فرهنگی

با شنیدن این آلبوم به مرحله درخشان موسیقی ایرانی می‌روید



با شنیدن این آلبوم به مرحله درخشان موسیقی ایرانی می‌روید

به گزارش خبرنگار مهر، نسخه مجازی آلبوم «همه تو» به آهنگسازی و تنظیم کنندگی حسین ساجدی و خوانندگی سروش دادیار در حال و هوایی متفاوت تر از برخی آلبوم های منتشر شده در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

تصنیف «گام زمان»، ساز و آواز همایون، چهار مضراب و آواز بیداد، تصنیف «بیداد»، تک نوازی نی عشاق، تصنیف «آنش نیز»، ساز و آواز شوشتری، تصنیف «آغوش قبا» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

در توضیحات تکمیلی این پروژه موسیقایی آمده است:

آلبومِ «همه تو» پی‌آیندِ منطقی روند تاریخی موسیقی ایرانی در سال های پس از انقلاب است. جریان شناسی موسیقی ایرانی بعد از یک دوره فترت تحولی عمیق و عجیب را در اواخر دهه‌ شصت با انتشار آلبوم‌های بیداد و ترکمن و غیره نشان داد. این آلبوم‌ها چه به لحاظ سبک نوازندگی و ترکیب سازها و چه جهانی که بازنمود می‌کردند تفاوتی ماهوی با اسلاف خویش داشتند.

این مرحله‌ تازه هم به شدت وابسته به سنت موسیقی ایرانی و هم در پی تصویرسازی نوینی از هستی موسیقی ایرانی بود و در آن می‌توان چفت‌شدگیِ سنت و تجدد را ملاحظه کرد در این چارچوب آلبوم بیداد و نوازندگی بیگجه‌خانی نمایی از این هم‌نشینی ‌است.

آلبومِ «همه تو» گفتگو و غوطه و کنکاشی ‌در این مرحله درخشان موسیقی ایرانی است.

در حقیقت قطعه‌های این آلبوم دیالوگی‌ با جهانِ منشوریِ آن دوره است. جوابِ آواز در غزل «هوایِ رویِ تو» عمیقا ردیفی‌ است و به روشنی نشان می‌دهد که ساجدی تا چه پایه معتقد به برداشت از سرچشمه‌های اصیل است.

قطعه «آغوشِ قبا» و سازبندی دقیق و نوجوی آن به دنبال همان هدفی‌است که نوابغ موسیقی آن دوره دنبال می‌کردند.

آنچه در این آلبوم چشمگیر است وسواس دقیق در باب رنگ‌بندی‌سازها، ترکیب خوش‌ریختِ مایه‌ها و درون‌مایه‌ها و نواخت‌ها و انتخاب شایسته‌ اشعار از جهان کلاسیکِ ادب فارسی‌است که همگی نشانگر درک عمیق ساجدی از جریان‌شناسی موسیقی ایرانی و بی‌شک نقطه‌ درخشانی در سلوک موسیقایی اوست.



منبع مهر

نوشته های مشابه