اجتماعی

دستور بازگشت اشیای مراغه/ پیگیری مجوز کاوش در موزه عصر آهن



دستور بازگشت اشیای مراغه/ پیگیری مجوز کاوش در موزه عصر آهن

به گزارش خبرنگار مهر، احد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در نشستی با خبرنگاران داخلی و خارجی که امروز در موزه آذربایجان و در حاشیه برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تبریز برگزار شد؛ گفت: به واسطه برخی از اقدامات در حوزه بازاریابی و تبلیغات که انجام شده؛ شهر تبریز یکی از مقاصد سفر در استان مطرح شد و در تابستان امسال بیش از دو میلیون نفر اقامت در هتل‌های استان ثبت شده است که تقریباً ۹۵ درصد هتل‌ها را اشغال کرده بود. در بحث ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و ساخت هتل‌ها و مجتمع‌ها؛ در استان ۱۱۸ پروژه گردشگری با سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد تومان در حال ساخت داریم.

وی گفت: ۷۰ درصد از کل تولیدات شیرینی و شکلات کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود. ضمن اینکه برند فرش و چرم تبریز را نیز داریم. امیدواریم جشنواره‌های خرید را در این استان با همکاری اتحادیه‌های صنفی داشته باشیم.

حمزه زاده درباره شلختگی ساخت و سازهای انجام شده در روستای کندوان بیان کرد: ما هم از این موضوع رنج می بریم‌. مشاور گرفته‌ایم تا این آسیب‌ها بررسی شود. همچنین بحث زیباسازی روستا را شروع کرده‌ایم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان شروع به نوسازی ظاهر بناها شده است.

وی با بیان اینکه در ده نقطه استان بازارچه صنایع دستی در حال ایجاد است گفت: اکنون ۳۰ هزار نفر فعال صنایع دستی و ۸۵ رشته در حال فعالیت است. امسال هنرمندان ما توانستند ۷۵ نشان ملی را اخذ کنند در کل هنرمندان صنایع دستی استان ۲۷۵ نشان ملی و ۱۴ نشان بین المللی دارند. همچنین ورودی روستای کندوان مرکز چاپ کلاقه ای را ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز را ایجاد کرده‌ایم و غرفه اختصاصی به این هنرمندان هم در نمایشگاه صنایع دستی داده شده بود.

وی افزود: از نقشه گردشگری ادبی استان با همکاری ثمن ها رونمایی شد. رویدادهای مختلفی نیز برای این موضوع برگزار خواهد شد.

وی درباره توقف کاوش در موزه عصر آهن گفت: در موزه عصر آهن برای بخش‌هایی که کاوش شده اعتباری گذاشتیم تا آثار تثبیت شود کنار آن خانه‌ای بود که مشکل تملک داشت ولی بالاخره به صورت کامل خریدیم و یک خانه بالای آن بود که تخریب شد. الان به دنبال اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم تا کارهای کاوش را در آنجا انجام دهیم.

وی درباره توجه به گردشگری خوراک در استان نیز گفت: ۱۷ مورد از غذاهای استان را ثبت ملی کرده‌ایم و معمولاً در سطح استان رویدادهای غذا را برگزار می‌کنیم مانند جشنواره کباب بناب که با حضور وزیر میراث فرهنگی در روزهای اخیر برگزار شد.

وی درباره ساعت محدود بازدید از ارگ علیشاه هم گفت: در طول هفته ارگ علیشاه از صبح تا ۶ عصر باز است جمعه‌ها قبل از ظهر به دلیل برگزاری نمازجمعه بسته است و دوباره از ساعت ۱۵ به بعد برای بازدید باز است. ما در آنجا مرکز اطلاع رسانی ایجاد کردیم و مدیریت آن بخش برای بازدید با خودمان است.

حمزه زاده درباره ترددهای مرزی گردشگران خارجی به استان گفت: سال گذشته ۳۷۰ هزار نفر گردشگر ورودی به استان داشتیم که ۱۸۵ هزار نفر آنها در استان اقامت کردند همچنین ۸۶ هزار نفر گردشگر خارجی اقامت کننده در استان داشته‌ایم.

وی افزود: مدتی است که مرز نخجوان بسته است اما مرز ارمنستان باز هست و رفت و آمد در آن زیاد است. دو هفته پیش هم ورود خودروهای شخصی ارمنی به ایران تسهیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی درباره یکی از دستاوردهای سفر وزیر میراث فرهنگی به استان گفت: وزیر میراث فرهنگی در بازدیدش از شهر مراغه دستور داد تمام آثار تاریخی مراغه که در موزه‌های شهرهای دیگر هستند به موزه‌های این شهر تعلق گرفته و برگردد.

وی درباره نمایشگاه گردشگری تبریز هم گفت: شرایط حاکم بر منطقه باعث ریزش حضور تعداد زیادی از کشورها در نمایشگاه شد اما با این وجود ۸ کشور به عنوان غرفه دار و نزدیک به ۴۰ نفر به عنوان بازدیدکنندگان در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی حضور پیدا کردند.

در ادامه رشید رجب‌پور، رئیس کانون تشکل‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی بیان کرد: در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی دو سالن به گردشگری و یک سالن به صنایع دستی اختصاص پیدا کرد. همچنین ۶۵ شرکت مسافرتی و گردشگری حضور داشتند از ۱۲ کشور دعوت شده بود که از این میان سه کشور حضور پیدا نکردند.

وی گفت: امیدوارم سفرهای داخلی مردم بیشتر از خارجی شود چون جاذبه‌های زیادی در کشورمان داریم. در حال حاضر ۳۰۰ آژانس مسافرتی در استان داریم که ۱۷۰ آژانس از این تعداد در شهر تبریز واقع شده است.



منبع مهر

نوشته های مشابه