فرهنگی

بازی‌های موبایلی سهم بیشتری از گردش مالی صنعت گیم دارند



مهشید شهیدی کارشناس روند و آینده پژوهی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سرانه مصرف بازی‌های ویدئویی در جهان گفت: امروزه بازی‌های ویدئویی به مثابه شکل جدیدی از مصرف فرهنگی به حساب می‌آیند که بالغ بر ۳ میلیارد نفر مخاطب در سراسر جهان دارند. این صنعت فرهنگی توانسته به رقابت با سایر حوزه‌ها نظیر سینما، پویانمایی و … بپردازد و مخاطبان زیادی را در سراسر جهان به دست آورد. در ایران نیز برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۳۴ میلیون نفر بازیکن به بازی‌های ویدئویی مشغول هستند. بر این اساس شناخت ذائقه و شاخص‌های مصرف بازیکنان ضروری به نظر می‌رسد. بر همین اساس به گفتگو با مهشید شهیدی، دکترای جامعه شناسی و پژوهشگر حوزه بازی‌های ویدئویی پرداخته‌ایم.

وی به درآمد بازار بازی‌های ویدئویی در سطح جهان پرداخت و افزود: آمارهای متنوعی در خصوص این موضوع وجود دارد. اما بر اساس گزارش شرکت تحقیقات بازار IDC، درآمد بازار جهانی بازی‌های ویدئویی در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۳ میلیارد دلار رسیده که از مجموع صنعت فیلم جهانی (۱۰۰ میلیارد دلار) و ورزش‌های حرفه‌ای آمریکای شمالی (حدود ۷۵ میلیارد دلار) بیشتر است. آمار دیگری در سال ۲۰۲۱ از سوی MPA (انجمن تصویر متحرک) نیز منتشر شده که نشان می‌دهد ارزش بازار بازی‌های ویدئویی بیش از ۶ برابر ارزش بازار پخش برخط موسیقی است. در مجموع می‌توان گفت پس از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ و قرنطینه‌های انجام شده، بازی‌های ویدئویی از رشد چشمگیری به لحاظ درآمد و تعداد مخاطبان برخوردار شدند.

کارشناس روند و آینده پژوهی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به نقش پلتفرم‌های بازی گفت: در مجموع بازی‌های موبایلی سهم بیشتری از گردش مالی این صنعت را تصاحب کرده‌اند. طی سال‌های گذشته، دانلود و استفاده از بازی‌های موبایلی در بین کودکان و بزرگسالان رشد داشته است که به نوبه خود منجر به افزایش درآمد بازی‌های موبایلی شده است. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی در سال ۲۰۲۳، پابجی موبایل بوده است. پر درآمدترین بازی موبایل سال ۲۰۲۳ تاکنونHonor of Kings بوده است که طبق داده‌های Appmagic بار دیگر پرفروش‌ترین بازی در سراسر جهان در سیستم عامل‌های iOS و اندروید بوده است. در مجموع بر اساس گزارش‌های نیوزو سهم درآمد کنسول‌ها کاهش خواهد یافت.

شهیدی در ادامه گفت: در سال ۲۰۲۲ آمارهای منتشر شده از سوی نیوزو نشان داد که بیش از ۱.۷ میلیارد بازیکن مرد و بیش از ۱.۳۹ میلیارد بازیکن زن در سراسر جهان وجود داشته است. در ایران نیز بر اساس گزارش‌های رسمی در سال ۱۴۰۰، ۵۹% مخاطبان صنعت بازی در ایران مرد هستند و ۴۱% درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند. این نسبت در سال ۱۳۹۸، برای مردان ۶۲% و برای زنان ۳۸% بوده است. این موضوع نشان‌دهنده رشد نفوذ بازی‌های ویدئویی در زنان ایرانی بوده است. بررسی وضعیت بازیکنان در جهان نشان می‌دهد که ۲۶ درصد از بازیکنان در هفته ۱ تا ۵ ساعت را صرف بازی‌های ویدئویی می‌کنند. میانگین جهانی برابر با ۸.۴۵ ساعت است و حدود ۲۵٪ از این زمان توسط بازیکنان صرف بازی‌های چند نفره آنلاین می‌شود.

وی افزود: آمارهایی در statista منتشر شده که نشان می‌دهد که جمعیت چین با ۱۲.۳۹ ساعت میانگین هر هفته در سال ۲۰۲۱ بیشترین زمان بازی‌های ویدئویی را به خود اختصاص داده است پس از آن ویتنامی‌ها با میزان ۱۰.۱۶ ساعت در هفته در جایگاه دوم قرار گرفتند. همچنین چین با ۷۴۲.۱۹ میلیون بازیکن، بیشترین تعداد بازیکن را در سراسر جهان دارد. ایالات متحده در رتبه بعدی قرار گرفته است. به دلیل تفاوت در سبک‌های بازی و تجربیات بازی، بازارهای غربی و شرقی در این حوزه از هم متفاوت هستند. این دو کشور بزرگ‌ترین بازارهای بازی در جهان را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

کارشناس روند و آینده پژوهی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پایان گفت: آمارهای متنوعی در این خصوص دیده می‌شود، در بین کاربران اینترنت در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱، بازی‌های شوتر یا تیراندازی به‌عنوان پر بازیگرترین ژانر بازی برای تقریباً تمام گروه‌های سنی رتبه‌بندی شدند. اکشن ماجراجویی دومین ژانر پرطرف‌دار بازی است که در همه گروه‌های سنی رتبه دوم را داشته است.



منبع مهر

نوشته های مشابه