از روشن شدن تکلیف «تجسمی فجر» تا نکوداشتی برای مرد هزار چهره نقاشی
خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصههای هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاقها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع میشود.
در سلسله گزارشهای «هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشت» درصدد هستیم تا گوشهای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعهها روز تعطیل محسوب میشود اما در این روز، نمایشگاههای هنرهای تجسمی آغاز به کار میکنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمهسازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیستها، خوشنویسان و … تلاشها و فعالیتهای اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور میگذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاههای هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم میکند. بر این اساس، نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاهها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
بالاخره تکلیف تجسمی فجر روشن شد
در حالی که محمود سالاری روزهای پایانی مدیریت خود را در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میگذراند و هنوز گزینه اصلی این صندلی معرفی نشده بود، در روز اول آبان ماه ۱۴۰۳ با صدور احکامی، مجتبی آقایی، محمدعلی رجبی دوانی، علی اشرف صندوقآبادی، امیر عبدالحسینی، مصطفی گودرزی و سیدعباس میرهاشمی را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد.
اما ۱۰ روز پس از اولین جلسه شورای سیاستگذاری فجر، وقتی نادره رضایی به عنوان معاون هنری وزیر معرفی شد، احتمال این میرفت که معاونها و مدیرهای معاونت هنری دستخوش تغییر شوند و به دنبال آن، شورای سیاستگذاری بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی کشور نیز تغییر کند. این اتفاق در هفتهای که گذشت افتاد و نادره رضایی طی احکامی، جمشید حقیقت شناس، هادی حیدری، نفیسه خلج، امیر راد، حمیدرضا قلیچ خانی، بهرام کلهرنیا، عباس مجیدی، سید عباس میرهاشمی، علی شهرکی هاشمی و رضا یساولی را به عنوان اعضای جدید شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزید. سیدعباس میرهاشمی تنها عضوی در این شورا است که نام او در شورای قبلی نیز مطرح شده بود. همچنین، بهرام کلهرنیا به عنوان دبیر کل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب شد.
هنوز رئیس شورای سیاستگذاری «تجسمی فجر» از سوی معاون هنری اعلام نشده است؛ پستی که در بیشتر موارد، برعهده مدیرکل هنرهای تجسمی است و این در حالی است که هنوز فردی از جانب نادره رضایی به عنوان مدیرکل تجسمی معرفی نشده است.
با حضور جمشید حقیقت شناس، هادی حیدری، امیر راد و بهرام کلهرنیا، باید شاهد جشنوارهای متفاوت از دورههای قبل و توجه به ابعاد جدیدی از هنرهای تجسمی باشیم؛ البته ممکن است به دلیل محدودیت زمانی، آن طور که باید و شاید این موضوع تحقق نیابد.
همچنین نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا دبیرینژاد را به عنوان مشاور موزهها و میراث هنر و حسین گنجی را به عنوان مشاور و نماینده معاونت هنری در امور جشنوارهها و رویدادها منصوب کرد.
نکوداشتی برای مرد هزار چهره نقاشی
مراسم نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علیاکبر صادقی چهره ماندگار هنر نقاشی عصر جمعه ۲ آذر با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. در این مراسم، کتاب زندگینامه علی اکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر سوررئال با حضور این هنرمند و همسرش اشرف بنی هاشمی رونمایی شد.
در این مراسم، چهرههایی چون اشرف بنی هاشمی همسر علی اکبر صادقی، ایرج طهماسب، ابراهیم حقیقی، ایرج اسکندری، مهدی حسینی، جمشید گرگین، رضا میرکریمی، روانبخش صادقی، بهرام عظیمی، فردین خلعتبری، عباس مشهدیزاده، سهیل محمودی، امیر عبدالحسینی و احسان آقایی حضور داشتند.
ابراهیم حقیقی هنرمند طراح گرافیک و کارگردان سینما که از دوستان قدیمی صادقی است، در این مراسم گفت: علیاکبر صادقی تداوم نقاشان قهوه خانهای، با شیوهای نوین و درک آکادمیک نقاشی معاصر است. او همچون نقاشان سنتی قهوه خانهای؛ قصه پهلوانان و رزم و بزم آدمیان را قصه سرایی میکند. تابلوهای صادقی پر از آدمهایی است که کنار هم چیده شده اند تا روزگاری را به سر برند که برایشان چیده شده است. از شعف و شادی گرفته تا جنگ و سرکشی همه آدمیان در مقامی برابر، بر صفحه رمزآلود نقاشی او چیده شدهاند تا گردش زمانه چه تدبیر کند، هریک مشغول به کاری یا اجرای نقشی که نقاش ازل، یا سرنوشت تاریخی برایشان مهیا کرده است. علی اکبر صادقی در نقاشیهایش زمان را به هم میریزد. صادقی مثل یک قلمزنِ نقره کار با ظرافت و حوصله و صبوری قلم میزند، نقش میکشد، رنگ میکند، جلا میدهد تا جهان رمزآلود خود را در قصههای مصورش سامانی دلپذیر و زیبا دهد.
خلاصهای از برگزاری هفته تایپ تهران
دومین رویداد «هفته تایپ تهران» دوم آذر در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
هفته تایپ تهران به عنوان مهمترین رویداد تخصصی تایپ فارسی با مجموعهای از نشستهای تخصصی آغاز شد. در این نشستها چهرههای عرصه گرافیک و طراحی به بررسی موضوعاتی مانند پیادهسازی اپتیکال سایز در فونتها، کلیدهای تشخیص خوانایی حروف، طراحی تایپهای بیانگر برای بهبود خوانش نو خوانان و مسیر طراحی تایپهای سفارشی و روند تحولات فونت فارسی در سالهای اخیر پرداختند.
