فرهنگی

قانون‌گذاران تبلیغات انتخابات را سازمان‌مند کردند



به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از کتاب‌های «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی»، «کارزار انتخابات» و «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگ سیاسی»، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۷ اسفند با حضور نویسندگان این‌آثار ازجمله سیدرضا نقیب‌السادات، یوسف سلمان‌خواه، صابر جعفری کافی‌آباد و محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

سلمان‌خواه در ابتدای این مراسم گفت: همیشه مدیریت انتخابات و اتخاذ رویه‌های انتخاباتی برایم جذاب بود، چون در سن ۱۳، ۱۴ سالگی مدام در ستادهای انتخاباتی حضور داشتم و می‌دیدم شیوه خاصی در مدیریت انتخابات وجود ندارد. الان هم می‌بینیم شهرستان‌ها بیشتر به شور و هیجان انتخابات تاکید می‌کنند. پیش از کرونا به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رفتم و خواستم ببینم راجع به انتخابات چه کتاب‌هایی وجود دارد. با دیدن منابع متوجه شدم اگر هر نامزد انتخاباتی بخواهد به شیوه علمی در زمینه انتخابات مطالعه داشته باشد، باید بیش از ۱۵ هزار صفحه کتاب بخواند.

وی افزود: فصل اول کتاب «کارزار انتخابات راهبرد، راهنما و راهکار» به جغرافیای انتخابات می‌پردازد. ما تا زمانی که حوزه و جغرافیای انتخابات را نشناسیم و درباره تأثیر عوامل جغرافیایی بر جریان رای‌دهی اطلاع نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی برای انتخابات داشته باشیم. یعنی هویت مکانی منجر به مشارکت سیاسی مردم می‌شود. از طرفی، کتاب به سازمان کارزار انتخابات می‌پردازد. اینکه وقتی نامزد انتخاباتی وارد انتخابات می‌شود باید چه‌کار کند؟ چگونه می‌تواند کمپین تشکیل دهد و یارگیری کند. فصل دوم کتاب نیز به سازمان کارزار انتخابات، فصل سوم به بازاریابی سیاسی، فصل چهارم به بایسته‌های کارزار انتخابات و فصل پنجم به تبلیغات؛ تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها می‌پردازد.

در ادامه این‌مراسم اسلامی گفت: امسال قانون‌گذاران با تدوین قانون جدید، تبلیغات انتخابات را سازمان‌مند کردند. در حال حاضر انتخابات دارای تبلیغات مجاز در عرصه حقیقی و مجازی شده و از سامانه شفافیت مالی رونمایی شده است. بر اساس این سامانه باید منابع مالی نامزد انتخاباتی مشخص شود. با وجود اینکه امسال تمام فرایندهای انتخابات الکترونیکی شده، فضای انتخابات به سمت مجازی رفته است.

وی افزود: در حوزه انتخابیه قومی و طایفه‌ای که متأثر از فضای شور و نشاط است، عموماً تبلیغات سنتی و کلاسیک کارساز است. الان قانون‌گذار گفته است که هر نامزد یک ستاد انتخابات اصلی و فرعی دارد. ستاد انتخابات فرعی را در شهر، بخش و روستا تقسیم کرده است. همچنین، قانون‌گذار گفته است که نامزد انتخابات می‌تواند ستاد انتخابات بانوان هم داشته باشد. علاوه‌بر آن، قانون‌گذار به ستاد انتخابات مجازی اشاره می‌کند. ما از سامانه انتخاب ایران رونمایی کردیم، که نامزدها تمام پیوندهای مجازی خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در ادامه سخنان خود گفت: در کشورمان به روش‌های انتخابات کم توجهی شده است. توجه به روش‌ها منجر می‌شود که انتخابات به سمت لایه‌های میانی جامعه سرزیر شود. اصولاً روش‌ها سنتی بوده و بعضی مراسم‌ها همراه با پذیرایی برگزار می‌شده است. توجه به روش‌های جدید در کمپین‌ها و پویش‌های سیاسی منجر به ورود نسل جدید می‌شود. نسل جدید آنقدر با انتخابات ذهنیت ندارد. اما وقتی با کارزارهای سیاسی پیوند می‌خورد، مقوله انتخابات به خوبی برایش تعریف می‌شود. مثلاً وقتی به آمار مشارکت‌ها در ۴۰ سال اخیر نگاه کنید می‌بینید میزان مشارکت انتخابات به صورت سینوسی بوده است.

در بخش دیگری از این‌برنامه جعفری کافی‌آباد هم درباره کتاب «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگی سیاسی» گفت: حافظه تاریخی امری راکد، مرده و مربوط به گذشته نیست و در این کتاب نوع نگاه ما به حافظه تاریخی ایرانیان اینگونه نبوده است. حافظه تاریخی به شدت سیاسی، زنده و پویا و مربوط به اکنون ماست. با در نظر گرفتن تاریخ معاصر ایران می‌توان دوره مشروطه را به عنوان دوره‌ای در نظر گرفت که بعد از آن شاهد سریع‌ترین و گسترده‌ترین تغییرات در شیون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران هستیم.

نقیب السادات هم در پایان این‌مراسم درباره کتاب «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی» گفت: اگرچه در گذشته تبلیغات انتخاباتی نامزدها به نصب پوسترهای تبلیغاتی و برپایی ضیافت‌های رنگین در ستادهای انتخاباتی محدود می‌شد، اما با پیچیدگی فناوری‌های ارتباطیِ در دسترس نامزدهای انتخابات مجلس، پیچیدگی تبلیغات انتخاباتی نیز افزوده شده است.



منبع مهر

نوشته های مشابه