چرا از دیجیتال مارکتینگ نتیجه نمیگیریم؟
دیجیتال مارکتینگ عضو جدا نشدنی دنیای امروز ماست. چه بخواهیم و چه نه، تقریباً همهی کسب و کارها به استفاده از این فضا روی آوردهاند و این یعنی ما دو انتخاب بیشتر نداریم: استفادهی صحیح از این فضا و باقی ماندن در میدان رقابت یا حذف شدن توسط رقبایی که این حوزه را جدی گرفتهاند. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که تلاش کردهاید تا به این حوزه وارد شوید اما نتیجهی درستی دریافت نکردهاید، این مصاحبه با علی بهنیا، مدیر و بنیانگذار آژانس بازاریابی اسمارتیز میتواند برای شما مفید باشد؛ در این مصاحبه تلاش کردهایم تا دلایل نتیجه نگرفتن از دیجیتال مارکتینگ را بهصورت واضح بررسی کنیم. از اینجا هم میتوانید با این آژانس بازاریابی و خدماتی که ارائه میدهد، بیشتر آشنا شوید.
![چرا از دیجیتال مارکتینگ نتیجه نمیگیریم؟ چرا از دیجیتال مارکتینگ نتیجه نمیگیریم؟](https://iranwebsazan.org/wp-content/uploads/2025/02/bf9a9f5d-18c3-411e-885e-63bb8f57b2b3.jpeg)
تبلیغات دیجیتال مارکتینگ، توهم یا واقعیت؟
اولین سؤالی که میخواهیم خیلی صریح به پاسخ درستی برای آن برسیم، این موضوع است که واقعاً دیجیتال مارکتینگ با همهی زرق و برقی که دارد، همچنان برای کسب و کارها مفید است؟ آیا همچنان دیجیتال مارکتینگ یک حوزهی قدرتمند برای تبلیغات است یا ارزش خود را از دست داده است؟
پاسخ به این سؤال، خیلی ساده و هم با تحقیقات میدانی و هم با آمارهایی که در این زمینه وجود دارد، مشخص میشود. اگر خودتان هم بخواهید این موضوع را بررسی کنید، کافی است خدمات یا محصولی که ارائه میکنید را در هر یک از فضاهای اینترنت، مثلاً وب سایت یا شبکههای اجتماعی مختلف جستجو کنید و به نتایجی که گوگل یا شبکههای اجتماعی به شما نشان میدهد، نگاه کنید.
بدون هیچ شکی، هر محصولی که تولید میکنید یا هر خدماتی که ارائه میکنید، رقبایی دارد و این رقبا هر روز و هر روز در حال پیشبرد اهداف سازمان خود با استفاده از دیجیتال مارکتینگ هستند. بهعبارت خیلی ساده، همهی این رقبا تلاش میکنند تا محصول یا خدمات خود را بیشتر به فروش برسانند و سود بیشتری از بازار کسب کنند.
اما دو نکتهی اساسی را هم همینجا باید در نظر داشته باشید:
اول: منظور ما ابداً این نیست که دورهی تبلیغات فیزیکی گذشته است. مسئلهی تبلیغات در حال حاضر پیچیدهتر از گذشته شده است. یکی از دلایل مهم این پیچیدگی، افزایش آگاهی مردم و همچنین صاحبین کسب و کار است. این روزها دیگر نیازی نیست تا بخواهیم به بقیه ثابت کنیم که برای رونق کسب و کارشان حتماً باید از تبلیغات استفاده کنند. به دلیل همین پیچیدگی است که اصولاً نمیتوان با یک روش تبلیغاتی به هدف نهایی خود رسید.
دوم: نتیجه نگرفتن از دیجیتال مارکتینگ هم بهطور عمده یک دلیل مشخص دارد و آن هم این است که چه صاحبین کسب و کارها و چه حتی افرادی که خود را متخصص در این حوزه میدانند، با چالشهای جدی در این عرصه و نحوهی حل آنها آشنایی ندارند. اتفاقی که معمولاً در کسب و کارها میافتد این است که به هر دلیل صاحبین بیزینسها تصور میکنند که با راهاندازی یک وب سایت باید به فروشهای فوقالعاده دست پیدا کنند. این دلیل، باز هم متأسفانه بهدلیل تبلیغات زرد و خلاف واقعی است که توسط همکاران ما در حوزهی دیجیتال مارکتینگ منتشر میشود که در بخشهای بعدی در مورد آن بهصورت مفصل توضیح میدهیم.
