اجتماعی

راه‌اندازی تاکسی برخط و تاکسی بانوان را در دستور کار داریم



راه‌اندازی تاکسی برخط و تاکسی بانوان را در دستور کار داریم

به گزارش خبرنگار مهر، شادی مالکی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی گفت: راه‌اندازی تاکسی برخط و تاکسی بانوان را در دستور کار داریم و من امیدوارم حتی بتوانیم تاکسی‌های سالمندان و غیره را راه‌اندازی کنم.

وی افزود: سهم تاکسی نزدیک به ۱۸ درصد از ناوگان عمومی است و این حاکی از اهمیت آن است. کمبود زیر ساخت‌ها در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی انبوه‌بر، مانند مترو و اتوبوس و علاقه مردم استفاده از تاکسی را دارای اهمیت بیشتری می‌کند. امروز نزدیک به ۵۰۰ هزار سفر هم توسط سرویس‌های اینترنتی انجام می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت استفاده از تاکسی است.

مالکی همچنین گفت: تاکسی تنها وسیله حمل و نقل است که راننده بر خورد چهره به چهره با مردم دارد. لذا دغدغه‌های تاکسی رانان را به لحاظ کیفی و کمی در نظر گرفتیم. یکی از موضوعات جدی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی‌ها است. علاوه بر تهران سایر شهرها هم از چالش فرسودگی رنج می‌برند. در تهران نیمی از تاکسی‌ها فرسوده‌اند و مابقی هم در شرف فرسودگی هستند.

وی در ادامه گفت: فرسودگی موجب ایجاد مشکلات زیادی می‌شود و با توجه به آلودگی هوا فرسودگی می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشد. اگر به دنبال شهر اکولوژی و پایدار باشیم باید به دنبال حمل و نقل پایدار و پاک باشیم.

مالکی همچنین بیان کرد: در سال گذشته حدود ۳۰۰۰ پرونده برای نوسازی تشکیل دادیم اما حدود ۱۴۰۰ خودرو فقط در اختیار رانندگان قرار گرفته است. ارتقا خوردها از یک خودرو به ۴ خودرو افزایش یافته و انتخاب رانندگان بیشتر شده است. اما امکان رسیدگی به همه پرونده‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران با عقد قرارداد داخلی و خارجی خصوصاً با کشور چین اقدام به واردات خودروهای برقی کرده است گفت: امیدواریم در کمتر از یک ماه آینده ۱۰۰۰ خودرو وارد شد که ۵۰۰ دستگاه در شهر تهران است. تلاش می‌کنیم امکاناتی جهت افزایش قدرت خرید رانندگان هم فراهم کنیم.

مدیرعامل تاکسیرانی تهران اظهار کرد: با وجود اینکه خودروهای برقی با وجود اثرات مثبت بر محیط زیست زیر ساخت‌هایی مانند دستگاه‌های شارژ نیاز دارد که باید فراهم شود. یکی دیگر از دغدغه‌های ما بحث سنتی بودن خدمات و پایش و نظارت بر تاکسی‌ها در سطح شهر است که جوابگوی کنترل و پایش تاکسیرانی نیست. از این رو برای بازگرداندن هویت شغلی تاکسی‌رانان، تاکسی برخط را راه اندازی کردیم که ۴۵ هزار تاکسیران در سامانه ثبت نام کردند.

مالکی بیان کرد: تاکسی برخط از پلتفرم شهرزاد برای تاکسی‌های خطی و گردشی مهیا است. منتظر تأیید نهایی شورای شهر هستیم تا رونمایی در خطوط اتفاق بیفتد. بحث صدور پروانه به صورت الکترونیکی را هم در نظر داریم. اولویت سوم ما خدمات رفاهی این دوستان است

وی افزود: یکی از این موضوعات بیمه پایه است. تعداد زیادی هنوز بیمه پایه ندارند. سعی کردیم که از طریق بیمه تکمیلی جبران کنیم. مکاتباتی با وزرات کار داشتیم که سهم دولت دوباره برقرار شود از نمایندگان مجلس کمک خواستیم.

موضوع مسکن تاکسیرانان و سایر خدمات رفاهی به ویژه برای تاکسیران‌های خانمی که سرپرست خانواده یا بد سرپرست هستند در نظر گرفتیم که از مدیر کل زنان و خانواده شهرداری کمک خواستیم که منجر به عقد توافق نامه شد.

وی افزود: یکی از این موضوعات بیمه پایه است. تعداد زیادی هنوز بیمه پایه ندارند. سعی کردیم که از طریق بیمه تکمیلی جبران کنیم. مکاتباتی با وزرات کار داشتیم که سهم دولت دوباره برقرار شود از نمایندگان مجلس کمک خواستیم

موضوع مسکن تاکسیرانان و سایر خدمات رفاهی به ویژه برای تاکسیران‌های خانمی که سرپرست خانواده یا بد سرپرست هستند در نظر گرفتیم که از مدیر کل زنان و خانواده شهرداری کمک خواستیم که منجر به عقد توافق نامه شد. در کمیته‌ای که میان تاکسیرانی شهرداری و سازمان تأمین اجتماعی قرار است برقرار شود پیگیر بیمه رانندگان هستیم.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به تاکسیرانان بیان کرد: ما با یکی از بانک‌ها توافق‌نامه ای به صورت سه جانبه برقرار کردیم تا بتوانیم تسهیلات قرض الحسنه بدهیم. قراردادها از سازمان تاکسیرانی خارج شده و ما هر روز پیگیر هستیم تا بتوانیم این قراردادها را تکمیل امضا کنیم. ۴۰۰ پرونده به بانک ارجاع شده است تا به محض امضای قراردادها فرایند پرداخت‌ها تسریع شود که امیدواریم ظرف یک هفته آینده امضاها تکمیل شود و تا اردیبهشت پرداخت شود.

پارسال ۱۵۰ میلیون با سود ۸ درصد بود که امسال دوبرابر شده است. که بازپرداخت ماهانه ۶ میلیون تومان بوده است که با حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای راننده تمام می‌شد اما متأسفانه خودروساز قیمت تمام شده خودرو را افزایش داده است که ما مطالبه داریم که قیمت خودرو را برای تاکسی ران را در قالب سوبسید دولتی یا بسته حمایتی تعدیل شود. قیمت گذاری دست ما نیست اما درخواست‌ها در این زمینه را به دولت منتقل خواهیم کرد.



منبع مهر

نوشته های مشابه