فرهنگی

برپایی نمایشگاه گوادالاخارا و کنگره بین‌المللی ناشران در مکزیک



برپایی نمایشگاه گوادالاخارا و کنگره بین‌المللی ناشران در مکزیک

به گزارش خبرنگار مهر، مکزیک در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی، دو رویداد مهم در حوزه کتاب دارد. اولی نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخاراست که از ۳۰ نوامبر تا ۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی (۱۰ تا ۱۸ آذر) در مکزیک برگزار خواهد شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخارا مهمترین گردهمایی انتشاراتی کشورهایی در قاره آمریکاست که قبلاً مستعمره اسپانیا یا پرتغال بودند؛ و همچنین یک جشنواره فرهنگی است. این نمایشگاه که ۳۸ سال پیش توسط دانشگاه گوادالاخارا پایه‌گذاری شد، هم برای افراد حرفه‌ای در صنعت نشر و هم برای عموم مردم طراحی شده است، و این ویژگی آن را از سایر نمایشگاه‌های کتاب در سراسر جهان متمایز می‌کند.

هرچند رونق کسب و کارهای مرتبط با کتاب یکی از اهداف اصلی آن است، اما این نمایشگاه یک جشنواره فرهنگی نیز هست که در آن ادبیات نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ برنامه‌ای که در آن نویسندگانی از همه قاره‌ها و زبان‌ها شرکت می‌کنند، و یک گردهمایی برای بحث آکادمیک در مورد مسائل اصلی زمانه معاصر است، که در آن مردم با علاقه بسیار به مدت نه روز در صف‌های طولانی می‌ایستند تا به نویسندگان مورد علاقه خود گوش بدهند. صنعت کتاب، گوادالاخارا را به قلب تپنده تبدیل می‌کند و کل شهر مملو از موسیقی، هنر، سینما و تئاترهایی از مهمانان افتخاری است که امسال برگزار می‌شود. این نمایشگاه برجسته‌ترین نشست دنیای نشر اسپانیایی زبان است.

دومین رویداد سی و چهارمین کنگره بین المللی ناشران است، که از ۳ تا ۶ دسامبر ۲۰۲۴ در مکزیک برگزار می‌شود. اولین کنگره بین المللی ناشران در سال ۱۸۹۶ در پاریس برگزار شد و این دومین بار است که کنگره بین المللی ناشران به مکزیک می‌آید. بار قبل در سال ۱۹۸۴ میلادی (۱۳۶۳ هجری شمسی) در مکزیکو سیتی برگزار شد. آخرین کنگره بین المللی ناشران در جاکارتای اندونزی برگزار شد و ۱۵۰۰ نماینده را برای بحث در مورد آینده نشر جذب کرد.

انجمن بین المللی ناشران (IPA) بزرگترین فدراسیون جهانی از انجمن‌های ناشران ملی، منطقه‌ای و تخصصی است، که هر دو سال یک بار با همکاری عضو IPA در کشور میزبان این کنگره را برگزار می‌کند. کنگره بین المللی ناشران یک بستر بی‌رقیب برای شبکه‌سازی و بحث در میان ناشران جهان در مورد چالش‌ها و فرصت‌های صنعت نشر است.



منبع مهر

نوشته های مشابه