اما فعلاً همین نکته را در نظر داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ در دنیایی که امروز در آن قرار داریم، نه از رونق افتاده و نه توهم است. مسئله این است که باید با یک استراتژی بسیار دقیق به این حوزه وارد شد تا نتایج آن را هم دریافت کنیم.
تصورات غلطی که از دیجیتال مارکتینگ داریم
در این قسمت میخواهیم با تصورات غلطی که در میان مردم از دیجیتال مارکتینگ رواج پیدا کرده است، آشنا شویم. این تصورات ممکن است در ذهن شما هم که در حال خواندن این مطلب هستید، ایجاد شده باشد:
۱- داشتن وب سایت برای فروش کافی است
در قسمت قبلی کمی در این مورد صحبت کردیم و گفتیم که یکی از تصورات غلط در دیجیتال مارکتینگ این است که با راهاندازی یک وب سایت، باید به فروش و حتی فروش خیلی بالا دست پیدا کنیم. ما یک مثال خیلی روشن در این خصوص داریم: اگر کسی یک فروشگاه در وسط بیابان تأسیس کند، باید انتظار فروش داشته باشد؟ اصلاً کسی هست که به آن سر بزند؟
همین مسئله در دنیای دیجیتال مارکتینگ هم وجود دارد. شما قطعاً و مطمئناً فقط با راهاندازی سایت نمیتوانید به فروش برسید. مگر اینکه دیگران را از وجود این سایت باخبر کنید. مثلاً اگر فروش حضوری هم دارید، به مشتریان خود پیامک دهید و بگویید که سایتتان راهاندازی شده و حالا میتوانند خریدشان را خیلی سادهتر و سریعتر انجام دهند. این یکی از روشهای پروموت وب سایت است.
اما مهمترین روش برای اینکه بتوانید سایت خود را به افراد مختلف نشان دهید، کار کردن روی سئو سایت است. سئو به معنی بهینهسازی موتورهای جستجو به شما کمک میکند تا در لیست گوگل بالاتر از رقبای خود نشان داده شوید و همین مسئله میتواند نرخ کلیک و ورود کاربران به وب سایت شما را بیشتر کند.
۲- سئو سایت بدون هزینه امکانپذیر است
صادقانه اگر بخواهیم توضیح دهیم، دورهی اینکه سئو بدون هزینه هم شدنی است، گذشته است. رقبای شما حتماً برای سئو، پلنهایی دارند و برای اجرای آن، هزینه میکنند. دقیقاً به همین خاطر است که اگر چه باز هم در تبلیغات زرد گفته میشود که مثلاً با تولید محتوای سئو محور و … میتوانید به جایگاههای بالای گوگل دست پیدا کنید، اما در واقع رقبای شما هم همین کار را انجام میدهند و علاوه بر آن، در این راه هزینه هم میکنند.
بنابراین سعی کنید از رؤیافروشی فاصله بگیرید و به واقعیتها توجه کنید. صرف تولید محتوا و قرار دادن آن روی وب سایتها، شاید ۱۵ سال پیش میتوانست شما تا حدی برایتان رتبه ایجاد کند، اما واقعیت این است که الان به هیچ عنوان کافی نیست.
البته نه اینکه محتوا نقشی در سئو ندارد؛ نه! ابداً اینطور نیست. محتوای مناسب و موردنیاز کاربر البته که نقش بسیار اساسی دارد اما میتوان از آن بهعنوان شرط لازم یاد کرد. هم هزینه و هم زمان، دو فاکتور دیگری هستند که به محتوا کمک میکنند تا سئو سایت رشد پیدا کند.
بنابراین همینجا اجازه دهید یک نتیجهی دیگر بگیریم: برای سئو، هم محتوا، هم هزینه و هم زمان نیاز است تا بتوانیم به جوانههایی برای روی خودش گوگل برسیم.
۳- سئو را میتوان بعد از طراحی سایت انجام داد
این هم یکی دیگر از تصورات غلط و خطرناکی است که بعضی از کسب و کارها به آن باور دارند و باز هم متأسفانه، این باور را طراحان وب سایتی در ذهنشان قرار داده است که تنها میخواهند یک وب سایت طراحی کنند و کاری هم به اینکه در آینده چه به روزِ کسب و کار میآید، ندارند.
