار کنیم که در حال حاضر فضای مجازی در این فرآیند اثر گذار است. ازدواج‌های سنتی کم رنگ شده است.

وی ادامه داد: زمانی دخترها و پسرها در بافت سنتی خانواده خود زندگی می‌کردند. اما امروز دختر یا پسر روستایی به واسطه تحصیل به تهران می‌آید و اگر در روستای خودش مانده بود در آن بافت سنتی فرصت ازدواج پیدا می‌کرد. یا پسری که از بافت سنتی وارد یک بافت جدید شده است دیگر نمی‌پذیرد که مادرش برایش دختری انتخاب کند.

وی افزود: آنقدر این فاصله بین نسلی جدی شده است که روش‌های سنتی به طور طبیعی جواب نمی‌دهد یا نمی‌تواند پوشش کاملی داشته باشد. دختران دهه شصتی در وسط یک تغییری قرار گرفته اند که ما برای این تغییرات آماده نبودیم.

فرهمندپور همچنین گفت: با تغییر شکل ازدواج‌های سنتی و کاهش عاملیت خانواده‌ها ما عملاً طراوت خانواده و جایگاه آن در ازدواج را از دست دادیم. کرامت و مداخله و مشارکت و عاملیت خانواده مهم است. جامعه هدف، جلب اعتماد و پراکندگی جغرافیایی مهم است. مهم است که ما بچه‌های تحصیل کرده را در قالب‌های امنیت یافته و خانوادگی تحت پوشش قرار دهیم.

در این نشست همچنین زهره حسینی مدیر پلتفرم همدم ضمن ارائه گزارشی از جزئیات فعالیت‌هایی که در بستر این پلتفرم در حال انجام است مراحل عضویت و در نهایت همسریابی در این پلتفرم را تشریح کرد.



منبع مهر

نوشته های مشابه