در بخش نمایشگاهی «هفته تایپ تهران» نیز ۵۰ اثر از ۳۷ طراح در ۲ بخش در گالری ممیز تا هفتم آذر میزبان علاقهمندان بود.
این رویداد با اهدای تندیس و لوح افتخار به کریم شاهین برای فونت «براش»، جاوید صفدری برای فونت «جاود» و امیر دهقان زاده برای فونت «آینده»، از آنها قدردانی کرد و فونتهای «تیزی» از سبحان شفیعی، «گوزن» از کریم شاهین و «حافظ» از حسین بادزهره نیز شایسته قدردانی اعلام شدند.
رونمایی ۲۶ سردیس مفاخر برای معابر پایتخت
در هفته گذشته، از ۲۶ سردیس مفاخر و چهرههای ماندگار در شهر تهران رونمایی شد. این ۲۶ سردیس که در نقاط مختلف پایتخت نصب میشوند شامل چهرههای ماندگاری همچون قیصر امینپور، محمدرضا شفیعی کدکنی، نادر ابراهیمی، شهید مجید شهریاری، شهید مسعود علیمحمدی، مجتهد شبستری، علامه حسنزاده آملی، علیاکبر دهخدا، عبدالحسین زرینکوب، شیخ فضلالله نوری، ابوالقاسم فردوسی و دیگر مفاخر ایرانی میشود.
درگذشت معمار موزه ایران درودی و ورزشگاه تختی
در هفته گذشته، جهانگیر درویش معمار ایرانی در ۹۱ سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت.
درویش معمار استادیوم تختی و طراح نقشه موزه ایران درودی است. در خرداد ماه ۱۳۴۵، جهانگیر درویش ورزشگاه ۳۰ هزار نفری تختی را طراحی کرد. ورزشگاه مذکور که در قسمت شرق تهران قرار دارد، نخستین مجموعهای است که برای پوشش وسیع آن از سیستم کابلی استفاده شده است. طرح جامع ورزشگاه، معماری ورزشگاه و پوشش آن توسط جهانگیر درویش طراحی شد. محاسبات پوشش فضا توسط فرانسویها (شرکت B.E.T.CETAC) و مدلسازی سیستم کابلی در دانشگاه ساری (Surrey) انگلستان و پلی تکنیک لندن انجام گرفت و سپس اجرای آن پوشش که در ایران تازگی داشت توسط مهندسان و کارگران الجزایری، که برای فرانسویها کار میکردند به مرحله اجرا درآمد (منبع: ویکیپدیا هنرمند).
در مورد ورزشگاه تختی، درویش نوآوریهای زیادی را چه در سامانه پوشش کششی وچه در استخوانبندی بتنی طراحی کرده و به اجرا درآورده که در مقایسه با سایر ورزشگاههای خارج از کشور در دوران خود، میتوان گفت جزئیات جالب و تازهتری داشت.
موزی که مرزهای هنر مدرن را با ارز دیجیتال جابهجا کرد
در هفته اخیر، حراج ساتبیز، مجموعه حراجهای پاییزی در نیویورک را با فروش آثار هنر مدرن برگزار کرد. در این حراجی، موز چسبخورده روی دیوار که این روزها در فضای هنری خبرساز شده یک اثر هنر مفهومی از مائوریتزیو کاتلان است که با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفت.
این موز توسط جاستین سان مجموعهدار چینی و کارآفرین ارزهای دیجیتال، خریداری شد که هزینه را با ارز دیجیتال پرداخت کرد. وی در بیانیهای گفت: «این فقط یک اثر هنری نیست. این اثر نشاندهنده پدیدهای فرهنگی است که دنیای هنر، میمها و جامعه ارزهای دیجیتال را به هم متصل میکند. من معتقدم این اثر در آینده الهامبخش بحث و تفکر بیشتری خواهد بود و به بخشی از تاریخ تبدیل خواهد شد.»
مائوریتزیو کاتلان ۶۲ ساله، هنرمندی ایتالیایی به لطف آثار طنز، انتقادی و جنجالی خود به یکی از مشهورترین چهرههای دنیای هنر امروز تبدیل شده است و به دلیل همین ویژگی آثارش به او لقب «دلقک دنیای هنر» داده اند. قصد کاتلان خلق آثار خنده دار یا عجیب نیست. او با آثارش میخواهد مفاهیم، قواعد و رویهها را در حوزههای مختلف هنر، سیاست و فرهنگ زیر سوال ببرد.
آغاز نمایشگاههای هنری در آدینه
نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی با عنوان «جسدهای جاندار» در گالری ثالث، نمایشگاه نوزدهمین سالگرد مرتضی ممیز هنرمند فقید طراح گرافیک در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه آثار نقاشی علیرضا اسماعیلی با عنوان «منظری دیگر» در گالری لاله، نمایشگاه «لایه های شکننده» در گالری باوان، نمایشگاه «نوری که می بینیم» و «غبار» در گالری اُ، نمایشگاه «یک حرف» در گالری شیرین، نمایشگاه «لیلی در دنیای نقاشیهایش» در گالری اُ و نمایشگاه «زنگ زدگی» در گالری شریف، از جمله نمایشگاههایی است که عصر جمعه ۹ آذر افتتاح میشوند.