توجه داشته باشید که وب سایت از همان ابتدا نیاز به متخصص سئو دارد. متخصص سئو است که در اولین قدم، به طراح وب سایت میگوید که به چه صفحاتی و با چه تایتلهایی نیاز دارد. در واقع این متخصص سئو است که با تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) دقیق، مشخص میکند که باید روی چه کیوردهایی کار شود تا وب سایت بتواند در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
بنابراین اگر شما وب سایتی داشته باشید و روی آن صفحات مختلفی تولید کرده باشید و این صفحات هم با کلمات کلیدی غیرصحیح توسط گوگل ایندکس (Index) شده باشد، اینکه به گوگل بگوییم همان صفحه را با یک کلمهی کلیدی دیگر ایندکس و به کاربر نشان دهد، واقعاً کار سختی است. این سادهترین توضیحی است که میتوان برای توضیح این مطلب ارائه کرد و البته که توضیحات تکنیکال بسیار دیگری هم دارد که از حوصلهی این مصاحبه خارج است.
۴- دیجیتال مارکتینگ فقط برای فروش آنلاین است
یکی از کاربردهای بسیار مهم دیجیتال مارکتینگ، برای فروش بیشتر محصولات و خدمات است. اما اینکه کلیهی خدمات و سرویسهای این حوزه را به فروشگاههای اینترنتی محدود کنیم هم تصور درستی نیست. دیجیتال مارکتینگ میتواند باعث افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) شود و همچنین میتوان از آن برای ارتباط با مخاطبین نیز استفاده کرد. تصور کنید که یک وکیل پایه یک دادگستری میخواهد به مخاطبین بیشتری با استفاده از دیجیتال مارکتینگ برسد. آیا او یک فروشگاه آنلاین دارد؟ خیر! با استفاده از ابزارهایی که در این حوزه وجود دارد، این وکیل میتواند برندسازی شخصی خود را توسعه دهد و از این طریق به هدف نهایی خود دست پیدا کند.
دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
اگر تا این قسمت به این نتیجه رسیدهاید که دیجیتال مارکتینگ میتواند برای شما و کسب و کارتان مفید باشد، حالا باید یک نقشه برای اجرای آن داشته باشید. این نقشه باید تعیین کند نقطهی ورود شما به دیجیتال مارکتینگ باید از کجا باشد و همچنین در مسیری که پیش رو دارید، باید چه اقداماتی را انجام دهید. بنابراین اگر چه این نقشه که از این به بعد به آن «استراتژی دیجیتال مارکتینگ» گفته میشود، کاملاً بستگی به نوع کسب و کار شما دارد، اما یک سری الگوهای مشترک هم در بین کسب و کارهای مختلف دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
۱- طراحی سایت، یک انتخاب ساده و مطمئن
کسب و کارهایی که از حالت خانگی خارج شدهاند، معمولاً دیجیتال مارکتینگ را از راهاندازی سایت شروع میکنند که اتفاقاً به دلایل مختلف هم انتخاب مناسبی است. داشتن یک وب سایت میتواند بهعنوان شعبهی آنلاین کسب و کار شما تلقی شود. این شعبه میتواند به کسب و کار و برند شما اعتبار بیشتری بدهد. این اولین موضوعی است که باعث میشود داشتن یک وب سایت برای کسب و کارها بهعنوان نقطهی شروع حرکت، انتخاب مناسبی باشد.
مزیت دیگر هم این است که وب سایت به مسئلهی محدودیتهای اینترنتی که در برخی موارد وضع میشود، بستگی ندارد. بهعبارت دیگر مثلاً اگر شما یک صفحهی اینستاگرامی داشته باشید، در مواقعی که محدودیتهایی روی اینترنت کشور وضع میشود، این صفحه نیز از دسترس خارج میشود و این مثل این است که شما مجبور باشید کرکرهی مغازهتان را به مدت نامعلومی پایین بکشید. اما سایت بهخصوص با تمهیداتی که باید در مورد آن اندیشید، این مشکل را ندارد.
