صنعت ریلی یکی از بخشهای حساس و حیاتی کشور است
به گزارش خبرنگار مهر، داوود طالبی بعد از ظهر یکشنبه در آئین تکریم و معارفه مدیران کل راه آهن شمال (۲) با بیان اینکه ما همواره شاهد دلاور مردیهای مردم گیلان در عرصه مختلف انقلاب و دفاع مقدس بودهایم، اظهار کرد: امروز همه ما در حوزههای مختلفی که مشغول به کار هستیم باید حرکت جهادی و بسیجی وار داشته و در چارچوب سیاستها و برنامههای کلان کشور برای توسعه و پیشرفت گام برداریم.
طالبی با بیان اینکه صنعت ریلی کشور برای توسعه و پیشرفت کشور یکی از بخشهای بسیار مهم، حساس و حیاتی به شمار میرود، افزود: صنعت ریلی نه در حوزه خدمت میگنجد و نه در حوزه تولید بلکه در حوزه زیرساختهای کشور فعالیت میکند.
معاون توسعه و مدیریت منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اگر زیرساختهای یک کشور فعال نشود خدمات و تولید در آن کشور امکانپذیر نخواهد بود، تصریح کرد: افرادی که در بنادر، حمل و نقل راه آهن و کشتیرانی کار میکند از جایگاه بسیار حساسی برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما سرمایه گذاری در حوزه زیرساختها و لجستیک بسیار کمتر از آن چیزی است که باید اتفاق بیفتد، اضافه کرد: در سیاستهای کلی برنامهها و چشم انداز توسعهای کشور به خصوص در برنامه ششم توسعه در بندهای ۲۵ و ۴ بخش صنعت ریلی صراحتاً مورد توجه قرار گرفته است و راه آهن و اتصال آن به مبادی اقتصادی همچون حمل بار و بنادر و کشتیرانی به عنوان تکمیل کننده آن، اولویت خاصی داده شده است.
وی بابیان اینکه هزینه استاندارد جهانی در حوزه لجستیک ۱۶ درصد است، هزینههای بخش لجستیکی را در ایران حدوداً هشت و نیم درصد اعلام کرد و گفت: ما فاصله زیادی با سرمایه (هزینه لجستیکی) داریم.
طالبی با اشاره به اینکه هزینه در صنعت ریلی نوعی سرمایه است، افزود: خوشبختانه در سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه دربندهای ۹ و ۱۰ به خصوص در مباحث حمل و نقل و انرژی اشاره شده است و مجلس شورای اسلامی و دولت هم برنامههایی را در برنامه هفتم پیشرفت لحاظ کردهاند که نشان میدهدحاکمیت جمهوری اسلامی ایران به طور قاطع و جدی به دنبال پیشرفت توسعه بخشهای زیرساختی کشور هستند.
وی با استناد به مادههای ۵۲ و ۵۷ قانون ششم توسعه افزود: متأسفانه عملاً در اجرا شاهد چنین اتفاقی نیستیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل صنعت ریلی به مسائل بیرون از این صنعت مربوط میشود، گفت: در بخشهای سطحی و مباحث جاری راه آهن و صنعت ریلی مشکلات زیادی وجود دارد و اقتصاد ریلی ضعیف است که امیدواریم با همت و تلاشی مدیران و کارکنان بدنه ریلی در بخشهای مختلف به خصوص در مناطق حساس همچون حوزههای جنوب کشور که مباحث اقتصاد دریا محور را دنبال میکنند و شمال کشور به مقوله ترانزیت کالا توجه دارند به خوبی اجرا شود.
طالبی با اشاره به اینکه وضعیت درون و بیرون صنعت ریلی کاملاً به تلاش مدیران و همکاران وابسته است، گفت: آنگونه که باید در سیاستهای کلی و اسناد بالا دستی به صنعت ریلی کمک نمیشود و طبق برآورد بعمل آمده در سال جاری حدود ۲,۸۰۰ میلیارد تومان در بخش مسافربری زیانده خواهیم داشت در حالیی که سازمان برنامه و بودجه فقط ۱۹۰ میلیارد تومان یارانه زیانده در نظر گرفته است.
طالبی با بیان اینکه راه آهن یک ثروتمند فقیر است اضافه کرد: اگر در بحث مولدسازی دست ما را باز بگذارند و به ما اختیارات بدهند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
گفتنی است، در پایان این مراسم از زحمات «غلامحسین ولدی» تجلیل و «رحمت رحمت نژاد» به عنوان مدیر کل جدید راه آهن شمال ۲ معرفی شد.