۲- سئو سایت
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و طراحی سایت، دو موضوع کاملاً در هم تنیده است. در قسمت قبلی در این باره توضیح دادیم و فکر میکنم نیازی نیست تا دوباره همان توضیحات را تکرار کنیم. فقط در جهت تثبیت آنچه که تا الان در موردش توضیح دادهایم، میتوانیم بگوییم که داشتن وب سایت بدون سئو، اثر آنچنانی نه در افزایش آگاهی از برند دارد و نه در فروش محصولات و خدمات. نکتهی بعدی هم این است که برای دیدن نتایج سئو، باید صبر داشته باشیم. باید قبول کنیم که بیشمار رقبایی قبل از ما مسابقه را شروع کردهاند و ما حالا باید با یک استراتژی درست و اصولی، کاری کنیم که نه تنها به آنها برسیم، بلکه از آنها سبقت بگیریم.
۳- شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی برای برندینگ و همچنین فروش محصولات میتوانند بسیار مفید باشند. در صورتیکه کسب و کار از نوع بیزینسهای خانگی باشد، معمولاً پیشنهاد ما در اسمارتیز این است که از شبکههای اجتماعی شروع کنیم. فعالیت در شبکههای اجتماعی با تمام محدودیتهایی که دارد و هم ما و هم شما از آن مطلع هستید، اما باز هم یک گزینهی ایدهآل برای کسب و کارهای خانگی است. البته پیشنهاد همیشگی ما به کسب و کارهای خانگی این است که در کنار شبکههایی مثل اینستاگراک، حتماً یکی از شبکههای داخلی مانند شبکهی ایتا را هم انتخاب کنند تا هم جامعهای که از اینستاگرام استفاده نمیکنند را از دست ندهند و هم در صورت قطع شدن مقطعی اینستاگرام، باز هم بتوانند حداقل به قسمتی از بازار خود دسترسی داشته باشند.
در مورد کسب و کارهایی که از حالت خانگی خارج شدهاند هم پیشنهادِ ما، فعالیت مستمر و طبق یک استراتژی حساب شده در شبکههای اجتماعی، در کنار وب سایت است. باید به این نکته توجه داشت که نحوه و نوع فعالیت در این شبکهها، بهطور کلی با فعالیت روی وب سایت تفاوت دارد. پرسونای مخاطبینی که از طریق وب سایت با کسب و کار شما ارتباط برقرار میکنند، بهطور کلی با افراد فعال در شبکههای اجتماعی تفاوت دارند و این یعنی شما باید استراتژیهای متفاوتی را برای فعالیت در هر یک از این مدیومها در نظر داشته باشید.
۴- ایمیل مارکتینگ
یکی دیگر از راهکارهای دیجیتالی که متأسفانه در ایران آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است، ایمیل مارکتینگ است. واقعیت این است که در ایران، در حق ایمیل مارکتینگ اجحاف زیادی شده است و کمتر از این پتانسیل بهصورت صحیح استفاده شده است.
بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر میکنند دورهی استفاده از ایمیل به پایان رسیده است، آمارها نشان میدهد که نه تنها ایمیل همچنان بهعنوان یک شبکهی قدرتمند برای ارتباط بین افراد شناخته میشود، بلکه حتی افراد اعتماد بیشتری به مطالبی که از این طریق دریافت میکنند، دارند. بر اساس آمارهای موجود، نرخ تبدیل ایمیل، حدود ۳ برابر بیشتر از شبکههای اجتماعی است. همچنین همین آمارها نشان میدهد که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ایمیل حدود ۴۰ است. این یعنی به ازای هر دلاری که برای ایمیل مارکتینگ صرف میشود، حدود ۴۰ دلار ورودی سرمایه داریم که رقم فوقالعاده بالایی است.
البته اگر باز هم بخواهیم از رؤیافروشی فاصله بگیریم، باید به این نکته هم اشاره کنیم که این آمارها مربوط به کشورهای خارجی است اما در هر صورت در ایران هم برای مخاطبین هدفی که از ایمیل استفاده میکنند، این ابزار میتواند بهعنوان یک ابزار فوق قدرتمند در نظر گرفته شود.
۵- بازاریابی محتوایی
یکی از مهمترین بخشهای دیجیتال مارکتینگ که اتفاقاً خیلی هم مورد غفلت قرار گرفته، بازاریابی محتوایی است. یادتان هست که در مورد سئو، توضیح دادیم که محتوا یکی از ارکان کلیدی برای رسیدن به رتبههای برتر گوگل است؟ الان باید در همین مورد توضیحات بیشتری ارائه کنیم. مهمترین نکته در این خصوص این است که تولید محتوا به خودی خود نمیتواند باعث فروش شود. اما اگر همین محتوا به درستی و با استراتژی مناسب تولید شود، میتواند به شدت در جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری مؤثر باشد.
بازاریابی محتوایی یعنی تولید محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطب هدف. این محتوا میتواند شامل مقالات وبلاگ، ویدیوها، اینفوگرافیکها، کتابهای الکترونیکی و… باشد. هدف از بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند، جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری است.
برای موفقیت در بازاریابی محتوا، باید به نکات زیر توجه کرد:
- محتوای خود را با توجه به نیازها و علایق مخاطب هدف تولید کنید.
- محتوای خود را به صورت منظم و با کیفیت بالا منتشر کنید.
- محتوای خود را در کانالهای مختلفی که مخاطب هدف شما در آنها حضور دارد، منتشر کنید.
- نتایج بازاریابی محتوای خود را به طور مرتب بررسی و تحلیل کنید.
۶- بازاریابی موبایلی
با توجه به افزایش روزافزون استفاده از تلفنهای همراه، بازاریابی موبایلی به یکی از مهمترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. بازاریابی موبایلی شامل استفاده از دستگاههای موبایل برای تبلیغات و بازاریابی میشود. این روش شامل ارسال پیامکهای تبلیغاتی، تبلیغات درون برنامههای موبایل، بازاریابی از طریق اپلیکیشنهای موبایل و… میشود.
برای موفقیت در بازاریابی موبایلی، باید به نکات زیر توجه کرد:
- مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید و پیامهای خود را به صورت شخصی برای آنها ارسال کنید.
- از فرمتهای مختلف تبلیغاتی مانند پیامک، پوش نوتیفیکیشن و… استفاده کنید.
- تبلیغات خود را به صورت هدفمند و در زمانهای مناسب ارسال کنید.
- نتایج بازاریابی موبایلی خود را به طور مرتب بررسی و تحلیل کنید.
اسمارتیز دقیقاً چه کاری برای کسب و کارها انجام میدهد؟
ما در آژانس بازاریابی اسمارتیز تلاش میکنیم تا در اولین قدم، سطح دانش صاحبین کسب و کارها را نسبت به موضوع تبلیغات، چه آنلاین و چه سنتی، افزایش دهیم. این مهمترین ویژگی مجموعهی ماست که کسب و کار را از خودمان میدانیم و تمام تلاشمان را فارغ از سطح همکاریمان با بیزینسها، بهکار میگیریم تا درک عمیقتری نسبت به بازار و بازاریابی داشته باشند. شعار ما این است که «جشن کسب و کارتان را با هم میگیریم!» و بهشدت به این شعار باور داریم.
ما در اسمارتیز دپارتمانهای مختلفی داریم که بهصورت سیستماتیک با هم در ارتباط هستند. وقتی یک کسب و کار وارد مجموعهی اسمارتیز میشود، کارشناسان ارشد کسب و کار که از دانشگاههای مطرح کشور فارغالتحصیل شدهاند، شروع به تحلیل شرایط آن میکنند. این قسمت زیربنای کار ما را در مراحل بعدی تعیین میکند. بهعبارت دیگر، با استفاده از این نتایج تحلیل است که ما میتوانیم به کسب و کار مشاورههای بهتری بدهیم و استراتژی مارکتینگ را چه برای دیجیتال مارکتینگ و چه برای تبلیغات سنتی، تدوین کنیم.
بعد از این مرحله، با کسب و کار قرارداد منعقد شده و کار بهصورت موازی و حرفهای در دپارتمانهای مختلف پیگیری میشود. تمام تلاش ما در اسمارتیز این بوده است که کار بازاریابی را در ایران بهصورت علمی و حرفهای انجام دهیم و از پیشرفت کسب و کارهایی که در ایرانمان ایجاد شدهاند، لذت ببریم.
منبع خبر : esmartiz.com
دیگر رسانه های کشور:
باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز